مشاور فرماندار کاشمر در امور زنان و خانواده گفت: افسردگی یکی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی کاشمر است.
فهیمه رئیس‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، عنوان کرد: افسردگی موجب اعتیاد به مواد مخدر، سرقت و دیگر آسیب‌های اجتماعی می‎شود.

وی در خصوص وضعیت افسردگی در میان زنان بیان کرد: متاسفانه افسردگی در  سنین 18 تا 30 سال بانوان بیشتر شده و بسیاری از جوانان علائم افسردگی دارند.

مشاور فرماندار کاشمر در امور زنان و خانواده اظهار کرد: اکثر دختران جوانان به دلیل تپش قلبی که دارند قرص مصرف می‎کنند به خصوص در روستاها برخی زنان دچار افسردگی شدید هستند.

وی بیان کرد: زنان در روستاها از هرگونه برنامه‎های شاد محروم هستند که باید در این خصوص برنامه‎های فرهنگی شادی را اجرا نمود.

رئیس‌زاده افزود: در حال حاضر 65 تا 70 درصد دختران جوان کاشمری دچار افسردگی هستند و هیچ گونه انگیزه‎ای ندارند و نسبت به بسیاری مسائل بی‎تفاوت شده‌اند.

وی گفت: در روستاها به دلیل اینکه زندگی بسیاری از بانوان به شهرنشینی تبدیل شده و برخلاف گذشته بافت خانه‎ها تغییر کرده و اغلب وقت خود را در فضاهای مجازی می‎گذرانند و هنری ندارند افسردگی رو به افزایش است.

مشاور فرماندار کاشمر در امور زنان و خانواده اظهار کرد: اکنون به گونه‌ای شده برای روستاهایی که زمانی مهد قالی‎بافی بودند حالا باید برای آموزش قالی‌بافی و یا فرت‌بافی مربی از شهر برایشان ببریم و این بسیار جای تاسف دارد.

مخالفت با برنامه‎های شاد برای زنان

وی ادامه داد: متاسفانه اغلب برنامه‎های شاد در این شهر کنسل می‎شود و با برگزاری آن‌ها مخالفت می‌گردد به طوری که حتی اعلام کردند بانوان نباید در بلوار سید مرتضی که از آن به عنوان بلوار سلامت نام برده می‌شود، ورزش و یا دوچرخه‌سواری کنند.

رئیس‎زاده افزود: هرچند گفته می‌شود از برنامه‌های فرهنگی بانوان حمایت می‌شود و در برگزاری آن مشکلی نیست اما هر وقت خواستیم برنامه‌ای اجرا کنیم، مخالفت شد.

50 درصد دختران جوان روستایی افسرده هستند

وی عنوان کرد: هرچند آمار دقیقی وجود ندارد اما 50 درصد از بانوان به خصوص دختران جوان در روستاها دچار افسردگی هستند و اغلب شاهد مهاجرت هستیم.

رئیس‎زاده افزود: به دلیل این افسردگی‎ها گاهی شاهد خودکشی در جامعه بانوان هستیم و این جای نگرانی دارد که باید مسئولان به جد برای این موضوع فکر اساسی کنند.

وی به انتقاد از اینکه قرص برنج و یا اسید به راحتی در اختیار همه افراد به خصوص جوانان قرار می‎گیرد پرداخت و افزود: برخلاف باقی داروها این قرص هیچ گونه درمانی ندارد و در مدت کوتاهی منجر به مرگ فرد می‌شود.

وی گفت: متاسفانه سال قبل شاهد اولین اسید پاشی در کاشمر بودیم و این جای نگرانی در این شهر دارد و نباید گذاشت به راحتی اسید در اختیار همه قرار گیرد.

بانوان ما باید امنیت اجتماعی داشته باشند

مشاور فرماندار کاشمر در امور زنان و خانواده عنوان کرد: بانوان ما باید امنیت اجتماعی داشته باشند نه اینکه به راحتی از کنار مشکلاتشان عبور کنیم و بی‎تفاوت باشیم.

وی گفت: متاسفانه خانمی که به دلیل اعتیاد شوهرش برای طلاق اقدام می‎کند و به دادگاه خانواده مراجعه می‎کند، می‎گویند معتاد فردی مریض بوده و باید مدارا نمود در صورتی که هیچ‌گونه حمایتی از این خانواده نمی‎شود و گاه متهم به برخی مسائل نیز می‏شوند.

رئیس‌زاده بیان کرد: متاسفانه در جامعه جایی نیست که بتوان به درستی از حق بانوان دفاع کرد و در این خصوص با نقص قانون مواجه هستیم.

وی گفت: وقتی بانوان می‎بینند پشتوانه‎ای ندارند، یا مجبور می‎شوند به زندگی با همان مشکلات تن دهند و یا برای تامین هزینه‎های زندگی دست به راه‎های مختلف بزنند.

تغییر اقلیم و خشونت بیشتر علیه زنان

وی همچنین به تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر افزایش خشونت علیه زنان اشاره کرد و گفت: تغییرات اقلیمی خطرات بیشتری را می‌تواند برای کودکان و زنان بیافریند. به رغم اینکه تغییرات اقلیمی برای کودکان و زنان خطرناک‌تر است اما نسبت به این موضوع بسیار مهم بی‎تفاوت هستیم.

رئیس‎زاده افزود: هرچند برخی فکر می‎کنند تاثیر تغییرات اقلیمی فقط بر محیط‌زیست بوده اما خشونت علیه زنان را نیز افزایش داده است.

کودک همسری معضلی جدی در کاشمر

رئیس‎زاده در ادامه کودک همسری را یکی از معضلات جدی در کاشمر ذکر کرد و گفت: گاه شاهدیم دختران زیر 15 سال که ازدواج می‎کنند در هنگام زایمان نارسایی‎ها و مشکلات جدی برای آن‌ها به وجود می‎آید.

وی بیان کرد: کودک همسری یکی از مشکلات، معضلات و آسیب‌های اجتماعی شهرستان کاشمر است و اکنون شاهد ازدواج دختران در سنین پایین هستیم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.