حجت الاسلام سید عباس موسویان روز سه شنبه در نشست 'چالشهای بانکداری اسلامی در ایران' که در مشهد برگزار شد افزود: قانون عملیات بانکداری بدون ربا خلاهایی هم دارد که در زمان خودش به آن توجه نشده است و باید اصلاح و تکمیل شود.
وی با بیان این که مراجع در خصوص عملیات بانکداری دغدغه هایی دارند که باید به آن توجه شود ادامه داد: قراردادهای صوری و ساختگی، نرخهای سود غیر متعارف و جریمه های دیرکرد از جمله این دغدغه هاست.
عضو شورای فقهی بانک مرکزی با اشاره به سودهای بانکی گفت: نرخهای سود بانکی معلول اقتصاد کلان کشور است.
حجت الاسلام موسویان افزود: بیش از 50 کشور اسلامی بانکهای بدون ربا تاسیس کرده اند و در کشورهای غیر اسلامی از جمله آمریکا، روسیه، آلمان و چین هم بانکهای بدون ربا وجود دارد با این حال یک بانک هم نداریم که همه ضوابط اسلامی را پیاده کرده باشد.
او ادامه داد: تنها کشورهای ایران و سودان همه نظام بانکداری شان بدون رباست و در دیگر کشورها بانکهای ربوی و بدون ربا در کنار هم وجود دارد مثلا در کشور عربستان 25 درصد، اندونزی پنج درصد، مالزی 15 درصد و امارات 30 درصد بانکها بدون ربا و بقیه بانکها ربوی هستند.
عضو شورای فقهی بانک مرکزی گفت: صنعت بانکداری پیچیده است و در غرب 400 سال سابقه دارد.
موسویان افزود: ایده بانکداری اسلامی هم از حدود 20 سال پیش به جای بانکداری بدون ربا مطرح شد اما هنوز مدل عملیاتی پیدا نکرده است و در این خصوص باید بیشترین تلاش خود را انجام دهیم که مشکلات و موانع برطرف شود.
نشست علمی چالشهای بانکداری اسلامی در ایران، در دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد برگزار شد.
1922/7507
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.