محمد رضا حیدری روز شنبه در آستانه روز شوراها در نشستی با خبرنگاران افزود: مشهد به واسطه وجود مضجع شریف رضوی شهری بی نظیر است که هر سه سال یک بار به اندازه کل جمعیت ایران به مشهد می آیند لذا باید در جهتی حرکت کنیم تا شهری در تراز جمهوری اسلامی داشته باشیم.
وی ادامه داد: نظام شورایی هم به برکت انقلاب اسلامی و برگرفته از آموزه های دینی شکل گرفته تا مردم در حوزه های محلی در قالب پارلمانهای محلی در سرنوشت خود دخیل باشند که این نماد مردم سالاری دینی است.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: سرمایه اجتماعی از مهمترین سرمایه های مدیریت شهری است اعتماد سازی، تعامل و ارتباط با مردم، نخبگان و بدنه اجتماعی از رویکردهای شورای پنجم است و اعضای شورا فراتر از حوزه عملیاتی خود در این حوزه ورود کرده اند.
حیدری افزود: شفافیت و پاسخگویی نیز از رویکردهای مورد توجه شوراست و شورای شهر مشهد شهرداری این شهر را مشهد را مکلف کرده است تا برای افزایش اعتماد عمومی و آگاه سازی مردم داده ها و اطلاعات را در سامانه های خود بارگذاری کند.
وی ادامه داد: هم اینک در سامانه فاش شهرداری مشهد تمام مناقصه ها، قراردادها و خریدها با تمام جرئیات بارگذاری می شود و اولین شهری هستیم که یک میلیارد رکورد از اطلاعات شهرسازی را بر روی سامانه های مرتبط قرار داده ایم.

*رویکرد تعاملی
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان این که همه تلاش شورای پنجم ارائه خدمت صادقانه و واقعی به مردم است گفت: در فضای مدیریت شهری سعی کردیم به تعامل و هم افزایی با همه عناصر تاثیرگذار در شهر برسیم.
حیدری افزود: تلاش شد نگرشهای سیاسی مختلف در راستای منافع در کنار هم باشند که هم اینک در سطوح دولت، نهادهای اجرایی، دستگاههای تاثیرگذار نظیر سازمانهای روحانیت و آستان قدس رضوی تعامل و هم افزایی با حفظ جایگاهها و نقشها وجود دارد.
وی اضافه کرد: از این رهگذر و با تعامل و حفظ حرمت و جایگاه نماینده ولی فقیه در استان، دیروز به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه مشهد به ارائه عملکرد شورا پرداختیم و با تولیت آستان قدس رضوی نیز تعامل مثبت و سازنده ای داشتیم چون ثابت کرده ایم دغدغه شهر را داریم.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: به این موضوع نگاهی سیاسی نداریم ولی این به معنای کنارگذاشتن دیدگاههای سیاسی مان نیست لذا در شورای پنجم سعی شد از مجادلات سیاسی پرهیز کنیم چون شورا کارکرد سیاسی - حزبی ندارد بلکه کارکرد فرهنگی - حزبی دارد.
حیدری تصریح کرد: برای اثبات خود نیاز به دعوا و مجادله سیاسی نیست بلکه با عملکرد واقعی خود می توانیم تاثیرگذار باشیم لذا در فضای شهری رویکرد تعامل سازنده و گفت و گو را با جریانها و عوامل مختلف انتخاب کرده ایم و بر آن اصرار داریم.
وی افزود: به دور از دیدگاههای سیاسی تصاویر اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در چهار دوره گذشته امروز و در آستانه روز شوراها در سطح شهر اکران شده است تا قدردان تلاش این افراد باشیم.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بنا نداریم هر قدمی برداریم با نگاه پیروزی در انتخابات آینده باشد بلکه می کوشیم یادگار خوبی از شورای اصلاح طلبان در سطح شهر به جای گذاریم.

* رهایی شهرداری مشهد از بدهی
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شورای پنجم و مدیریت شهری حدود دو سال قبل شهرداری مشهد را با بدهی هفت هزار میلیارد تومانی مربوط به بانکها و پیمانکاران تحویل گرفت اما توانست مشهد را از این بدهی رها سازد.
حیدری افزود: پارسال قانونی مصوب شد که به شهرداریها امکان می داد طلب خود از دستگاههای دولتی با بدهیهایشان به بانکها تهاتر کنند که شهرداری مشهد به خوبی از این فرصت استفاده کرد یعنی میزان بدهی دستگاههای دولتی به شهرداری مشهد شش هزار و 500 میلیارد تومان برآورد شد که با استفاده از فرصت تهاتر، توانستیم چهار هزار و 400 میلیارد تومان از بدهیهای شهرداری را با دولت تهاتر کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اگر این تهاتر صورت نمی گرفت، شهرداری باید ماهیانه 150 میلیارد تومان به بانکها اقساط پرداخت می کرد.

