دکتر عبدالله ریحانی روز دوشنبه در حاشیه این دوره آموزشی به خبرنگار ایرنا گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد نخستن دانشگاه علوم پزشکی در کشور است که با همکاری سازمان بهداشت جهانی دوره های کنترل عفونت را در قالب 200 ساعت آموزش برگزار می کند.
وی افزود: هم اکنون هشت کشور و همچنین دانشگاههای علوم پزشکی دیگر مناطق متقاضی برگزاری این دوره آموزشی هستند.
وی اظهار داشت: این آموزش ها در مرحله اول برای سرپرست مراکز کنترل عفونت بیمارستانهای دولتی و برخی بیمارستهای خصوصی در مشهد برگزار می شود.
ریحانی کاهش عفونت های بیمارستانی، کاهش میزان بستری در بیمارستان و کاهش هزینه های دارویی به ویژه آنتی بیوتیکها را از اهداف برپایی این دوره آموزشی عنوان کرد.
وی گفت: به شرکت کنندگان در دوره آموزشی کنترل عفونت که به صورت عملی و تئوری برگزار می شود، مدرک مورد تایید سازمان بهداشت جهانی داده خواهد شد.

* 80 درصد عفونت های بیمارستانها از طریق دست انتقال می یابد
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: این دوره آموزشی بر اساس الگوهای بین المللی و با حضور پروفسور 'پیتت' کارشناس مسئول ایمنی بیمار و مدیر برنامه بهداشت دست سازمان جهانی بهداشت و با مشارکت دانشگاه ژنو در حال برگزاری است.
محمد حسن عزتی افزود: عفونت های بیمارستانی یکی از علل ابتلای بیماران بستری به عفونت یا بازگشت بیماران به مراکز درمانی به شمار می رود که بر این اساس رعایت بهداشت دست و آموزش راهکارهای کنترل عفونت نقش موثر در پیشگیری از عفونت های بیمارستانی دارد.
وی اظهار داشت: در بیمارستان ها حدود 80 درصد عفونت های بیماران از طریق دست های آلوده پزشکان، پرستاران، بیمار و همراهان بیمار انتقال می یابد.

* آب به تنهایی برای شستن دستهای آلوده کافی نیست
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: آب به تنهایی برای تمیز کردن دست های آلوده مناسب نیست و شست و شوی دست به روش صحیح نیاز به استفاده از صابون یا مواد پاک کننده دارد.
دکتر محمد حسن اعلمی افزود: مواد ضد عفونی کننده دست و محلول های دارای 60 تا 80 درصد الکل بسیار موثر هستند و فعالیت ضد میکروبی عالی علیه باکتری و بسیاری از ویروس ها دارند.
وی اظهار داشت: این محلول ها در مقایسه با شست و شوی دست با آب و صابون میکروب ها را به طور موثرتر حذف کرده، برای استفاده زمان کمتری می برند و تحریک پوستی کمتر ایجاد می کنند.
وی گفت: دست ها قبل از غذا خوردن، قبل از دست دادن به افراد مستعد بیماری، در تماس با شیرخواران یا سالمندان، قبل از شیردهی، قبل از تعویض پانسمان یا تزریق باید به روش صحیح شسته شود.
دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیش از 9 هزار دانشجو و حدود 23 هزار کارمند بهداشتی و درمانی به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.
3027 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.