مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: درام نویسی بنیادی ترین اصل شکل گیری هنرهای نمایشی است اما طی ۱۰ سال اخیر ضعف در این عرصه تبدیل به ضعف عمده هنرهای نمایشی کشور شده است.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا از مشهد، شهرام کرمی در مراسم رونمایی از پوستر نخستین جشنواره ملی "نمایشنامه نویسی اقتباسی گام دوم" در مشهد گفت: ۸۲ رویداد تئاتری در استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شود که بیشتر به تولید تئاتر و کارهای فنی مرتبط با آن می‌پردازد نه مفاهیم اجرای تئاتر و تاکنون به ضعف مهم عرصه نمایشی پرداخته نشده است.

وی اضافه کرد: طی چهار دهه گذشته از انقلاب اسلامی در همه بخشهای هنرهای نمایشی شاهد رشد بوده‌ایم به نحوی که در طی ۴۰ سال از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بیش از ۱۸ هزار هنرمند فعال تئاتر و ۱۵۰ هزار دانش آموخته تئاتر در کشور پرورش یافته است و سالانه ۳.۵ میلیون نفر مخاطب تئاتر در کشور هستند.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هم اینک در تئاتر موضوعات مختلف، عرصه‌ها و رویدادهای جدیدی شکل گرفته‌اند اما کمتر کسی توجه به بنیادی‌ترین عامل هنرهای نمایشی یعنی درام نویسی داشته است.

کرمی افزود: در دهه ۶۰ جریان نمایشنامه نویسی در کشور، جریان ترجمه‌ای از نمایشنامه‌های خارجی بود اما در دهه ۷۰ شاهد حضور درام نویسان ایرانی از نسل انقلاب بودیم و در این دوره زبان نمایشنامه نویسی ایرانی رونق گرفت و مترجمانی ظهور کردند که آثار مطرح جهانی را ترجمه می‌کردند.

وی ادامه داد: پس از دهه ۷۰ اما نمایشنامه نویسی دچار اُفت شد و برخلاف بازیگری، طراحی صحنه، کارگردانی، حوزه‌های فنی و تولید رشد نکرد.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این برهه زمانی، درام نویسان مطرح ایرانی انگیزه خود را از دست دادند و نمایشنامه‌ها به صورت بازخوانی یا ترجمه‌ای رونق گرفت و تقریباً تئاتر از موضوعاتی که می‌توانست دغدغه جامعه باشد تهی شد.

کرمی افزود: یکی از وظایف اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه و حمایت از جریان نمایشنامه نویسی به خصوص جریان نمایشنامه نویسی با اصالت ایرانی است.

و اینکه در موضوعات و تولیدات نمایشنامه نویسی به اهداف و ارزشهای فرهنگی – هنری و هویت فرهنگی – ایرانی توجه جدی شود و بتوان جریان نمایشنامه نویسی را به یک جریان پویا و مؤثرتر تبدیل کرد.

وی حمایت از درام نویسان ایرانی، شکل گیری جوایز ادبی و جشنواره‌ها در حوزه درام نویسی را از مواردی برشمرد که می‌تواند عرصه درام نویسی در کشور را تقویت کند.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نخستین ملی جشنواره نمایشنامه نویسی اقتباسی گام دوم که خراسان رضوی میزبان آن است گفت: خراسان رضوی به عنوان یکی از قطب‌های مهم تئاتر کشور مطرح است که در تئاتر، جریان ساز و پرورش دهنده هنرمندان برجسته است.

کرمی افزود: توجه به بنیادی‌ترین بخش تئاتر یعنی درام نویسی، نگاه ملی و جهانی به موضوع درام نویسی، تنوع موضوعات و اهمیت رجوع به آثار ملی و جهانی، توجه به نگاه اختصاصی رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب به حوزه فرهنگ و هنر از ویژگی‌های برجسته نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی اقتباسی گام دوم است.

وی ادامه داد: اقتباس در ادبیات نمایشی به معنای برداشت از یک اثر دیگر نیست، اقتباس به این معناست که ما با یک زبان جهانی و مستقل بتوانیم اثری که می‌تواند نمونه عینی آن در ادبیات سایر کشورها وجود داشته باشد را در قالب تئاتر تولید کنیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آثار ادبی شاخص که می‌تواند زبان جهانی داشته و مطرح باشد در ایران و دنیا زیاد نیست و تنها یک سری آثار شاخص در ادبیات جهانی از قابلیت تبدیل شدن به ادبیات نمایشی برخوردار هستند.

