مدیر آموزش‌وپرورش کاشمر گفت: 50 نفر دانشجو از محل ماده 28 در دانشگاه فرهنگیان کاشمر در رشته ابتدایی پذیرش می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کاشمر، علی طاهریان در جلسه شورای آموزش و پرورش این شهرستان گفت: در سال تحصیلی جدید تعداد 228 نفر از همکاران فرهنگی ما در این شهرستان بازنشسته می‌شوند و با این تعداد نیروی بازنشسته و نیز جابجایی‌هایی که در سطح مدیران مدارس داریم، با موضوع پیری و سابقه بالای خدمت همکاران در آموزش‌وپرورش کاشمر به‌عنوان یک مشکل روبرو هستیم.

وی با تأکید بر اینکه میانگین سن خدمت معلمان در آموزش‌وپرورش کاشمر حدود 24 سال است، عنوان کرد: افرادی که در آموزش‌وپرورش خدمت می‌کنند به این موضوع واقف هستند که وجود همکاران با سن خدمتی بالا مشکلات زیادی برای برنامه‌ریزی ایجاد می‌کند، چرا که افراد بالای 20 سال خدمت تقلیل دارند و نسبت به همکارانی که زیر 20 سال سابقه‌ دارند 4 ساعت کمتر در هفته درس دارند بنابراین باید این میزان ساعت را با استفاده از سایر نیروها جبران کنیم.

طاهریان با بیان اینکه این مهم یک بی‌نظمی در برنامه‌ریزی و یک سختی برای برنامه‌ریزان و دانش‌آموزان ایجاد می‌کند، بیان کرد: در این راستا به‌غیراز بحث نیروی انسانیِ سن بالا، کمبود نیروی انسانی یکی‌دیگر از مشکلات و دغدغه‌های ما در سال تحصیلی جدید است.

مدیر آموزش‌وپرورش کاشمر درادامه گفت: سال گذشته تمامی معاونین و مدیران مدارس کاشمر موظف به تدریس 6 ساعت در هفته بدون دریافت حق‌الزحمه بودند که این مهم نیز مشکلات و گرفتاری‌هایی برای همکاران و دانش‌آموزان ایجاد کرد.

وی با انتقاد از سهمیه پایین تخصیص‌یافته فرهنگیان در آزمون سراسری سال گذشته یادآور شد: سال گذشته 6 نفر در رشته‌های مختلف تجربی، انسانی، ریاضی و هنرستان‌ها برای دانشگاه فرهنگیان از طریق آزمون سراسری برای شهرستان در نظر گرفته‌ شده بود، اما اشکال این سهمیه این بود که تمامی همسایگان کاشمر نظیر خلیل‌آباد، کوهسرخ، بردسکن، فیض‌آباد و گناباد در سهمیه 6 نفری کاشمر دخیل بودند و دانش‌آموزان این مناطق می‌توانستند کاشمر را به‌عنوان دانشجو معلم انتخاب کنند، ولی دانش‌آموزان کاشمری مجاز به استفاده از سهمیه شهرستان‌های اطراف نبودند.

طاهریان با بیان اینکه به‌عنوان‌ مثال اگر کوهسرخ 18 نفر سهمیه دانشگاه فرهنگیان داشت، یک دانش‌آموز کاشمری نمی‌توانست در سهمیه آنان دخیل باشد، گفت: توجیه سازمان سنجش در این  موضوع این بود که می‌خواهیم نیروهای جوان را در مناطق محروم به‌کارگیری کنیم و سپس وارد شهرستان بزرگ‌تر شوند اما از این مسئله غافل بودند که انگیزه دانش‌آموزان برای ورود به رشته انسانی تضعیف می‌شود.

مدیر آموزش‌وپرورش کاشمر با تأکید بر اینکه در نظر گرفتن سهمیه پایین برای کاشمر باعث می‌شود که دانش‌آموزان تمایلی به انتخاب رشته انسانی نداشته باشند، اظهار کرد: سال گذشته به پیگیری‌هایی که از طریق نماینده در سطح وزارتخانه انجام دادیم موفق شدیم سهمیه 6 نفری دانشگاه فرهنگیان را به 10 نفر افزایش دهیم.

وی با اشاره به  مکاتبات انجام‌ شده با وزارتخانه و سازمان سنجش از بهمن‌ماه سال گذشته، بیان کرد: تلاش می‌کنیم با پیگیری‌های مستمر که از ناحیه شورای آموزش‌وپرورش انجام می‌دهیم این معضل و مشکل را در زمینهٔ افزایش سهمیه برطرف کنیم.

