به گزارش ایرنا، فرماندار گناباد در این مراسم گفت: دولت دوازدهم توجه خاصی به زنده نگهداشتن میراث معنوی و صیانت از آثار تاریخی دارد و این امر را سرلوحه فعالیتهای فرهنگی خود قرار داده است.
حامد قربانی افزود: حفظ میراث معنوی و انتقال باورها و ارزشها و آثار گرانبهای تاریخی نظیر آثار هنری هنرمندان و ترویج و انتقال آنها به نسل آینده از اهمیت بسیار برخوردار است و از مصادیق بارز حفظ میراث معنوی به شمار می رود.
وی اظهار داشت: گناباد با توجه به موقعیت خود ظرفیتها و جاذبه های تاریخی و غنای فرهنگی بسیار دارد و باید از ظرفیت مردم و تشکلهای مردم نهاد برای حفظ آثار تاریخی و بزرگداشت مفاخر این منطقه بهره گرفت.
وی گفت: خواجه اختیار منشی گنابادی از مفاخر مهم این منطقه به شمار می رود که زنده نگهداشتن یاد وی و تبیین تلاشهای وی در هنر خوشنوسی ضرورت حفاظت از میراث معنوی است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد نیز گفت: خواجه اختیار منشی گنابادی به عنوان بزرگترین تعلیق نویس ایران در قرن دهم هجری منشاء تحول و توسعه کمی و کیفی خط تعلیق در طول تاریخ بوده است.
حمید رضا مهدوی مقدم افزود: این استاد مشهور خوشنویسی در نیمه دوم سده دهم هجری در هرات به خوشنویسی اشتغال داشت و آثار فراوان از وی در موزه‌ ها، کتابخانه ‌ها و مجموعه‌ های خصوصی ایران و جهان به یادگار مانده است.
در این نمایشگاه 50 اثر خوشنویسی خط تعلیق از خواجه اختیار منشی گنابادی در موزه مردم شناسی گناباد به صورت دائمی در معرض دید عموم گذارده شد.
خواجه اختیارالدین منشی گنابادی یکی از خوشنویسان بزرگ قرن دهم هجری و بزرگ‌ ترین استاد خط تعلیق در ایران بود که مدت 30 سال در دربار سلطان محمد خدابنده فرزند اول شاه طهماسب صفوی به‌ نوشتن نامه ‌های شاه اشتغال داشت.
اکثر مورخان وفات وی را در سال 990 هجری دانسته ‌اند ولی کتاب دانشوران خراسان آن را 970 ذکر کرده ‌است. بسیاری از محققان تحول و توسعه کمی و کیفی خط تعلیق را مرهون تلاش ‌های این هنرمند دانسته‌ اند که زمینه ساز پیدایش خط نستعلیق و شکستة نستعلیق شده است.
28 اردیبهشت لغایت سوم خرداد ماه هفته میراث فرهنگی نامگذاری شده است.
شهرستان 89 هزار نفری گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.
2095/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.