احمد تمامگر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع بیش از هزار و 100 رشته قنات در شهرستانهای گناباد و بجستان حدود 300 رشته قنات را قناتهای هوابین و یا قناتهای حاشیه و بستر رودخانه ها تشکیل می دهند که بارشهای اخیر موجب افزایش قابل ملاحظه آب این قناتها شده است و بالطبع این بارشها در تامین کیفی آب منطقه هم نقش خوبی داشته است.
وی اضافه کرد: تعیین تاثیر دقیق بارندگیهای اخیر بر سفره های آب زیرزمینی با توجه به عمق 60 تا 165 متری آنها منوط به اندازه گیری از چاههای پیزومتری (مشاهده ای) و نمونه گیریشان در آینده نزدیک است.
رئیس اداره امور منابع آب گناباد و بجستان گفت: برای جلوگیری از خطرات و آسیبهای سیلاب بیش از 56 کیلومتر از زمینهای بستر رودخانه ها در شهرستانهای گناباد و بجستان طی یک سال گذشته لایروبی، بازگشایی و رفع تصرف شد که این مساله در کاهش خطرات وقوع سیلابهای اخیر در منطقه نقش زیادی داشت که از جمله آنها می توان به کالها و رودخانه های ناصر خسرو، شش انگشتی، سمویی، بهاباد شرق و غرب، بیلند، رضویه، سرآسیاب، بیهود، سارنگ کاخک و پچک اشاره کرد.
تمامگر افزود: برخی از قنوات بستر رودخانه ها در شهرستانهای گناباد و بجستان که میزان آبدهی آنها در طول سال پنج لیتر در ثانیه بود بعد از بارشهای اخیر میزان آبدهی شان به 30 تا 40 لیتر در ثانیه افزایش یافته است.
رئیس اداره پیش بینی هواشناسی گناباد هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میزان بارش از ابتدای سال آبی (مهرماه سال گذشته) تاکنون در این شهرستان را 209.3 میلی متر ذکر کرد و گفت: 58.3 میلی متر از این بارشها طی فروردین ماه انجام شد.
داریوش شیبانی افزود: میزان بارشها از ابتدای سال آبی تاکنون در مقایسه با مدت مشابه 30 ساله گذشته بیش از 100 درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: میزان بارندگیها در گناباد از ابتدای امسال تاکنون طی 20 سال اخیر بی سابقه بود.
سجاد صلاحی رئیس اداره پیش بینی هواشناسی شهرستان بجستان هم میزان بارشها ازابتدای سال آبی تاکنون در این شهرستان را 211 میلی متر عنوان کرد و گفت: میزان بارشها در مدت مشابه سال قبل در بجستان 88.8 میلی متر بود.
حوضه آبریز دشتهای شهرستانهای گناباد و بجستان شامل دشتهای بیمرغ، بجستان، یونسی، گیسور و گناباد دارای دو هزار و 106 چاه آب کشاورزی، قنات و چشمه است.
شهرستانهای گناباد و بجستان به ترتیب در فاصله 287 و 278 کیلومتری جنوب مشهد قرار دارند.
1922/2095
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.