مدیرکل نظارت بر طرح‌های توسعه شهری وزارت راه و شهرسازی از تصویب ضوابط و مقررات عمومی بلندمرتبه‌سازی در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، مسعود حمزه‌ای با بیان این مطلب در نشست تخصصی معاونان شهرسازی و معماری کلانشهرهای کشور که در هتل پردیسان برگزار شد، اظهار کرد: شورای عالی شهرسازی و معماری، دبیرخانه این شورا را مکلف کرد ضوابط و مقررات عمومی بلندمرتبه‌سازی را تهیه و به تصویب شورا برساند تا به عنوان بستر و پایه‌ای برای ضوابط طرح‌های بلندمرتبه‌سازی در کلانشهرها مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بلندمرتبه‌سازی در دوره‌های گذشته به مراتب بیشتر از دوره اخیر است، افزود: باید در بلندمرتبه‌سازی به جنبه‌های اجتماعی، فرهنگی و همخوانی با هویت ایرانی اسلامی توجه شود و پیامدهای بلندمرتبه‌سازی بر باغات بررسی گردد.

مدیرکل نظارت بر طرح‌های توسعه شهری وزارت راه و شهرسازی در خصوص ضوابط و شرایط عمومی بلندمرتبه‌سازی، گفت: امکان بلندمرتبه‌سازی برای شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت فراهم است که دارای طرح مصوب معتبر هستند.

حمزه‌ای افزود: روی گسل و در حرایم به هیج وجه امکان بلندمرتبه‌سازی وجود ندارد. همچنین بلندمرتبه‌سازی را می‌توان در باقیمانده شهر شامل پهنه‌ها، لبه یا نقطه انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: پهنه‌ها باید حداقل به اندازه یک بلوک شهری بوده و در مجاورت یک فضای سبز مقیاس منطقه‌ای باشد. دسترسی به شبکه معابر شهری تعریف شده و عناصر محدود کننده درون حوزه را دربرنگیرد.

مدیرکل نظارت بر طرح‌های توسعه شهری وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: در این پهنه پلاک‌ها بر مبنای اینکه برِ چه خیابانی هستند، مساحت قطعه چه میزان است و عرض معبر دارای چه اندازه ای است، مشخص می شود.

حمزه‌ای توضیح داد: ساختمان‌های بلندمرتبه باید از 4 جهت ویژگی تامین نور و دسترسی را داشته باشند.

وی با اشاره به لبه‌های بلندمرتبه‌سازی، توضیح داد: لبه‌های بلندمرتبه‌سازی همان لبه‌های شهری هستند که مسکونی نیست و برای ارتقاء اقتصاد شهری تعریف می‌شوند. لبه‌ها باید در حدفاصل دو گره شهری قرار داشته باشند و با کاربری غیرمسکونی برای ارتقاء وضعیت اقتصادی شهر تعیین شده باشد. همچنین باید ویژگی برخورداری از دسترسی به حمل و نقل عمومی برخوردار باشند.

وی افزود: این ضوابط به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسید و می‌تواند به عنوان چارچوبی در طرح‌های بلندمرتبه‌سازی کلانشهرها مدنظر قرار گیرد و حداکثر تا یک ماه آینده ابلاغ خواهد شد.

مدیرکل نظارت بر طرح‌های توسعه شهری وزارت راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت خود در خصوص موضوع حریم کلانشهرها، بیان کرد: حریم باید اراضی مورد نیاز برای طرح‌های آتی شهر را پوشش دهد و در عین حال جانمایی برای کاربری‌های بزرگ مقیاس و فعالیت‌های شهری مانند کشتارگاه‌ها، صنایع مزاحم و غیره باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.