نجفقلی صالحی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ملخ از انواع آفات بومی است و هر سال در این مقطع زمانی مبارزه با آن در این استان انجام می شود.
وی اظهار داشت: ملخ های مهاجر هنوز به خراسان رضوی نرسیده اند و نزدیک ترین شهر میزبان این آفت نهبندان خراسان جنوبی است اما وضعیت آن تحت کنترل می باشد.
وی گفت: کانونهای شناسایی شده در استان خراسان رضوی تحت نظر است و به محض نیاز به مبارزه شیمیایی اقدامات لازم در این زمینه انجام خواهد شد.
صالحی افزود: از کشاورزان، دامداران و چوپانان درخواست می شود در صورت مشاهده کانون ملخ بلافاصله به ادارات جهاد کشاورزی استان اطلاع دهند.
26 کانون ملخ خیز در خراسان رضوی شناسایی شده و تحت کنترل است و در بیش از 95 درصد شهرستانهای این استان احتمال مواجهه با آفت ملخ بومی وجود دارد و به همین دلیل با توجه به وضعیت آب و هوایی در این زمینه حساسیتها و کنترلهای لازم انجام می شود.
آفت ملخ به وضعیتی گفته می شود که رفتار این حشره در پی افزایش بارندگی سالیانه پس از یک دوره خشکسالی و تحریک برای تولید مثل به حالت طغیان در‌آید.
در صورت وقوع چنین شرایطی جمعیت انبوه ملخها برای پیدا کردن غذا دست به مهاجرت ‌جمعی می ‌زنند و با حمله به مزارع، زیانهای بسیار وارد می‌ کنند.
پیش از این مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی از هجوم ملخهای صحرایی در پی بارندگیهای اخیر به مناطقی از کشور شامل هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، جنوب استان کرمان و جزیره قشم خبر داده و گفته بود: هجوم ملخ می تواند تهدید جدی برای زمینهای کشاورزی و عرصه های طبیعی باشد.
ملخ صحرایی که از شبه جزیره عربستان، امارات متحده عربی و عمان وارد ایران شده است می تواند روزانه بین 200 تا 400 کیلومتر و پوره ملخ (بچه ملخ) می تواند روزانه بین چهار تا هشت کیلومتر مسافت را طی کند.
دو میلیون و 138 هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد و 363 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی این استان فعالیت دارند.
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.