رئیس سابق دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی گفت: با بودن منشور حقوق شهرنشینی همه‌چیز شفاف می‌شود و دیگر شورای‌های شهری نمی‌توانند خلاف آن عمل کنند.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، گودرز افتخار جهرمی، صبح امروز در آیین رونمایی از منشور حقوق شهروندی مشهد که در تالار شهر مشهد برگزار شد، تصریح کرد: ابتکار شورای اسلامی شهر مشهد قابل توجه و در خور تشویق و تبریک است، شهر مشهد به لحاظ وجود مرقد مطهر امام رضا شهر مذهبی و یکی از شهرهای پرجمعیت کشور ما است. خصوصیات زیادی دارد و بنابراین به‌جا بود که اولین‌بار شورای اسلامی شهر مشهد ابتکار این عمل را داشته باشد.   وی افزود: امیدوار هستم که ابتدا کلان‌شهرهای دیگر اقدام نمایند و سپس شهرهای کوچک‌تر شروع به کار کنند. حقوق شهر نشینی را متناسب با وضعیت شهر خودشان با الگو گرفتن از منشور حقوق شهرنشینی مشهد تصویب کنند. در هرحال با بودن منشور حقوق شهرنشینی همه چیز شفاف می‌شود و دیگر شورای‌های شهری نمی‌توانند خلاف آن عمل کنند.
افتخارجهرمی با بیان اینکه «شوراها هر ۴ سال تغییر می‌کنند»، بیان کرد: زمانیکه مقرارتی باشد همه در آن چارچوب عمل می‌کنند و وظایفشان مشخص می‌گردد. امیدوارم این منشور الگوی خوبی برای تمام شوراهای اسلامی کشورمان باشد.
این حقوق‌دان خاطر نشان کرد: شهرنشنی سابقه طولانی دارد. اولین شهری که در دنیا ایجاد می‌شود شهر اوروک در جنوب عراق فعلی با بیست و پنج هکتار مساحت و بیست هزار جمعیت است. دومین شهر، شهر شوش با جمعیت کمتر است. 
وی افزود: قوانینی ما از بین‌النهرین باستان داریم که اولین آن‌ها حدود ۲ هزار و صد سال قبل از میلاد مسیح نوشته شده‌است. پس از آن به قانون اورنمور و قوانین بعدی، قانون حمورایی می‌رسیم که در همه این‌ها بخشی راجع به شهرنشینی و حقوق شهری اختصاص دارد.
افتخارجهرمی اظهار کرد: خصوصا در قانون حمورابی، بنابراین زمانی‌که مردم در جایی اجتماع می‌کنند و شهرنشینی را اختیار می‌کنند، حقوق، وظایف و تکالیفی دارند که جز با تدوین قوانین و مقررات راهی نیست که مردم حقوقشان را بشناسند و مسئولیت‌ها و وظایفشان را بدانند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.