علی اصغر مونسان روز چهارشنبه در پیامی به مراسم بزرگداشت فردوسی در مشهد افزود: شاهنامه حکیم توس گنجینه ای از حکمت و اخلاق، فرهنگ و اندیشه، داشته های معرفتی و باورهای اعتقادی ایرانیان است که با ناب ترین واژه ها و زیباترین داستان ها روایت شده است.
در ادامه این پیام که توسط ابوالفضل مکرمی فر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی قرائت شد آمده است: در اهمیت شاهکار بی بدیل حماسه سرای خراسان اگر بگوییم شاهنامه دانشنامه فرهنگ و تاریخ ایرانیان است سخن به اغراق نگفته ایم و فردوسی خود نیز به اهمیت کار بزرگش واقف بوده و به درستی نتیجه رنج سی ‌ساله‌ و ماحصل تمام اندوخته‌ های مادی و معنوی خویش را اینگونه سروده است؛ پی افکندم از نظم کاخی بلند ، که از باد و باران نیابد گزند.
مونسان در این پیام افزود: فردوسی هرچند زاده خراسان است اما گستره فرهنگی شاهنامه اش به وسعت ایرانشهر و اندیشه های والایش ورای مرزهای جغرافیایی و عرصه ای به فراخنای 'جهانشهر' است.
وی اظهار داشت: آنچه فردوسی را در ذهن و دل ایرانیان مسلمان ماندگار کرده، عشق زلال او به ایران زمین و ارادت خالصانه او به اهل بیت (ع) است.
معاون رئیس جمهوری، شاهنامه را دانشنامه فرهنگ و تاریخ ایرانیان و از بزرگترین شاهکارهای ادبیات جهان توصیف کرد و گفت: آنچه شاهنامه را در جهان جاودانه ساخته، غنای شگفت انگیز و منحصر به فرد کلامی و محتوایی آن است، بی تردید در سایه چنین گنجینه هایی، فرهنگ و تاریخ سرزمین وسیع ما ایران هیچ گاه دستخوش فرسودگی، پژمردگی، سکون و سکوت، ایستایی و میرایی نخواهد شد.
وی 25 اردیبهشت ماه ، روز بزرگداشت فخر شعر و ادب پارسی ، حکیم ابوالقاسم فردوسی را بر همه ایرانیان فرهنگ دوست و هنر پرور سراسر جهان تبریک گفت و افزود: ایران اسلامی با نام فردوسی و سعدی، حافظ و مولوی و دیگر ستارگان علم و ادب این مرز و بوم فرهنگ پرور زنده و پویاست و همین آموزه های معرفتی در آمیخته با معنویت و دینمداری، دژی مستحکم در صیانت از هویت اصیل و ماندگار ایرانیان به وجود آورده است.
مونسان 25 اردیبهشت را روز گرامیداشت نگاهبان و پدر زبان فارسی توصیف کرد و اظهار داشت: این مناسبت در تقویم ملی به نیکی روز پاسداشت زبان فارسی نیز نامگذاری شده است.
وی ادامه داد: حکیم ابوالقاسم منصور بن حسن فردوسی توسی بزرگترین حماسه سرای ایران و یکی از برجسته ترین حماسه سرایان جهان است و بی تردید از باب چنین شکوه و عظمتی است که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی فردوسی را خدای سخن و بر فراز قله ادبیات پارسی توصیف می کنند.
3221 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.