اسد الله عسکراولادی روز پنجشنبه در نشست یک روزه هم اندیشی فعالان پسته کشور در خصوص چالشهای بازار ایران در سال جاری در مشهد افزود: هم اینک کشورهای آمریکا و ترکیه هم به عنوان رقبای پسته ایران وارد بازار جهانی شده اند.
وی ادامه داد: مسئولان با صادرکنندگان مشورت نمی کنند مثلا طی مدت دو ماه بانک مرکزی 20 بخشنامه در خصوص صادرات ابلاغ کرده است که دلیل آن هم مشخص نیست با این همه اتحادیه صادر کنندگان خشکبار طی هفته کنونی جلساتی با مسئولان برگزار کرد تا مشکلات صادرات پسته حل شود و به نتایج خوبی هم رسیدیم.

* سیاستها باید اصلاح شود
رئیس اتاق بازرگانی ایران هم در این نشست گفت: اگر تولید جذابتر از ورود در عرصه کالاهای غیرمولد و واسطه گری نباشد رونق تولید میسر نمی شود لذا باید سیاستها را اصلاح کرد.
غلامحسین شافعی افزود: قبل از این که آمریکا و هم پیمانانش در ایجاد مشکلات کشور اثر گذار باشند خود ما جلوتر حرکت کردیم و مشکل آفرین شدیم مثلا تعجیل برای اتخاذ تصمیمهای غیر کارشناسی در بروز مشکلات اخیر اثرگذار بوده است.
وی ادامه داد: برخی مسئولان به پیشنهادهای فعالان اقتصادی با دیده تردید نگاه می کنند و فکر می کنند فعالان اقتصادی فقط به فکر خود هستند در حالی که فعالان عرصه اقتصاد بارها میهن دوستی خود را نشان داده اند.

* ارزش ریال با دستور دولتی حفظ نمی شود
استاد اقتصاد دانشگاه صنعت نفت هم گفت: روند افزایشی تورم به خاطر تضعیف قدرت خرید پول ملی است اما با سرکوب و دستور دولتی ارزش ریال حفظ نمی شود.
موسی غنی نژاد افزود: سیاستهای اقتصادی نادرست، اقتصاد یارانه ای و تشدید تحریمها بر مشکلات امروز اثر گذاشته است.
او ادامه داد: اقتصاد کشور در تورم رکودی قرار دارد و هزینه تولید زیاد شده است در این شرایط قوانین علم اقتصاد می گوید تشویق تجارت باعث رونق تولید می شود و در شرایط کنونی بهترین کار تجارت آزاد است لذا نباید نرخ ارز را به صورت دستوری تعیین کرد.
استاد اقتصاد دانشگاه صنعت نفت گفت: نباید در شرایطی که ارز کم داریم جلوی صادرات گرفته شود چون با این کار مشکل مصرف کننده ها حل نمی شود زیرا مصرف کنندگان همین تولید کنندگان، کاسبها، صادر کنندگان و مردم هستند که باید با تجارت آزاد و بدون دخالت دولت فعالیت کنند.

* بهره وری تولید پسته در ایران کم است
رئیس هیات مدیره انجمن پسته ایران هم گفت: بهره وری تولید پسته در ایران کم است و رقبای ما در این زمینه بهره وری بهتری دارند.
سید محمود ابطحی با بیان این که مشکل ارز مربوط به امسال نیست افزود: از دوره رضا شاه تا کنون چهار مرتبه ارز دچار نوسان شده است و بر این اساس درآمدهای نفتی بیشتر باعث گرفتاریهای بیشتر شده است.
وی ادامه داد: مسئولان باید به صادرات غیر نفتی و تولیدات بیشتر در این خصوص توجه بیشتری کنند.
1922/7507
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.