به گزارش ایرنا، آنان در نشست شورای روابط عمومی ها که شنبه شب به مناسبت 27 اردیبهشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی ها در تربت حیدریه برگزار شد، گفتند: نه تنها قادر هستیم از زیر سایه فضای مجازی خارج شویم، بلکه باید به عنوان یک واقعیت آن را پذیرفته و بر اساس ظرفیت های جدیدی که بوجود آورده است برنامه ریزی کنیم.
فرماندار ویژه تربت حیدریه در این باره گفت: هر چند از مجموع 130 سال عمر روابط عمومی در جهان سهم ایران 75 سال است، هنوز آنطور که باید و شاید ساختار روابط عمومی در کشور جدی گرفته نشده و برخی مدیران دستگاه ها و سازمانها مستقل از روابط عمومی وظیفه آن را خود به عهده گرفته اند که این یک اشتباه است.
علی رستمی افزود: اهمیت این نقصان زمانی بیشتر مشخص می شود که بدانیم امروز رسانه ها و روابط عمومی ها مغلوب فضای مجازی شده اند و در واقع این فضا ها و شبکه های اجتماعی رهبری و هدایت افکار عمومی و معادلات روز را چنان به دست گرفته اند که گاه نقش روابط عمومی و رسانه ها در مقابل آنها بسیار کم رنگ و حتی ناپیدا می شود.
وی با بیان اینکه امروز یک سخن کوچک محلی ممکن است توسط فضای مجازی انعکاسی در گستره جهانی بوجود آورد اظهار داشت: گواه این ادعا جمله 'رئیس جمهوری 1400' بود که در سفر 2 هفته قبل رئیس مجلس شورای اسلامی به تربت حیدریه بطور ناخواسته از زبان استاندار خراسان رضوی خارج شد و به لطف شبکه های اجتماعی تمام رویدادهای این سفر را تحت الشعاع خود قرار داد.
وی گفت: اگر بگوییم امروزه روابط عمومی ها و رسانه های جمعی تحت تاثیر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی قرار گرفته اند، سخن نابجایی نگفته ایم اما شایسته است روابط عمومی ها چنان دانش خود را افزایش دهند که مرعوب این شبکه ها قرار نگیرند.
رستمی افزود: امروز در شرایطی که شبکه های گسترده فضای مجازی با اخبار ضد و نقیض جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده اند، وظیفه روابط عمومی ها و رسانه های داخلی است که فضای آرام و به دور از التهاب را در کشور به وجود آورند.
وی اظهار داشت: ما نمی توانیم برای رسانه ها خط مشی تعریف و تحمیل کنیم و این مهمترین تفاوت کارکرد رسانه ها با روابط عمومی ها می باشد، اما از روابط عمومی ها انتظار می رود در این شرایط عملکرد دستگاه اجرایی خود را تلطیف کرده و منزه جلوه دهند.
وی گفت: با سیاسی کاری مخالف نیستم و به عکس معتقدم استان هایی که رفتار سیاسی پررنگتری داشته اند، از توسعه اقتصادی بیشتر برخوردار بوده اند اما اینکه روابط عمومی ها خود را آلوده به جناح بندی های سایسی کرده و منافع ملی را فدای منافع سیاسی و جناحی کنند، آنهم در شرایط خطیر کنونی که رهبر معظم انقلاب همه سران قوا و مسئولان را به وحدت رویه و پشتیبانی و دفاع از یکدیگر دعوت کرده اند، از دایره انصاف به دور است.
مدیر روابط عمومی فرمانداری تربت حیدریه نیز گفت: هنوز برخی مدیران دستگاه های اجرایی به روابط عمومی ها یک نگاه سنتی دارند و بر اساس همین نگاه وظیفه آن را در حد انجام تشریفات و مراسم مرسوم اداری تنزل داده اند.
رضا رفیعی افزود: این در حالی است که شبکه های اجتماعی امروزه دارای چنان قدرت شگرفی شده اند که حتی قادر به جابجایی مسئولان و مدیران می باشند و اگر نتوانیم دانش خود را به روز کنیم، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به درون روابط عمومی ها نیز نفوذ خواهند کرد.
وی از روابط عمومی به عنوان قدرت چهارم یا هنر هشتم یاد کرد و گفت: اگر این ساختار را در چارچوب یک مثلث ببینیم، یک ضلع آن روابط عمومی ها، ضلع دوم خبرنگاران و ضلع سوم مدیران دستگاه های اجرایی هستند که چنانچه تعامل و هم افزایی این سه ضلع شکل گیرد، شاهد توسعه و رشد در جامعه خواهیم بود.
مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه تربت حیدریه نیز گفت: پارسال مصرف بنزین هفت درصد و مصرف نفت گاز 9 درصد نسبت به سال 96 افزایش داشت که این وضعیت مطلوب نیست.
جواد بلندی با بیان اینکه باید فرهنگ مصرف بهینه سوخت را در جامعه گسترش دهیم افزود: تحقق این امر در درجه نخست وظیفه روابط عمومی ها و سپس رسانه های جمعی است.
وی اظهار داشت: موفقیت در این اقدام زمانی میسر می شود که روابط عمومی ها را از قالب های کلیشه ای خارج کرده و حوزه اختیارات آنها را افزایش دهیم.
وی گفت: امروز برخی روابط عمومی ها هنوز خود را مقید به انتشار یک اطلاعیه یا برگزاری یک مراسم مرسوم اداری می کنند که این با فضایی که شبکه های اجتماعی بوجود آورده اند، به هیچ وجه منطبق نیست.
شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
7079/6121 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.