عضو شورای سیاست‌گذاری همایش بین‌المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم گفت: مهم‌ترین میراث هر ملتی ادبیات آن ملت است و شاهنامه شناسنامه ایران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، مهدی زارعی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و اعتلای فرهنگ ایرانی بخصوص در مشهد را از برنامه‌ها و اهداف مهم شورای‌شهر و شهرداری مشهد دانست و با اشاره به اهداف همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم اظهار کرد: هم‌افزایی دانش و یافته‌های نو و بدیع پیرامون شخصیت فردوسی و شاهنامه و ماهیت شهر  توس است.

معاون فرهنگی شهردار مشهد افزود: تاکید بر شخصیت فردوسی و شاهنامه و بر اشتراکات هویتی ایران و کشورهای سطح جهان از جمله کشورهایی که زبان و فرهنگ مشترک داریم در دستور کار این همایش است.

زارعی افزود: در نظر داریم با توجه به سرزمین توس ارتباط میان اساتید و علاقمندان به ادبیات و خراسان‌شناسی را افزایش داده و همچنین توجه در سطح بین المللی را به جنبه‌های گردشگری منطقه توس و گسترش آموزه‌های اخلاق مداری، خردورزی ملت خود انعکاس دهیم.

در ادامه این نشست جعفر یاحقی مدیر برگزاری این همایش نیز گفت: شاهنامه متعلق به ایران نیست بلکه متعلق به فرهنگ آریایی است.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی عنوان کرد: برگزاری مراسم بزرگداشت فردوسی تا سال گذشته عمدتا مربوط به داخل ایران می شد، اما امسال با توجه به شرایط خاص سیاسی در نظر داریم فرهنگ صلح طلب و اخلاق مدار ملی و باستانی خود را در سطح جهان مطرح کنیم به همین دلیل عنوان شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم را برای این همایش انتخاب کردیم.

یاحقی در رابطه با اهداف و اقدامات در این رابطه در سال های آتی افزود: امیدواریم شهر توس در آینده به «فرهنگ شهر» جهانی تبدیل شود و این فرهنگ شهر به کتابخانه پژوهشکده و سالنهای تئاتر تجهیز شود.

در ادامه نیز یوسف امینی قائم مقام رئیس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از اعطای نشان فرهنگی و هنری فردوسی به آفرینش های ادبی، هنری و تولیدات رسانه ای در زمینه زبان و ادبیات فارسی و حوزه فردوسی شناسی و شاهنامه پژوهی در سطح بین الملل خبر داد.

همچنین علیرضا قیامتی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی و دبیر علمی همایش به چاپ مقالات برگزیده که تعداد ۴۹ مقاله خارجی و ۵۶ مقاله از دانشگاه های سراسر کشور برگزیده شده اشاره کرد.

این همایش از ۲۳ تا ۲۵ اردیبهشت به مدت ۳ روز با حضور مهمانانی از چند کشور و روسا و نمایندگان اکو و یونسکو برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.