محمود باعقیده روز سه شنبه طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در کنار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که متولی فعالیتهای صنایع دستی است، اقدامات موازی توسط سایر دستگاههای اجرایی نظیر فنی و حرفه ای و بهزیستی انجام می شود که باید برای افزایش بازدهی بیشتر به صورت متمرکز با محوریت میراث فرهنگی صورت گیرد.
وی انسجام بخشی فعالیتها را ضرورت رونق صنایع دستی خواف و معرفی آنها به گردشگران داخلی و خارجی دانست و اظهار داشت: هر اندازه این فعالیتها از همگرایی بیشتر برخوردار باشد، شاهد رونق بیشتر این بخش خواهیم بود.
وی گفت: هنرمندان صنایع دستی شناخت کافی از بازارهای هدف ندارند و تولیدات این بخش بیشتر به صورت سنتی انجام می شود و برخی موارد متناسب با نیاز بازار نیست لذا اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواف با برگزاری دوره های آموزشی برای کاهش این مشکل تلاش می کند.
باعقیده افزود: خواف با توجه به پیشنیه تاریخی از ظرفیتهای مختلف در بخش صنایع دستی برخوردار است و از مناطق مستعد کشور و خراسان رضوی به شمار می رود و از صنایع دستی شاخص این شهرستان می توان به گلیم، قالیچه، حوله دستی، چرم دوزی، تراش سنگهای تزئینی و زیورآلات اشاره کرد.
وی اظهار داشت: هشت اثر تاریخی خواف به خصوص آسبادهای خواف، مسجد ملک زوزن، آثار تاریخی کوشک سلامه، مسجد نصرآباد و چند آب انبار تاریخی طی سالجاری مرمت می شود.
وی اعتبار مورد نیاز برای مرمت آثار تاریخی خواف را حدود چهار میلیارد ریال ذکر کرد.
باعقیده گفت: 15 اثر تاریخی خواف نیازمند مرمت اضطراری است و مشکلات مهم در مرمت آثار تملک زمینهای اطراف آنهاست که دو میلیارد ریال برای این امر مورد نیاز است.
92 اثر از مجموع 400 اثر تاریخی شناسایی شده شهرستان خواف در فهرست آثار ملی ثبت شده اند.
مرکز شهرستان 140 هزار نفری خواف در 267 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.
2095/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.