کرمی افزود: باید با برنامه ریزی بتوان جشنواره نمایشنامه نویسی اقتباسی را به صورت مستمر ادامه داد و برای رسیدن به این منظور باید دبیرخانه آن برای دوره‌های آتی فعالیت خود را حفظ کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسا‌ن‌رضوی نیز در این نشست گفت: بیانیه گام دوم انقلاب چشم انداز جدیدی برای مردم به صورت فراساختاری فراهم کرده و استعدادهای جوان و فطرت‌های پاک را مورد اشاره قرار داده است.

جعفر مروارید افزود: روح این بیانیه توجه به ظرفیت‌های ایرانی، خودسازی، تمدن سازی و ساختن آینده‌ای با اراده قوی است و جشنواره نمایشنامه نویسی اقتباسی نخستین قدم فرهنگی در مسیر تحقق این بیانیه است.

وی اضافه کرد: عرصه نمایش می‌تواند ظهور عمومی خرد ایرانی – اسلامی باشد و نمایشنامه‌های واقع گرا و منتقد اوضاع می‌توانند در عین بیان زیبایی‌ها، زشتی‌ها را هم مطرح کنند و پیشنهاداتی را برای بهتر شدن اوضاع ارائه دهند.

او اظهار داشت: صادرات فرهنگی و هنری، قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است و جشنواره نمایشنامه نویسی اقتباسی گام آغازین برای رسیدن به اهداف بیانیه گام دوم انقلاب است.

 

ارسال ۸۰ اثر به جشنواره نمایشنامه نویسی اقتباسی

دبیر اجرایی نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی اقتباسی نیز در این نشست گفت: بخشهای این جشنواره شامل نمایشنامه‌های صحنه‌ای، نوجوان و خیابانی است و منابع اقتباس باید حول هفت محور "ادبیات پایداری و مقاومت، تاریخ نهضت اسلامی ایران، خانواده و سبک زندگی ایرانی – اسلامی و فرهنگ شهروندی، نظام سلطه و نهضت‌های آزادی بخش جهان، دستاوردهای انقلاب، تاریخ اسلام، کودک و نوجوان" باشد.

مرتضی ملتجی با بیان اینکه تاکنون ۸۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است افزود: آخرین مهلت ارسال آثار ۱۲ مرداد ماه امسال است و نتایج مرحله نخست داوری آثار، اول شهریور ماه امسال اعلام می‌شود.

وی آخرین مهلت ارسال متن اصلی نمایشنامه برای پذیرفته شدگان مرحله نخست داوری را اول آبان ماه امسال ذکر کرد.

دبیر اجرایی نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی اقتباسی گفت: پنج نمایشنامه برگزیده در هر بخش توسط دبیرخانه این جشنواره چاپ می‌شود.

دبیر علمی نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی اقتباسی نیز در این نشست گفت: چهار دهه از انقلاب اسلامی می‌گذرد و اگر قرار باشد برای هر دهه یک الگوی نمایشنامه نویسی معرفی شود، به طور قطع سمت و سوی فعالیت‌ها به سوی جوانان هدایت می‌شود.

سعید تشکری با بیان اینکه ادبیات نمایشی در کشور نیازمند پوست اندازی است افزود: جشنواره ملی نمایشنامه نویسی اقتباسی تلاشی است که انسان‌ها و کسانی که دلواپس تئاتر و نمایشنامه نویسی هستند بتوانند همگام با بیانیه گام دوم انقلاب پیش روند.

وی اضافه کرد: آثاری که تاکنون به این جشنواره ارسال شده است آثار خوبی است اما با چهره‌هایی مواجه شده‌ایم که نمایشنامه می‌نویسند اما آشنایی با مفهوم اقتباس ندارند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: این انجمن تلاش کرده که فضایی مجزا برای دبیرخانه جشنواره نمایشنامه نویسی اقتباسی و نیروهای انسانی ویژه این جشنواره مهیا کند.

آرش خیرآبادی افزود: انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی تلاش می‌کند که جشنواره نمایشنامه نویسی اقتباسی همگام و همراستا باشد با جشنواره تئاتر استانی که در ماه‌های آتی برگزار می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.