امیر حسین شراهی روز سه شنبه در نشست 'بازیابی هویت جنسی ایرانیان' در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: در سال 1995 بیشتر ایالتهای آمریکا نگاه ممتنعی نسبت به همجنسگرایی داشتند و یا این که این عمل در ایالت آنها ممنوع بود تا اینکه در سال 2003 یک ایالت این موضوع را پذیرفت.
وی ادامه داد: در سال 2012 تعداد ایالتهایی که همجنسگرایی را طبق قانون ایالتی خود پذیرفتند به 10 مورد رسید و تا سال 2015 و طی سه سال همه ایالتهای آمریکا همجنسگرایی را طبق قانون ایالتی خود پذیرفتند که این موضوع سرعت تحولات در امور جنسی را نشان می دهد.
عضو موسسه رصد مطالعات و سیاستگذاری اجتماعی گفت: هر چه از معنای اصلی کلمات دورتر شویم ضریب حساسیت واژگان هم کمتر می شود مثلا مساله همجنسگرایی در تفکر مسیحی ابتدا گناه انگاشته می شده است که سپس ماهیتی علمی به این موضوع دادند و فقط با نگرش حقوقی و جرم انگارانه به آن نگاه کردند و بعد در دانش روانشناسی از این عمل تعبیر به اختلال کردند.
شراهی افزود: در نگرش به اعتیاد هم ابتدا با نگاه گناه بااین پدیده مواجه می شدند و سپس آن را جرم انگاشتند و هم اینک با عنوان بیماری از آن یاد می کنند یعنی تغییر در واژگان، تغییر ذهن و زبان و به دنبال آن تغییر پارادایم (سرمشق،الگو) را به دنبال دارد.
وی ادامه داد: در موضوع عمل 'زنا' هم همین طور است این کلمه معنی منفی و قبیحی دارد اما به مرور این واژه را تغییر داده اند و به کلمه 'ازدواج سفید' و 'هم باشی' تبدیل کرده اند در حالی که این عناوین معنا و قباحت اصلی این عمل را انتقال نمی دهند.
عضو موسسه رصد مطالعات و سیاستگذاری اجتماعی گفت: دیدگاهی که معتقد است گرایشات جنسی از بدو تولد شکل می گیرند علمی نیست و منابع فراوانی در تقابل با این دیدگاه وجود دارد.

* مواجهه آگاهانه با اقلیت های جنسی
معاون پژوهش موسسه رصد مطالعات و سیاستگذاری اجتماعی هم در این نشست گفت: اقلیتهای جنسی در جامعه وجود دارند و باید با آنها مواجهه آگاهانه ای داشته باشیم و نباید هویت جنسی تبدیل به امر سیاسی برای تغییرات ساختاری و اجتماعی شود.
ادریس راموز با بیان اینکه تکثر جنسیتی و هویت جنسیتی، تباهی آزادی به نام آزادی است افزود: انتهای تکثر هویت جنسی، استبدادگرایی نرم است.
موسسه رصد، مطالعات و سیاست گذاری اجتماعی یک نهاد مردمی فعال در عرصه های رصد، پژوهش، برنامه ریزی، گفتمان سازی و جریان سازی با هدف مقابله موثر با چالشهای نرم پیش روی جمهوری اسلامی ایران، با اولویت تهدیدات، آسیبها و ناهنجاریهای جنسی به منظور مقاوم سازی و مصونیت بخشی نهادهای اجتماعی به ویژه نهاد خانواده است.
1922/7507
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.