دکتر عبدالله خالقی روز سه شنبه به مناسبت 31 اردیبهشت روز اهدای عضو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعداد بیماران مرگ مغزی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد که شمال شرق کشور را زیر پوشش دارد در سال 1394 به میزان 54 نفر بود که این تعداد در سال 1397 به 123 نفر افزایش یافت.
وی اظهار داشت: این افزایش به دنبال برنامه ریزی و اقدامات انجام شده برای جلب رضایت خانواده های بیماران مرگ مغزی حاصل شده است.
وی گفت: طی 2 ماه امسال نیز اعضای بدن 26 بیمار مرگ مغزی به بیماران نیازمند اهدا شده است.
دکتر خالقی افزود: در حال حاضر اسپانیا با 86 درصد بیشترین تعداد رضایت خانواده بیماران مرگ مغزی برای اهدای عضو را در جهان به خود اختصاص داده است که این رقم در دانشگاه علوم پزشکی مشهد 60 درصد است که میزان قابل قبول می باشد.
وی اظهار داشت: مشکل این است که برخی فکر می کنند احتمال بازگشت بیمار مرگ مغزی شده آنان به زندگی وجود دارد لذا باید این اطمینان را به خانواده های بیماران مرگ مغزی داد که اعلام و تایید مرگ مغزی در قالب فرآیند دقیق پس از معاینه 10 پزشک متخصص و مسئول انجام می شود.

* 800 نفر در لیست انتظار پیوند کلیه
مسئول واحد هماهنگی اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر 800 نفر در لیست انتظار پیوند کلیه در این دانشگاه قرار دارند که 200 نفر آنان آماده پیوند می باشند.
دکتر خالقی افزود: تعداد افراد لیست انتظار پیوند کبد، قلب و ریه کمتر است چرا که این بیماران اغلب به دلیل نبودن عضو برای پیوند جان خود را از دست می دهند.
31 اردیبهشت روز جهانی اهدای عضو نامگذاری شده است.
3027 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.