حامد قربانی روز پنجشنبه طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان یک هزار و 540 میلیارد ریال مربوط به بخش کشاورزی و دو میلیارد ریال مربوط به بخشهای آب و فاضلاب شهری و روستایی و منابع طبیعی است.
وی اظهار داشت: بیشترین خسارتهای بخش کشاورزی مربوط به اراضی زراعی آبی، باغات و به خصوص باغات پسته، دامهای سبک و سنگین، چاهها و قنوات، خطوط انتقال آب، سازه ها و بندهای آبخیزداری و استخرهای ذخیره آب کشاورزی می باشد.
وی گفت: همچنین سیلاب و بارشهای اخیر در بخش آب و فاضلاب شهری و روستایی تخریب بخشی از خطوط انتقال و راههای دسترسی آب و آب افتادگی به حوضچه های خط انتقال را به همراه داشته است.
قربانی افزود: بارشهای اخیر با وجود خسارتهای یاد شده دستاوردهایی به همراه داشته که از جمله آنها می توان به افزایش آبدهی چشمه ها و قنوات به میزان 10 الی 15 لیتر در ثانیه و افزایش ساعات خاموشی موتور پمپ چاههای عمیق و کاهش محدودیتهای تعدیل شبکه برای انشعابهای مسکونی و صنعتی و ارتقای کیفی آب شرب به واسطه تزریق آبهای سطحی و کاهش برداشت آب کشاورزی اشاره کرد.
وی دانه بندی مناسب محصولات زراعی و در نتیجه افزایش عملکرد آنها در واحد سطح ، رشد سطح زیر کشت گیاهان دارویی، افزایش سطح پوشش گیاهان دارویی در عرصه های منابع طبیعی و تغذیه مناسب سفره های آب زیرزمینی را از دیگر دستاوردهای این بارشها برشمرد.
وی اظهار داشت: همچنین در نتیجه این بارندگی ها 52 بند خاکی در گناباد آبگیری شده و 40 درصد آنها سرریز شدند و آب قناتها نیز به میزان 2 الی سه برابر افزایش یافته و به منابع طبیعی گناباد جان دوباره بخشیده شده است.
میزان بارندگی در گناباد از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 209.3 میلیمتر بوده است که 58.3 میلیمتر آن طی فروردین ماه رخ داد.
شهرستان 89 هزار نفری گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
2095/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.