سعید خجسته پور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی بارندگیهای اخیر تنها ظرف مدت سه روز 15 میلیون مترمکعب آب از رودخانه فاروب رومان وارد کالهای 'نانوا و کالشور' نیشابور شد.
وی ادامه داد: گرچه هم اینک این حجم آب از دسترس خارج شده اما با اجرای طرحهای آبخیزداری و تغذیه مصنوعی امکان بهره برداری بهینه از آورد آبی چشمگیر ناشی از سیلاب میسر بود.
مدیر امور منابع آب نیشابور گفت: این شهرستان بخاطر قرار گرفتن در دامنه رشته کوه بینالود شرایط مناسبی به منظور اجرای طرحهای تغذیه مصنوعی برای مهار سیلابها و جبران کسری سفره های آب زیرزمینی دارد. بر این اساس حداقل امکان اجرای پنج طرح تغذیه مصنوعی در نیشابور وجود دارد که اجرای هر کدام از آنها نیازمند تامین 100 میلیارد ریال اعتبارات است.
وی افزود: بزرگترین طرح تغذیه مصنوعی خراسان رضوی در رودخانه فاروب رومان نیشابور با شش بند اجرا شده که هر بند 20 هکتار وسعت به عمق 9 متر دارد.

* سد مخزنی آخرین راهکار مقابله با خشکسالی
خجسته پور تنها راه مقابله با پدیده خشکسالی را اجرای طرحهای آبخیزداری و تغذیه مصنوعی ذکر و بیان کرد: ساخت سد مخزنی باید آخرین راهکار باشد زیرا باعث بر هم خوردن اکوسیستم منطقه می شود.
وی ادامه داد: بخاطر پدیده مزمن خشکسالی و تداوم روند برداشت بی رویه آب از منابع زیرمزنی ظرف 20 سال اخیر سفره های آب دشت نیشابور به شدت کاهش یافته است. همچنین به دلیل فرونشست زمین یکی از دو آبخوان دشت نیشابور ترک برداشته و قابلیت ذخیره آب را ندارد بطور که حتی قابل ترمیم هم نیست.
مدیر امور منابع آب نیشابور گفت: گرچه اطلاع دقیقی از حجم ذخیره این آبخوانها در دست نیست اما مشخص است که ظرف 30 سال اخیر 40 متر از سطح ذخیره آبخوانها کاسته شده است. جایگزین نمودن هر یک متر آب در این حوزه حدود 100 سال زمان می برد.

* فقدان مبنای علمی برای ورود به دوره ترسالی
وی در ادامه همچنین میزان بارش نرمال در نیشابور را طی هر سال زراعی 220 میلیمتر اعلام و بیان کرد: این میزان پارسال 150 میلیمتر و امسال تاکنون 340 میلیمتر بود که گرچه افزایشی بی سابقه را در طول 40 سال اخیر نشان می دهد اما اعلام اینکه وارد دوره ترسالی شده ایم بسیار زود است و چنین ادعایی فعلا فاقد مبنای علمی می باشد.
خجسته پور علاوه بر 'حجم بارش' دیگر شاخصهای موثر بر ارزیابی وضعیت خشکسالی یا ترسالی را زمان و دمای هوا در زمان بارش ذکر و بیان کرد: بر این اساس با اینکه امسال حجم بارش خوب بوده ولی از لحاظ زمانی، کشاورزی و اقلیمی هنوز درگیر پدیده خشکسالی هستیم.
وی افزود: هیچ تضمینی برای ادامه بارشها در سال آینده وجود ندارد لذا بارندگیهای اخیر به هیچوجه نتوانسته اضافه برداشتهای سالهای گذشته را جبران کند. با توجه به اقلیم خشک و کم آب ایران می بایست میزان مصرف آب کاملا منطبق بر شرایط موجود باشد.
مرکز شهرستان 450 هزار نفری نیشابور در فاصله 127 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
9869/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.