محمدرضا حیدری روز دوشنبه در بازگشت از سفر ژنو طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره دستاوردهای حضورش در اجلاس بین المللی کاهش خطرپذیری، افزود: معرفی کلانشهر مشهد به عنوان شهر امام مهربانیها از تریبون این رخداد جهانی بازتاب خوبی داشت.
وی ادامه داد: ششمین همایش جهانی کاهش خطرپذیری فرصتی فراهم نمود تا رئیس شورای اسلامی شهر مشهد از نگاه شهروندان این کلانشهر و به عنوان نماینده آنها مواضع خود را در قبال حوزه صلح و دوستی و پرهیز از جنگ در شرایط خاص بین المللی بیان کند.
رئیس شورای شهر مشهد گفت: نشست ژنو از معتبرترین همایشهای بین المللی در حوزه ایمنی و مدیریت بحران در جهان است که از سال 2009 میلادی هر دو سال یکبار در زیرمجموعه سازمان ملل متحد برگزار می شود.
وی افزود: سال 2015 میلادی در دوره پیشین این همایش در ژاپن سندی با عنوان 'سندای' به عنوان راهبرد تمام شهرهای جهان در حوزه ایمنی و مدیریت بحران تصویب شد لذا هر دو سال یکبار نمایندگان شهرهای عضو گزارشی را از پیشرفتها و موفقیتهای خود در همین زمینه ارائه می کنند.
'سند سندای' پس از دو سال کار مطالعاتی و پژوهشی کارشناسان مدیریت بحران سال 2015 میلادی در ژاپن تدوین و به عنوان سند جامع مدیریت بحران ابلاغ شد. این سند دارای 10 سرفصل است که سازماندهی تاب آوری بلایا در دولتهای محلی، شناسایی، درک و استفاده از سناریوی خطرپذیری فعلی و محتمل در آینده و تقویت ظرفیت مالی برای تاب آوری در سازمانها از جمله سرفصلهای آن هستند.
حیدری در ادامه همچنین اظهارداشت: طی دوره های پیشین همایش جهانی کاهش خطرپذیری نیز از شهرداری و شورای شهر مشهد هیاتهایی حضور داشته اند اما در همایش اردیبهشت ماه جاری چون به عنوان رئیس شورای شهر مشهد در آن حضور داشتم امکان سخنرانی رسمی برایم فراهم شد. هزار و 500 نفر از نمایندگان کشورهای جهان، استادان و متخصصان بین المللی این حوزه، نهادهای غیردولتی، دولتهای محلی و شهرداران شهرهای بزرگ در این همایش حضور داشتند.
وی گفت: در حاشیه همایش نیز گفت و گوهایی با مشاور دبیرکل سازمان ملل در حوزه مدیریت بحران و همچنین مدیران بنیاد ملی همکاریهای آلمان داشتیم. در حوزه نمایشگاهی هم با برخی شرکتهای بین المللی که ابتکارات خوبی در حوزه مدیریت بحران ارائه کرده اند نیز توافقات دوجانبه برای ارتقای توانمندی و آموزش نیروها در مشهد و دیگر شهرهای ایران صورت گرفت.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: همچنین یک مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی در حوزه زلزله، ابتکار خوبی ارائه نمود که طی آن برای آموزش شهروندان وقوع زلزله را با شدتهای متفاوت شبیه سازی کرده است. قرار شد در این زمینه بتوانیم از تجربیات آنها در ایران بهره بگیریم.
وی گفت: این سفر هیات ایرانی از مشهد به ژنو در مجموع موفقیت آمیز بود لذا امیدواریم بتوانیم از دستاوردهای آن برای ارتقای شاخصهای مختلف زندگی شهری در ایران استفاده کنیم.
مجمع جهانی برای کاهش خطرات بلایای طبیعی از 22 تا 27 اردیبهشت ماه در شهر ژنو کشور سوئیس برگزار شد. رئیس شورای اسلامی شهر مشهد به همراه مدیرعامل سازمان آتش نشانی این شهر به دعوت رسمی سازمان ملل متحد در ششمین همایش جهانی کاهش خطرپذیری شرکت کرد. محمدرضا حیدری به عنوان تنها سخنران غیردولتی ایرانی در این همایش سخنرانی داشت.
7505/6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.