مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: این شهرستان به لحاظ مساعد بودن شرایط اقلیمی آب و خاک یکی از قطب‌های مهم تولید گل‌محمدی در بین شهرستان‌های استان خراسان رضوی است.

محمد میری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تایباد، افزود: در سال زراعی جاری بالغ بر 75 هکتار به سطح مزارع گل محمدی در این شهرستان افزوده شده که افزایش این محصول را نشان می‌دهد.

وی با توجه به زمان برداشت گل‌محمدی از اواخر فروردین الی پایان اردیبهشت ماه، اظهار داشت: عملیات برداشت گل‌محمدی از سطح ۴۰۵ هکتار مزارع بارور این شهرستان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۸۰۰ تن گل تر از سطح ‌مزارع برداشت شود.

میری متوسط عملکرد این محصول را ۱۹۰۰ کیلوگرم از نوع ‌گل تر در هر هکتار اعلام کرد و افزود: بیش از ۳۰ درصد از مزارع گل محمدی این‌ شهرستان به شیوه قطره‌ای و ۷۰ درصد به صورت نشتی آبیاری می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد تصریح کرد: حدود 60 درصد از مزارع تولیدی این‌محصول بدلیل مساعد بودن شرایط اقلیمی در روستاهای بخش میان‌ولایت این شهرستان متمرکز شده است.

میری میزان اشتغالزایی این ‌محصول را به ازای هر هکتار بین ۱۰الی ۱۵نفر اعلام کرد و گفت: در طول دوره برداشت حدود چهار هزار الی ۶۰۰۰ نفرروز به صورت موقت در سطح مزارع این شهرستان مشغول به کار می‌شوند که نقش مهمی در ایجاد و رونق اشتغال منطقه دارد.

وی مطرح کرد: یکی از اقدامات قابل توجه نسبت به سال گدشته راه اندازی کارگاه فرآوری و خشک کردن گلبرگ و غنچه این محصول توسط دستگاه‌های مخصوص با هدف ماندگاری بالا و حفظ عطر و اسانس است. همچنین راه اندازی بازار گل محمدی در روستای خیرآباد این شهرستان توسط بخش خصوصی و کشاورزان از جمله اقدامات قابل توجه دیگر به شمار می‌رود.

گفتنی است 85 درصد اقتصاد تایباد وابسته به حوزه کشاورزی و مشاغل مرتبط با آن است و سالانه بیش از 25 نوع محصول زراعی و 20 نوع محصول باغی در این شهرستان تولید می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.