معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: نیشابور یکی از قطب‌های تولید گیلاس در استان خراسان رضوی است که سه رقم گیلاس سیاه مشهد، فرنگی و کرجی در بخش مرکزی و زبرخان آن تولید می‌شود.

محمد علی فرهمند در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در نیشابور ضمن اعلام این مطلب افزود: امسال پنج هزار و ۴۶۰ تن گیلاس از باغات این شهرستان برداشت شد که نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است.

وی با اشاره به سطح زیر کشت گیلاس در نیشابور افزود: یک هزار و ۶۰ هکتار سطح زیر کشت گیلاس است که از این میزان ۹۱۰ هکتار بارور است و از این نظر رتبه اول استان را دارد.

وی یادآور شد: سال گذشته به علت سرمازدگی میزان تولید گیلاس در نیشابور به نصف کاهش یافت و ضروری است باغداران نسبت به بیمه کردن باغ ها و تقویت درختان اقدام کنند.

وی خاطرنشان شد: کم آفت بودن این محصول و شرایط بازاررسانی به موقع و صدور آن به روسیه باعث جلب نظر باغداران برای تولید آن شده است‌.

فرهمند ادامه داد: باغات این محصول بیشتر در دامنه رشته کوه بینالود و در دیزباد، شهر خرو، درود و بار قرار دارد و به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب، کم بودن آفات و استفاده اندک از سموم شیمیایی از کیفیت مطلوب برخوردار است.

 شایان ذکر است از گیلاس علاوه بر مصرف تازه خوری، مربا و کمپوت نیز تولید می‌شود؛ همچنین برگ درخت گیلاس به صورت دم کرده برای درمان بیماری کلیه و کبد مورد استفاده قرار می‌گیرد و میوه آن در سلامت چشم، پوست، جلوگیری از پیری و کاهش وزن بسیار مؤثر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.