معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد گفت: جریان رسانه باید الگوی معرفتی و مطالبه منطقی با ادبیات متناسب با شان مردم ایران باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، محمد خدادی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست با خبرنگاران افزود: خود رسانه‌ها اذعان دارند که برخی از افراد غیر خبرنگار و مرتبط با آن رسانه به‌عنوان بیمه شده صندوق اعتباری هنر از مزایای آن بهره‌مند هستند به همین منظور گروهی را مسئول بررسی این موضوع قرار داده‌ایم تا این موضوع راستی آزمایی شود.

وی اضافه کرد: طی مکاتبه با مدیر عامل صندوق اعتباری هنر درصدد افزایش ظرفیت این صندوق برای پذیرش خبرنگاران بیشتر هستیم و به جد تحقق این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: علاوه بر صندوق اعتباری هنر، بیمه خبرنگاران از دو طریق دیگر دنبال می‌شود که یک شیوه ثبت‌نام در سامانه‌ای مربوط به این وزارتخانه با همکاری سازمان تأمین اجتماعی است و شیوه دیگر مربوط به رسانه‌های دولتی است که خود خبرنگاران‌شان را بیمه می‌کنند.

خدادی درباره اصلاحیه قانون نظام‌صنفی در مجلس و تحقق برخی مفاد آن به نفع خبرنگاران گفت: این لایحه در مجلس در دست بررسی است و بین متولیان این امر اختلاف‌نظرهایی درباره برخی بندهای این لایحه وجود دارد. دو سال به پایان این دولت باقی مانده و از آنجا که مجلس شورای اسلامی امسال وارد انتخابات دوره جدید خود می‌شود و بعد از آن چند ماه طول می‌کشد که مجلس جدید به روال عادی خود بازگردد مشخص نیست که این اصلاحیه قانون نظام صنفی در این دولت تصویب بشود یا خیر.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کاغذ در کشور به اندازه کافی وجود دارد اما کاغذ وارداتی ارزان که دولت برای تامینش یارانه اختصاص می‌دهد محدود است و رسانه‌ها نیز با توجه به دو برابر شدن قیمت کاغذ قادر به خرید کاغذ به قیمت آزاد در بازار نیستند.

خدادی افزود: در شرایط جنگ و شرایط حساس کشور، رهبر انقلاب، معاون اول رئیس جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اهمیت فعالیت رسانه‌ها تاکید دارند و دغدغه شأن تأمین کاغذ با نرخ مناسب برای رسانه‌های مکتوب است و حتی وزارت ارشاد از طریق مکاتبه با وزارت ارتباطات درصدد است که اینترنت ارزان در اختیار رسانه‌های برخط قرار دهد.

وی اضافه کرد: هم اینک ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین کالای اساسی به حداقل رسیده و در شرایطی که تأمین دارو و کالاهای اساسی دیگر برای کشور حیاتی است مسئولان معتقدند که تأمین کاغذ برای رسانه‌ها به اندازه تأمین دارو اهمیت دارد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ۸۰ میلیون یورو ارز برای کاغذ تخصیص یافت که از این میزان ۴۰ میلیون یورو مربوط به سال گذشته بوده لذا قرار است ساز و کار واردات کاغذ از چرخه واردات کالاهای دیگر خارج شود و در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد.

خدادی افزود: تغییر ساز و کار واردات از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تسریع در واگذاری کاغذ به رسانه‌های مکتوب و تأمین کاغذ براساس نیاز هر رسانه زمان بر است.

وی با بیان اینکه از اوایل تیرماه امسال وارد پروسه واردات کاغذ شدیم افزود: برای تأمین کاغذ مورد نیاز رسانه‌ها از محل هزار و ۷۰۰ تن کاغذ سال گذشته که با ارز نیمایی تأمین شده بود ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ۳۰۰ روزنامه در کشور در حال انتشار است و در کنار تعداد زیادی هفته نامه، فصلنامه و ماهنامه منتشر می‌شود و سهم هر کدام از آنها در بازار مشخص است و تلاش می‌کنیم که کاغذ، عادلانه توزیع شود.

خدادی افزود: در هفته گذشته به سه هزار تن کاغذ دیگر ارز اختصاص یافت اما این ارز هنوز تأمین نشده است، با این حال روز چهارشنبه دستور تأمین ارز آن داده شد و به همین منظور در نظر است که در ابتدای هفته آینده دو هزار تن کاغذ را در اختیار روزنامه‌ها قرار دهیم.

وی در خصوص مسکن خبرنگاران گفت: میل و تقاضا برای تأمین مسکن خبرنگاران از سوی مسئولان وجود دارد اما اینکه در شرایط کنونی بتوان حتماً این مهم را محقق کرد دشوار است اما هر چه قدر که بتوان به فکر معیشت خبرنگاران بود به نفع توسعه کشور و در راستای پاسخگویی به تقابل‌هایی است که از سوی دشمن انجام می‌گیرد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: داشتن رسانه برای هر کشور به منزله قدرت است و این وزارتخانه نمی‌تواند به درخواست برای راه اندازی یک رسانه مجوز ندهد.

خدادی افزود: با این حال آسیبی نیز بر این موضوع مترتب است زیرا بدیهیات جای خبر نشسته است، کمی گرایی و تعداد اخبار یک رسانه یا تعداد صفحات روزنامه تبدیل به قدرتی برای آنها شده است و در واقع به محتوا پولی داده نمی‌شود بلکه به تعداد اخبار پول می‌دهند و کمی گرایی به مقوله‌ای ضد کار رسانه تبدیل شده و این در حالی است که باید شاخص پرداخت پول براساس محتوای مطالب باشد.

وی اضافه کرد: در دوره‌ای، رسانه کارکرد تبلیغی داشت و نتیجه اش جلب حمایت بود، در این دوره کارکرد تبلیغی جواب می‌داد و در آن صورت فکر می‌کردیم داشتن رسانه به منزله داشتن قدرت است و محتواهای تولیدی ما درباره عملکردمان بود اما ۹۵ درصد از این محتواها به ضد خود ما تبدیل شد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این دوره کارکرد رسانه باید تبیینی باشد و به جای حمایت، به دنبال شریک سازی رود، با شریک سازی می‌توان بحران‌ها را رفع کرد و جریان اطلاعات را اثربخش نمود به عبارت دیگر کارکرد رسانه باید کاملاً تبیینی باشد که فرد را به اقناع برای جلب شراکت برساند.

خدادی افزود: برای حفظ حرمت داخل خانه باید رسانه‌ها شراکت کنند و در این مسیر کارکرد رسانه‌های ما از تبلیغی به تبیینی تبدیل شود و رسانه‌ها خودشان الگوی تولید اطلاعات شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.