محمد رضا موسوی تقی آبادی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امتیاز 'مدیریت انرژی' نسبت به 'صرفه جویی در انرژی' در آن است که علاوه بر ایجاد شرایط ایده آل و آرمانی و آسایش حداکثری، حداقل مصرف انرژی را در ساختمان ها خواهیم داشت.
وی اظهار داشت: اگر ساختمانها از نظر کاربردی تقسیم بندی شوند، صرفه جویی و مدیریت انرژی در کمتر از 30 درصد ساختمان های اداری و آموزشی استان رعایت می شود.
وی گفت: این مهم در مراکز اقامتی خراسان رضوی و بیمارستان های تازه تاسیس شرایط بهتری دارد و به 50 درصد می رسد اما درصد رعایت صرفه جویی در مصرف انرژی در منازل مسکونی و مجتمع های تجاری اندک است.
موسوی افزود: در حالی که شهر مشهد سهم بسیاری از مجتمع های تجاری کشور را در اختیار دارد عمده این مجتمع ها صرفه جویی لازم در مصرف انرژی را ندارند.
وی اظهار داشت: مبحث 19 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مربوط به بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمانهاست که دستورالعمل های اجرایی در این زمینه را برای رشته های چهارگانه نظام مهندسی (عمران، معماری، مکانیک و برق) تبیین کرده است.
وی گفت: با وجود این قانون، مهندسین ساختمان به اجرایی شدن مبحث 19 در ساخت و ساز توجه زیاد ندارند و بیشتر به ایمنی ساختمان توجه می کنند.
موسوی با بیان اینکه صرفه جویی انرژی در معماری ساختمانها کمتر اعمال می شود، افزود: در حال حاضر معماری بیشتر ساختمانها و طراحی آنها به گونه ای است که نمی توان در آنها از حداکثر نور طبیعی برای روشنایی بهره گرفت.
وی اظهار داشت: معماری برخی ساختمانها مانند ادارات و مراکز آموزشی به نحوی است که در همان ساعات اولیه روز نیاز به استفاده از روشنایی لامپ دارند، همچنین به دلیل فرهنگ عمومی جامعه ایرانی در اغلب خانه ها و منازل مسکونی از پرده استفاده می شود که مانع بهره گیری از نور طبیعی است.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: در حوزه سازه های ساختمانی برای صرفه جویی در مصرف انرژی، نوع مصالحی که بکار می رود، تعیین کننده است که بیشتر مصالح و تاسیسات بکاررفته در ساختمان های فعلی صرفه جویی لازم را در انرژی ندارند.
وی افزود: از آنجا که قیمت مصالحی که منجر به صرفه جویی در انرژی می شود مانند پنجره دوجداره، سفال و بلوک بتنی یا استفاده از نوع خاصی از سقف و دیوارها گرانتر است، سازندگان از این مصالح کمتر استفاده می کنند.
وی اظهار داشت: مشکل اصلی در عدم استفاده از وسایل و سازه ها یا نوع طراحی معماری ساختمان که صرفه جویی در انرژی را در پی دارند، ارزان بودن انرژی در کشور و خلاء کنترلی و نظارتی است، قانون در این زمینه وجود دارد اما کسی آن را اجرا نمی کند زیرا پشتوانه نظارتی ندارد.
موسوی گفت: به محض اینکه ساختمان دچار سانحه می شود، ناظران، رعایت موارد ایمنی در ساختمان را مورد بررسی قرار می دهند زیرا این قانون در کشور پشتوانه اجرایی دارد اما در مورد صرفه جویی در انرژی هیچ کنترلی انجام نمی شود.
وی افزود: در بخش الکتریکی ساختمان علاوه بر رعایت مبحث 19 قانون نظام مهندسی ساختمان، باید به نوعی مالکان ساختمانها را به استفاده از تجهیزات و لوازم خانگی دارای برچسب انرژی تشویق کرد.
وی اظهار داشت: در بخش مکانیکی ساختمان بویژه سیستم های گرمایشی و سرمایشی، به دلیل وجود تجهیزات نامرغوب و نداشتن طراحی مناسب با رویکرد صرفه جویی در انرژی یا مدیریت انرژی، شرایط خوبی در این بخش حاکم نیست.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در خصوص هوشمندسازی ساختمانها نیز گفت: هم اکنون 90 درصد خودروهای ساخت داخل کشور هوشمند هستند اما هوشمندسازی در ساختمانها به طور کامل اجرا نشده و تعداد ساختمان های هوشمند در کلانشهری مانند مشهد انگشت شمار است.
وی افزود: مبحث 13 مقررات ملی ساختمان در ویرایش جدید خود هوشمندسازی کامل ساختمانها را مورد توجه قرار داده که امید است با افزایش درصد هوشمندسازی در ساختمان ها بتوان گام بلندی در مدیریت مصرف انرژی برداشت.
وی اظهار داشت: تاکنون در خصوص مدیریت مصرف انرژی در ساختمانها فقط به برگزاری همایش ها بسنده کرده ایم ولی در برخی کشورها بودجه برگزاری همایش صرف اجرایی شدن مباحث مدیریت انرژی می شود.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.