طاهریان بابیان اینکه این نحوه اختصاص سهمیه به توسعه متوازن که جزو سیاست‌های سند تحول بنیادین و سیاست وزارتخانه است لطمه وارد می‌کند و دانش‌آموز از ورود به رشته انسانی دلسرد می‌شود، افزود: 3 هزار و 486 نفر در کنکور سراسر امسال در حوزه کاشمر کنکور می‌دهند که از این تعداد 957 نفر دانش‌آموز نظام جدید آموزش‌وپرورش کاشمر و مابقی شرکت‌کنندگان از دانش‌آموزان سال گذشته پشت‌کنکوری و مناطق آموزش‌وپرورش کوهسرخ، خلیل‌آباد و بردسکن هستند.

مدیر آموزش‌وپرورش کاشمر با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید 50 دانشجو از محل ماده 28 در دانشگاه فرهنگیان کاشمر در رشته ابتدایی پذیرش می‌شوند، اظهار کرد: در این بخش نیز به آموزش‌وپرورش کاشمر ظلم شده است، چرا که در سال گذشته از محل ماده 28 خیلی کم تخصیص دادند، این در حالی بود که در سبزوار که شرایط ما را داشتند از طریق پیگیری نمایندگانشان در مجلس شورای اسلامی سهمیه آنان بعد از اعتراض به میزان حدود 170 نفر افزایش یافت که این‌ یک نوع بی‌عدالتی آموزش‌وپرورش بود، ما امسال به‌شدت دنبال این هستیم که بتوانیم موقعیت بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

وی با بیان اینکه با جمعیت 32 هزارنفری دانش‌آموز در کاشمر، پراکندگی واحدهای آموزشی و نوسازی مدارس در این شهرستان مناسب نیست، بیان کرد: اگرچه یکی از مسائلی که مشکلات ثبت‌نام را پیچیده می‌کند بحث وجود مدارس خاص نظیر مدارس شاهد، تیزهوشان، نمونه دولتی و فرهنگ است که همه متقاضی ثبت‌نام فرزندانشان در این مدارس هستند، اما در این راستا تمهیدات و برنامه‌ریزی‌هایی انجام‌شده تا مشکل آن به حداقل برسد.

طاهریان ادامه داد: امسال مشکلات ثبت‌نام نسبت به سال گذشته کمتر شده است، اما این محدودیت را به‌واسطه تعریف مدارس خاص در سیستم آموزش‌وپرورش داریم که سعی کردیم به شکلی این موضوع را مدیریت کنیم و نارضایتی‌ها را به حداقل برسانیم.

مدیر آموزش‌وپرورش کاشمر اوقات فراغت را یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های اجرایی در آموزش‌وپرورش در حوزه‌های مختلف تربیت‌بدنی، علوم قرآنی، مشاوره و فعالیت‌های فرهنگی و هنری دانست و یادآور شد: در این راستا 10 پایگاه اصلی و 22 پایگاه فرعی در حوزه اوقات فراغت در نقاط مختلف شهر فعال‌ شده است و 144 مربی نیز مشغول به فعالیت شدند.

وی با اشاره به اجرای اسکلت مجموعه آموزشی در مسکن مهر یک هزار و 8 واحدی کاشمر بیان کرد: اگرچه بر اساس قانون راه و شهرسازی متولی احداث فضاهای آموزشی در مجموعه‌های مسکن مهر است، اما تاکنون از محل اعتبارات آموزش‌وپرورش قسمتی از این فضا را احداث کردیم و برای اینکه بتوانیم پروژه را در مهرماه امسال به بهره‌برداری برسانیم نیازمند تخصیص اعتبار از سوی راه و شهرسازی هستیم تا مشکلات دانش‌آموزان ساکن در این مجموعه‌ها برطرف شود.

طاهریان بابیان اینکه بیش از یک دهه از آغاز عملیات اجرایی استخر سرپوشیده دانش‌آموزی در کاشمر سپری می‌شود، خاطرنشان کرد: سال گذشته با دعوت نماینده مردم کاشمر، رئیس نوسازی مدارس کشور و وزیر آموزش‌وپرورش به کاشمر سفر کردند و اعتباری برای تکمیل این استخر اختصاص دادند و در حال حاضر تأسیسات و تجهیزات آن به ارزش 2 میلیارد تومان خریداری‌ شده است که برای تکمیل و بهره‌برداری از آن به 3 میلیارد تومان دیگر نیاز است.

مدیر آموزش‌وپرورش کاشمر با اشاره به اینکه با پیگیری‌های انجام‌ شده، امسال نیز حدود یک میلیارد تومان از محل نوسازی به این پروژه اختصاص می‌یابد، بیان کرد: اگرچه اداره کل آموزش‌وپرورش اختصاص اعتبار به این پروژه را در اولویت قرار داده است، اما انتظار داریم این پروژه در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان نیز مورد توجه قرار گیرد و اعتباری برای تکمیل و بهره‌برداری آن اختصاص یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.