* شهرهوشمند
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان این که تحقق شهرهوشمند در راستای اعتمادسازی نیز با جدیت دنبال می شود گفت: در این راستا سامانه 'چشم شهر' تا یک ماه آینده رونمایی می شود.
حیدری افزود: از طریق این سامانه شهروندان می توانند مشکلات و نواقص موجود در محل زندگی خود را ثبت و بدون مراجعه حضوری به شهرداری، مشکلات را پیگیری و رفع کنند.
وی تصریح کرد: همچنین پروژه های شهری در محلات را نیز در این سامانه به رای مردم خواهیم گذاشت و برای اجرای این طرح در سال جاری 800 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: در شورای پنجم سعی شد فراتر از ماموریتها به بخشی از 1حوزه ها که جنبه کیفی دارد پرداخته شود که تدوین منشور حقوق شهروندی از آن جمله است و سند آن در حال نهایی شدن است چرا که اگر مردم نسبت به حقوق خود آگاه باشند مطالبه گر خواهند بود.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در هفته شوراها بندهایی از منشور حقوق شهروندی در سطح شهر برای آگاه سازی مردم اکران شده است.
حیدری افزود: طرح 'مشهد شهر دوستدار کودک' نیز در دست تهیه است با این دیدگاه که باید فضایی فراهم کنیم که کودکان دوران کودکی را به خوبی کودکی کنند همچنین طرح ' شهر قابل دسترسی برای همه' نیز در حال عملیاتی شدن است تا شهر و فضای شهری برای کم توانان و توان یابان قابل استفاده باشد.
وی با بیان اینکه هم اینک شهر برای زیست اقشار کم توان مناسب نیست ادامه داد: شورای شهر، شهرداری مشهد را مکلف به اجرای طرح مناسب سازی شهر کرد که البته مناسب سازی حمل و نقل عمومی در حد بضاعت انجام شده و در این بخش و سایر بخشها نیز در حال انجام است.

* پرونده قضائی عضو شورا
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص وضعیت پرونده قضائی امیر شهلا عضو شورای شهر مشهد گفت: این عضو جوان شورا در مسیر همکاری به دلیل پرونده تشکیل شده در دستگاه قضا دچار مشکلاتی شد.
حیدری افزود: در خصوص ادامه فعالیت ایشان پایبند به مسائل قانونی هستیم و پرونده مسیر حقوقی خود را طی می کند.
وی ادامه داد: این عضو شورا استعفا نداده و تا کنون مرجع قضائی در خصوص وی حکم سلب عضویت هم نداده است و نوع پرونده به گونه ای است که مسیرحقوقی باید طی و هر چه زودتر این موضوع توسط دستگاه قضا تعیین تکلیف شود.

* کمربند جنوبی
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص توقف پروژه کمربند جنوبی نیز گفت: پروژه کمربند جنوبی 10 سال قبل آغاز شده و تا کنون 1800 میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.
حیدری افزود: برای این طرح دغدغه زیست محیطی وجود دارد که به جاست ولی ساز و کارهایی در طرح پیش بینی شده که این نقص را برطرف کرد.
وی ادامه داد: فضای سبز این پروژه قابل گسترش است و دغدغه های مطرح شده با اصلاحاتی قابل برطرف شدن است و با هم اندیشی می توان نقایص این طرح را به حداقل ممکن رساند.
او تاکید کرد: شهرداری نمی تواند هم هزینه کند و هم مورد سرزنش قرار گیرد و سایر دستگاهها نیز بی تفاوت باشند و باید مدیریت عالی و مابقی دستگاهها در این خصوص پای کار بیایند.
وی در ادامه در خصص حریم شهر مشهد نیز گفت: عدم تعیین تکلیف حریم شهر مشهد در طرح جامع و تفضیلی از نواقص است که تهدید بزرگی برای شهر است و باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شود.

*طرح نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم رضوی در دیوان عدالت اداری
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه در خصوص طرح نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی نیز گفت: طرح نوسازی این بافت حدود 20 سال قبل مصوب و مقرر شد این طرح در چهار قطاع با همکاری شهرداری، آستان قدس رضوی، اداره کل راه وشهرسازی و سهامدار بخش خصوصی با تراز صفر اجرا شود.
حیدری افزود: این طرح در عمل به صورت قطاع به قطاع و مرحله به مرحله انجام نشد و بخشی از کار همه قطاع ها انجام شد و به اصطلاح در جریان اجرا زخمی شد و ناظران و مجریان طرح نیز از آن عدول کردند و بلندمرتبه سازی منظر این بافت و حرم مطهر رضوی را خدشه دار کرد.
وی اضافه کرد: پس از اعتراض گروهی از نخبگان به این طرح، مشاور قبلی کنار گذاشته شد و مشاور جدید نیز برای رفع مشکل این بافت سه طرح به شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه کرد که گزینه 'توقف کامل پروژه، مداخله صفر و بازسازی فضای موجود' تصویب شد.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: این درحالی است که یک پیشنهاد بینابینی نیز برای ادامه این طرح وجود داشت لذا مدیریت شهری، آستان قدس رضوی و استانداری خراسان رضوی اعلام کردند این طرح عملیاتی نیست.
حیدری گفت: حقوق مکتسبه این طرح 50 هزار میلیارد ریال است و باید نحوه تامین این منابع مشخص شود یعنی باید منابع در حدی وجود داشته باشد که طرح را در همین مرحله بتوانیم نگاه داریم و مدیریت شهری نمی تواند این منابع را تامین کند.
وی ادامه داد: از این رو شهرداری به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و دیوان نیز حکم توقف طرح را به نفع شهرداری داد اما مجدد نیز طرح به دیوان ارجاع شد و هم اینک در کش و قوس است.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در این فضا باید به راه حل بینابینی برسیم نه می توان طرح را متوقف و نه می توان آن را به صورت قبل اجرا کرد.
حیدری افزود: امسال برای اولین بار دولت اجازه انتشار 14 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت با مشارکت 50 درصدی در بازپرداخت برای طرح نوسازی بافت اطراف حرم رضوی به شهرداری داده است.
وی اضافه کرد: با این اعتبار بنا داریم خیابانهای اصلی بافت و شارستان را باز کنیم تا حمل و نقل مردم درست و به سامان شود و در داخل بافت نیز با رویکرد حفظ خانه های تاریخی، خود مردم بافت را احیا کنند.

