رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: ما با مسائل و مشکلات روز مواجه هستیم که کم نیست و هر شب که فعالان اقتصادی ما می‌خوابند، منتظر هستند فردا اتفاق شگفت‌انگیز جدیدی برایشان بیفتد و خبر، بخشنامه و دستورالعمل جدیدی صادر شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، غلامحسین شافعی در اولین جلسه کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت:ما نمی‌توانیم در برنامه کمیسیون تمام مسائل و مشکلات کشور و کشاورزها را در کمیسیون حل کنیم.

وی افزود: باید با توجه به مسائل استان اولویت‌بندی انجام دهیم و برای هر سال دو تا سه مشکل را در انتها حل کنیم، این کار بهتر از این است که صد مشکل را مطرح کنیم و نتیجه نگیریم. بخشی از وقت کمیسیون روی مسائل و مشکلات روز گذاشته می‌شود اما ما باید مسائل کلی را در دستور کار قرار دهیم و به نتیجه برسانیم.

شافعی با بیان اینکه ما هنوز در اتاق بازرگانی در مورد بخش کشاورزی دچار غفلت و عقب‌ماندگی هستیم، عنوان کرد: سال‌ها اتاق در این زمینه به مسئولیت خود عمل نکرده، یا مسئولیت نداشته و اکنون برای جبران مافات باید به این کار سرعت بیشتری بدهد.

وی افزود:علیرغم اینکه در تمام اتاق‌ها کمیسیون و دفتر کشاورزی تشکیل دادیم و در اتاق ایران نیز مرکز مطالعات راهبردی آب و کشاورزی تشکیل داده شده، بخش آب ما جبران مافات کرده اما بخش کشاورزی این کار را انجام نداده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: یکی از مسائل و مشکلاتی که دنبال آن هستیم این است که نتوانستیم در اتاق زمینه حضور کشاورزان واقعی را فراهم کنیم و این به دلیل مشکل آیین‌نامه‌ای است که این دوره حل خواهد شد.

شافعی ادامه داد:برای حضور کشاورزان باید آیین‌نامه ویژه‌ای داشته باشیم. ما به دنبال تسهیل شرایط ورود کشاورزان به داخل صحن فعالیت‌های اتاق هستیم که اکنون مغفول مانده است و باید آن را حل کنیم. برای جبران غفلت گذشته کشاورزی باید پررنگ‌تر شود.

وی ادامه داد: مجلس در مورد تشکل‌ها وظیفه‌ای برای ما تعیین کرده و این است که ساماندهی تشکل‌های اقتصادی را به اتاق واگذار کردند، باید تشکل‌های موازی را در هم ادغام کرده و خلاهای تشکلی را شناسایی و تشکل‌های جدید ایجاد کنیم تا هماهنگی ایجاد شود.

شافعی خاطرنشان کرد: اکنون در مورد دولت و مجلس با مسائل و مشکلاتی مواجه هستیم که خودمان ایجاد می‌کنیم. اگر قرار است مجلس در مورد موضوعی خاص تصمیم بگیرد، با نظرهای متضاد مواجه می‌شود.

وی گفت:تصمیم‌گیران برای گرفتن یک تصمیم درست با مشکل مواجه هستند، ما فهرست کلی تشکل‌های کشور را احصا، پیشنهادها برای ادغام و از بین بردن خلاهای تشکلی را آماده کردیم که تا دو ماه دیگر به مجلس می‌دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: مشکل دیگری که از سوی مجلس باید راه حلی برای آن پیدا شود این است که مراکز متعددی در کشور داریم که تشکل حتی تشکل اقتصادی ایجاد می‌کنند، اتاق یک مبدا ایجاد تشکل است، وزارت کشور و وزارت کار هم تشکل ایجاد می‌کند، گاهی خود وزارتخانه‌ها نیز تشکل ایجاد می‌کنند. کار دولت تشکیل تشکل نبوده و جزو وظایفش نیست.

وی اضافه کرد: تشکل این است که عده‌ای در گروه خاصی احساس نیاز کنند که باید دور هم‌جمع شوند و تشکل ایجاد کنند. گاه دولت از تشکل‌هایی که ایجاد می‌کند، استفاده ابزاری کرده و تضاد ایجاد می‌کنند.

وی افزود:اگر تشکل اقتصادی تمام کشورها را نگاه کنیم که چه روشی را انجام دادند و موفق بودند، ما نیز آن را انجام دهیم. در اینجا باید تشکل‌های اقتصادی یک‌جا ثبت ‌شوند تا موازی‌کاری و تضاد ایجاد نشود. 

شافعی افزود: تشکیل جلسه مشترک مجلس با کمیسیون‌های کشاورزی کل کشور در اتاق کشاورزی ایده‌آل است، ما کمک می‌کنیم و حداکثر تا دو ماه آینده این جلسه سراسری را مطرح خواهیم کرد و مشهد آماده میزبانی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه ما در اتاق، تشکل اقتصادی هستیم و ورود ما به مسائل جناحی و سیاسی نابودی کشور است، تصریح کرد: تحت هیچ شرایطی در اتاق اجازه ورود اعضا را به طور رسمی به هیچ کار جناحی و سیاسی نمی‌دهیم که اگر اینگونه باشد و وارد این جناح‌ها شویم، ادامه کار ما با مشکل مواجه می‌شود.

شافعی تاکید کرد: ما مشاور قوای سه‌گانه هستیم، مشورت می‌دهیم و برای ما تفاوتی ندارد که چه کسی در هر کدام از این قوا کار می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.