یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در خصوص پیش‌بینی خود از آینده برجام گفت: برجام به نفس‌نفس افتاده و بیشتر یک طرح روی کاغذ است تا اینکه عینیت بیرونی داشته باشد.
دکتر  مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، در تشریح ارزیابی خود از گام دوم برجامی جمهوری اسلامی اظهار کرد: با توجه به رویدادهایی که هم‌اکنون دیده می‌شود، مشخص است رده‌های اصطکاک ایران با سازمان‌های بین‌المللی بر اساس نفوذ ایالات متحده در آن سازمان‌ها و همگرایی منفعت‌محورانه کشورهای اتحادیه اروپا با امریکا احتمال افزایش بیشتری دارد.
وی با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا در یک وضعیت اتحاد با امریکا در غرب قرار دارد، بیان کرد: به هر تقدیر، در عین حالی که این کشورها در درون خود با یکدیگر رقابت دارند، همکاری توامان با هم نیز دارند و از این جهت باید منتظر این مساله باشیم که اتحادیه اروپا، به ویژه 3 کشور اصلی قرارداد برجام، یعنی آلمان، انگلیس و فرانسه همگرایی بیشتری با ایالات متحده در جهت فشار بر ایران از خود نشان دهند.
مطهرنیا خاطرنشان کرد: اگرچه اروپایی‌ها تلاش دارند رابطه خود با ایران را نیز حفظ کنند و تا حدودی وارد مذاکرات سازنده در مساله برجام شوند تا ایران وارد مذاکره در مسائل مختلف شود ولی باید پذیرفت آنچه که هم‌اکنون دیده می‌شود، تمایل اتحادیه اروپا در جهت ایجاد فضای مثبت در جهت وارد آوردن فشار آوردن بیشتر به ایران است.
این تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی خاطرنشان کرد: توقیف کشتی حامل نفت ایران که با پرچم پاناما در جبل‌الطارق تردد داشت، به دستور آمریکا بود که این یک نمونه از نمایش همکاری بین ایالات متحده و لندن است، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در فراز و نشیب‌های متفاوت موضع گیری‌هایی را به انجام می‌رساند که نشان می‌دهد تمایل فرانسه به فشار بیشتر بر ایران است، به طور کلی آنچه که امروز  مشاهده می‌شود، همکاری علیه ایران و یک رویکرد محافظه‌کارانه در جهت نگاه داشتن ایران در حوزه دیپلماسی و زنده نگه داشتن برجام به عنوان یک میراث قابل قبول است.
مطهرنیا با اشاره به رویکرد سایر کشورهای عضو معاهده برجام تصریح کرد: روسیه جانب منافع خود را رعایت می‌کند و تا زمانی که بتواند از برگ ایران در برابر واشنگتن استفاده کند، تردیدی از استفاده از ایران به خود راه نخواهد داد. چین نسبت به روس‌ها و اروپایی‌ها تمایل بیشتری به حمایت بی‌سروصدا از ایران دارد چون ایران تونل ارتباط شرق و غرب در طرح ژئوپولتیکی آن است و چیرگی آمریکا بر منطقه نوهارتلند می‌تواند برای چین بسیار هزینه‌ساز و محدودکننده قدرت آن در قرن بیست و یکم باشد. وی در خصوص پیش‌بینی خود از آینده برجام گفت: برجام به نفس‌نفس افتاده و بیشتر یک طرح روی کاغذ است تا اینکه عینیت بیرونی داشته باشد. برجام یک توفیق دیپلماتیک بود که دولت روحانی آن را نقطه پایان گذاشت؛ البته او این فرایند را آغاز نکرد و قبل از دولت وی، توسط رهبری نظام جمهوری اسلامی و ماموریت ویژه‌ای که به یک تیم جهت مذاکره با امریکا داده بود، آغاز شد اما آنطور که باید و شاید از برجام بهره برده نشد و این توافق دستخوش مسائل سیاسی و جناحی قرار گرفت؛ در حالی یک توافق نامه بین‌المللی بین ایران و 6 قدرت بود که در جای خود اهمیت داشت و ایران می‌توانست حداقل استفاده‌های روانی بسیاری در سپهر برجام به عمل آورد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.