* کشف رود
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص ساماندهی کشف رود نیز گفت: در بحث ساماندهی کشف رود طی سالهای گذشته اقدامات خوبی صورت گرفته است.
حیدری افزود: در ادامه طرح ساماندهی کشف رود، برای بحث حاشیه و حریم کشف رود در محدوده خدماتی نیز پیشنهاداتی برای تبدیل این حریم به فضای گردشگری و تفریحی وجود دارد.
وی تصریح کرد: موضوع تخلیه تانکرهای فاضلاب از موارد آسیب زا در حوزه کشف رود است که برای رفع آن و احداث تصفیه خانه فاضلاب از محل اعتبارات تبصره سه اعتباراتی به شرکت آب و فاضلاب مشهد اختصاص یافته است.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: برای ایجاد تصفیه خانه فاضلاب جهت جلوگیری از رهاسازی فاضلاب در کشف رود متولی خاصی وجود نداشت از این رو پیشقدم شدیم و در سفر استانی ریاست جمهوری نیز اعتباری برای این پروژه اختصاص داده شد وامیدواریم به زودی اجرایی شود.
حیدری در خصوص اجرای طرح منطقه آزاد در مشهد نیز افزود: مشهد پایگاه اشاعه فرهنگ رضوی است و با این طرح موافقیم اما این موضوع نیازمند هماهنگی در سطح ملی است و در کلان کشور باید در این خصوص جمع بندی شود.

* تزریق امید
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: تزریق امید و نشاط آفرینی در شهر مشهد از شعارهای اساسی شورای پنجم است و در این خصوص اقدامات خوبی صورت گرفته است و البته در برخی موارد با موانعی نیز رو به رو بوده ایم.
حیدری افزود: راه اندازی فعالیتهای جذاب تفریحی برای زائران و گردشگران با رعایت همه شئونات و در کنار بحث زیارت که مقوله اصلی است از رویکردهای ماست اما برخی دیگاه های مخالف این رویکرد نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: به اعتقاد ما موسقی سنتی و اصیل نیز باید در شهر مشهد اجرا شود البته مخالف برنامه های خارج از چارچوب و شئونات هستیم اما جلوگیری از اجرای موسقی سنتی، اخلاقی و عرفانی ظلم به مشهد است.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: گاهی متاسفانه برنامه هایی اجرا شده که عده ای شئونات را رعایت نکرده اند و با این اقدام کل برنامه ها زیر سوال رفته است اما در شورای پنجم گفته ایم که این ضمانت را می دهیم که در این برنامه ها اتفاقات خلاف شئونات رخ ندهد.
حیدری افزود: تقویت موسیقی اصیل باعث مهجورشدن کارهای زیرزمینی می شود و به این نیازها باید پاسخ داد.
وی در خصوص موضوع تیم داری ورزشی در شهرداری مشهد نیز گفت: مخالف تیم داری در شهرداری هستیم، بخش خصوصی باید تیم داری کند و شهرداری حمایت کند و اولویت اصلی ما ورزش همگانی است ولی در بحث قهرمانی نیز حمایتهایی کرده ایم.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص انتصابات در شهرداری نیز گفت: شورا در اصل انتصابات به صورت مستقیم ورود نمی کند بلکه شهردار نظر مشورتی اعضا را دریافت می کند ولی تصمیم گیری نهایی با خود اوست.
حیدری افزود: نظارت عالیه بر شهرداری وجود دارد و به شهردار نیز اعلام شده که در انتصابات از افرادی استفاده کند که باورها و رویکردهای شورا و مدیریت شهری را برای رسیدن به توسعه قبول داشته باشند.
وی تاکید کرد: بزرگترین تکیه گاه ما رسانه هایی هستند که از امید می گویند درعین اینکه تنگناها را به یاد مردم می آورند و با نقد و پرسشگری مانع گسست بین ما و مردم می شوند.
نهم اردیبهشت ماه به عنوان روز ملی شوراها در تقویم نامگذاری شده است.
1922/7505/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.