رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی روز سه شنبه در برنامه سه شنبه های فرهنگی این سازمان در مشهد گفت: این نسخه یکی از قدیمی‌ ترین قرآنهای کامل دست ‌نویس جهان و منسوب به دستخط امام‌ علی (ع) است که یکی از مهمترین منابع تحقیقاتی جهان نیز به شمار می رود.
حجت الاسلام سید جلال حسینی افزود: این نسخه که به خط کوفی 16سطری و بر روی پوست، کتابت شده است متعلق به دوران نخست اسلامی است که در سال 1009هجری به دست شاه عباس صفوی وقف حرم مطهر امام ‌رضا (ع) شده است و وقفنامۀ آن را شیخ بهایی در پشت برگ اول نسخه نگاشته است.
یک کارشناس نسخ خطی نیز در این مراسم گفت: سازمان کتابخانه‌ ها، موزه‌ ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با برخورداری از 23 هزار نسخه قرآن و جزوات قرآنی متعلق به دوران صدر اسلام تا کنون، یکی از مراکز علوم قرآنی بی ‌بدیل در جهان اسلام است.
محمد رضا رضا پور افزود: یکی از مهمترین و قدیمی ترین مصاحف خطی جهان، قرآن منسوب به حضرت علی (ع) است که در سال 1009 هجری قمری و توسط شاه عباس صفوی وقف حرم مطهر رضوی شد.
وی اضافه کرد: این قرآن بسیار ارزشمند دارای ویژگیهای متعددی است که نمایانگر قرائات، رسم‌الخط، شمارش آیات، اسماء سور و ترتیب مصحف است که از سوره حمد آغاز شده و به سوره ناس ختم می ‌شود.
این کارشناس نسخ خطی گفت: جنس این مصحف شریف بنا به قول مشهور از پوست آهو است که البته در اقوال مختلف به پوست گاو و گوسفند نیز اشاره شده است.
رضا پور افزود: این اثر در ابعاد 20 در 26 و 25 در 32 قرار دارد و جنس ورق، مرکب و خط نیز نشان دهنده قدمت این اثر نفیس است.
90 هزار جلد از مصاحف شریف و نسخ خطی در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی وجود دارد که از این تعداد 23 هزار جلد مصاحف شریف است که در گنجینه نگهداری می شود و از این تعداد، بیش از 100 جلد قرآن وجود دارد که در قرن اول تا سوم قمری بر روی پوست کتابت شده که هشت نسخه از آنها منسوب به دستخط مبارک هشت تن از ائمه اطهار(ع) است.
1922/7489
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.