معاونت حقوقی ریاست جمهوری گفت: آماده هرگونه همکاری به منظور کسب موفقیت بیشتر در زمینه منشور است.

  به گزارش خبرنگار ایلنا از  مشهد، لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهور صبح امروز و در مراسم رونمایی از منشور حقوق شهرنشینی، اقدام شورای پنجم شهر مشهد در تهیه این منشور ابتکار عملی بسیار ارزنده دانست و اظهارکرد: یکی از وظایف دولت در زمینه منشور حقوق شهروندی تهیه همین سند است ولی با توجه به گستردگی مسائل محقق نشده و امروز شورای شهر مشهد نقش بسزایی در کمک به دولت داشته و باری را روی دوش ما برداشته است. 

جنیدی با بیان اینکه مشهد مظهر بردباری، رواداری و مدارا در نظر و عمل است، گفت: در محضر ایشان جلسات مناظره مختلفی با افراد و ادیان و نگرش های مختلف برگزار شده که قابل توجه بوده و در عمل هم رافت ایشان برهمگان روشن است. 

وی تاکید کرد: مشهد باید پرچمدار و طلایه‌دار ترویج حقوق زندگی شهری باشد. 

جنیدی خاطرنشان کرد: تاحد امکان امور را باید به مردم واگذار کنیم و ایشان در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های امور کشور نقش‌آفرینی کنند و سیستم سیاسی و اداری مناسب ایران سیستمی غیرمتمرکز است. 

معاون حقوقی رئیس جمهور افزود: حقوق شهرنشینی به میزان زیادی با حقوق بشر تطبیق می‌کند و به نوعی گونه‌ای حقوق بشر منطبق شده بر زمان و مکان است با این توضیح که حقوق بشر فارغ از مکان و تابعیت است و طبق آن حتی براساس تابعیت نیز نباید تبعیض کرد ولی حقوق شهروندی فارغ از تابعیت نیست و مثلاً حقوق شهرنشینی مشهد مبتنی بر زائران، مجاوران و اتباع است. 

جنیدی خاطرنشان کرد: هر شهری باید با توجه به وضعیت خود حقوق شهروندی خود را داشته باشد، تساوی مردم در برابر قانون و رعایت انصاف و دوری از رفتارهای تبعیض آمیز در تدوین منشور حقوق شهروندی باید مورد توجه باشد که در منشور حقوق شهرشینی مشهد نیز مورد تاکید است. 

معاون حقوقی رئیس جمهوری گفت: ساخت و سازهای بی رویه، تعرض به طبیعت و حاشیه نشینی از مشکلات جدی کلانشهرهای ماست که مدیریت شهری و همه مردم باید در این امور به جد ورود کنند.

جنیدی با تاکید بر توجه به حق بر موضوع ایمنی در شهرها افزود: مسئولیت مؤسسات عمومی در این خصوص باید مورد تاکید باشد و لایحه‌ای نیز در این خصوص تدوین و به مجلس ارسال شده است.

وی ادامه داد: حق شادی نیز از مهمترین نیازهای کشور است مثلاً دوتار خراسان و موسیقی مقامی این دیار باید قابل ارائه باشد و مدیریت شهری باید مروج جشن‌های ملی با ترویج مفاهیم انسانی و اخلاقی باشد و البته فقها نیز باید به مفهوم غنا بپردازند. 

معاون حقوقی رئیس جمهوری با تاکید مجدد بر مشارکت بیشتر مردم در هنجارهای زندگی شهری و روستایی تصریح کرد: هرچه مشارکت مردم در اداره شهر بیشتر باشد توسعه و رشد شهر نیز بیشتر است. 

جنیدی گفت: برای اجرای منشور حقوق شهرنشینی مشهد باید اراده جدی وجود داشته باشد و در حوزه معاونت حقوقی رئیس جمهوری نیز این آمادگی وجود دارد که همراهی‌های لازم در این خصوص صورت گیرد.

  وی در پایان این منشور را دستاور ارزشمندی خواند که در گفتمان‌سازی نقش بسزایی دارد و افزود: ارزش افزونتر این منشور در اجرایی شدن آن است و باید در این جهت تلاش کنیم. 

جنیدی خاطرنشان کرد: معاونت حقوقی رئیس جمهور در جهت توفیق بیشتر شورای شهر مشهد و مدیریت شهری آماده هرگونه همکاری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.