معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: جوانان باید برای پیشرفت و تحقق آرزوهایشان از استخدام دولتی فاصله جدی بگیرند و دانشگاهی که زیر سلطه نگرش استخدام دولتی است از تأثیرگذاری باز می ماند و این اتفاق هنگامی اصلاح می شود که نگرش و جهت‌گیری دانشگاه تغییر کند به طوری که نگاه تمنایی به درآمدهای دولتی نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از نیشابور، سورنا ستاری در همایش گرامیداشت حکیم خیام نیشابوری که با حضور جمعی از دانشگاهیان و مسئولان در دانشگاه نیشابور برگزار شد، بیان کرد: آنچه باعث بروز دانشمندان و تجربه موفق برتری علمی می‌شود، زیست بومی مساعد است که همه بخش های آن به خدمت تبلور نوآوری و خلاقیت‌های نیروی انسانی در می‌آید.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان این‌که باید به این باور برسیم که نوآوری و فناوری خریدنی نیست بلکه آموختنی است.

وی ادامه داد: دانشمندان بزرگی چون خیام و عطار نیشابوری از هزار سال پیش میراث ارزشمندی را برای کشور به ارمغان گذاشتند  که تاکنون ماندگار بوده و به عمق دیگر فرهنگ و تمدن‌ها نفوذ یافته است. این ماندگاری و اثرگذاری به واسطه وجود یک محیط مساعد، بروز و تبلور خلاقیت‌های این دانشمندان ممکن شد.

سوران ستاری از قدرت نرم و صنایع فرهنگی به عنوان ابزاری کارآمد نام برد و گفت: می‌تواند تحول آفرین فرهنگ و اقتصاد باشد قدرت نرم و صنایع فرهنگی می‌تواند مرزها را در نوردد و ضمن نفوذ در فرهنگ ما اقتصاد را تحول بخشد.

 رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان تکرار دوباره دوران درخشان پیشرفت‌های علمی با ظهور دانشمندانی چون خیام نیشابوری را در گروی شکل گیری زیست‌بوم مساعد بروز خلاقیت‌های جوانان کشورمان دانست و بیان کرد: امثال خیام، عطار، فارابی اکنون در میان فرزندان ما حضور دارند؛ ما همان ملت میزبان و پرورش دهنده این چنین دانشمندان و فرهیختگانی هستیم اما باید زیست‌بومی فراهم کنیم تا این ظرفیت‌های نهفته توانایی بروز و ظهور پیدا کنند.

به گفته رییس بنیاد ملی نخبگان، اگر می خواهیم شاهد چنین دانشمندان برجسته‌ای باشیم، به زیست بومی نیاز داریم که همه اجزای آن در هماهنگی و تعامل با یکدیگر کار کنند.

سورنا ستاری با بیان این که دانشگاه نقطه آغاز حل مشکلات جامعه در عرصه‌های گوناگون از جمله اقتصاد است، افزود: دانشجویان ما با پول مالیات و دولت درس خوانده‌اند تا مشکلات همین کشور را حل کنند. دانشگاه استان باید بتواند با تربیت دانشجوی خلاق و کارآفرین، گامی برای حل مهم‌ترین و بنیادی‌ترین مشکلات بومی و کشور بردارد. رسالت مهم مسئولان استان و مردم فراهم کردن محیط مساعدی است که جوان تحصیل کرده، با انگیزه و با اشتیاق بازگشت به بوم خود، گامی برای حل مشکلات بومی بردارد.

وی افزود: قرار بود دانشگاه های ما محصولات و فرآورده های خود یعنی دانشگاهیان خلاق را برای حل مشکلات عمده با ظهور و بروز بخشیدن ایده های نوآورانه و بلندپروازانه جست و جو کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری بر اهمیت توسعه بر مبنای ویژگی ها و مزیت های بومی تأکید کرد و گفت: باید ببینیم که توسعه را چگونه و بر چه مبنایی  تعریف می کنیم. صنعت نرم مزیتی منحصر به فرد است که با وجود یک فرهنگ و شناخت درست، به اقتصاد تبدیل می شود.

به گفته وی، باید از گذشته بیاموزیم و به آینده بنگریم و از اندوخته های گذشته، توشه ای ارزنده برای توسعه فراهم کنیم. آینده این شهر و کشور با توسعه ای تحمیل شده از بیرون محقق نمی شود و توسعه زیست بوم کارآفرینی با کم کردن معضلات آن و فراهم کردن یک محیط مناسب برای نوآوری جوان ها است.

وی با بیان این که نسل جدیدی از کارآفرینان جوان و خلاق رشد قابل قبول خود را بدون تکیه به درآمدهای دولتی به دست آورده اند، اظهار کرد: این چنین رشدی به واسطه وجود یک محیط اتفاق می افتد و امیدوارم نگرش بخش های گوناگون استان به سمت و سویی باشد که محیط لازم برای این کارآفرینان فراهم شود.

ستاری، تعریف نادرست مفهوم توسعه را عارضه‌ای ناشی از سایه گستراندن فرهنگ اقتصاد خام‌فروشی و نفت محور دانست و گفت: به طور مثال شهر اصفهان با فرهنگ غنی و نوآوری، مسیر توسعه را به اشتباه پیمود و علیرغم ایجاد انواع صنایع و شهرک‌های صنعتی، جزو بزرگ ترین شهرهای کشور از نظر تعداد افراد بیکار است. در حالی که می‌توانستیم با پرورش صنایع نرم و فرهنگی صاحب یک توسعه پایدار و درون‌زا شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری پیشرفت را با اصلاح و تحول در نوع نگرش نسبت به فرهنگ، توسعه و مهم تر از همه آموزش دانست و گفت: توسعه یک امر درونی است و به واسطه نیروی انسانی خلاق، حذف بروکراسی ها، ارزش و بها بخشیدن به کار آفرین اتفاق می‌افتد. مهم این رکن توسعه، ارج نهادن و باز تعریف جایگاه کارآفرین است. برای این کار باید نوع دیدگاه ما که با سایه گستردن اقتصاد نفتی تغییر کرده است به جایگاه پیشین بازگردد. 

ستاری با بیان اینکه شهر بزرگی مانند نیشابور جوانان مستعدی دارد که می‌تواند با هم دلی برای ایجاد یک محیط مساعد، تجربه ظهور دانشمندان برجسته و خلق نوآوری را تکرار کند افزود: به طور کامل آمادگی داریم تا معیارها و باورهای توسعه را بر مبنای یک اقتصاد خلاق، نوآور و متکی به جوانان تحصیل کرده برآمده از دانشگاه باز تعریف کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.