افشین تحفه گر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا این شرایط را فرصتی مغتنم برای حوزه چاپ و نشر کشور توصیف و بیان کرد: در مجموع طی سالهای اخیر خراسان رضوی به بارانداز حوزه نشر تبدیل شده به نحوی که بخش عمده ای از فرهنگدوستان کشورهای همسایه اقدامات مربوط به چاپ کتاب و محصولات چاپی خود را به صنعتگران و ناشران خراسانی واگذار می کنند.
وی افزود: پارسال با صدور مجوز چاپ سه هزار و 400 عنوان کتاب جدید، شمار مجوز کتابهای چاپ نخست در خراسان رضوی نسبت به سال پیشتر افزایش یافت. با این حال پارسال در مجموع شش میلیون و 488 هزار و 320 جلد کتاب در خراسان رضوی به چاپ رسید که در مقایسه با سال 1396 به لحاظ تیراژ کاهش داشت.
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از دلایل کاهش چاپ کتاب را در سال 1397 گرانی کاغذ و افزایش هزینه های چاپ و نشر عنوان و بیان کرد: با اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش زیادی را برای رفع مشکلات چاپ در کشور صورت داده اما افزایش هزینه های تمام شده چاپ بر قیمت کتاب اثر گذاشته است.

* صادرات محصولات چاپی
وی همچنین به رونق صادرات محصولات چاپی از خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: پارسال هزار میلیارد ریال محصولات چاپی از این استان به خارج از کشور صادر شد.
تحفه گر گفت: گرچه چاپخانه های خراسان رضوی پارسال و امسال دوران سختی را می گذارنند اما هنوز پس از تهران به لحاظ حجم کار، تخصص چاپ و بهره گیری از فناوری روز در کشور جایگاه دوم را دارند.
وی افزود: خراسان رضوی از بزرگترین چاپخانه کتابهای نفیس، شهرک اختصاصی صنعت چاپ، چاپخانه ای با سالنی به وسعت 12 هزار مترمربع و فناوریهای روز دنیا در حوزه چاپ برخوردار است.
او به تصمیم برای ایجاد فرصتهای جدید در حوزه اقتصاد نشر با توجه به ظرفیتهای بالای چاپ در خراسان رضوی با همکاری اتحادیه چاپخانه داران مشهد اشاره و بیان کرد: در این چارچوب 'میز توسعه همکاری اقتصادی حوزه صنایع چاپ و نشر کشور' به مرکزیت خراسان رضوی با حضور 10 کشور عضو سازمان اکو همزمان با هشتمین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی مشهد برگزار می شود.
معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: در این رویداد اقتصادی نمایندگان کشورهای مختلف در قالب هیاتهای تجاری در هشتمین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی مشهد حضور می یابند. همچنین دستگاههای مرتبط با حوزه صادرات در این رویداد با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری کرده، موانع صادرات را بررسی و راهکارهای آن را به عنوان بسته اقتصادی چاپ و نشر به هیات دولت ارائه می دهند.

* کتابخوانی
وی همچنین گفت: پارسال بیستمین نمایشگاه کتاب مشهد هفت میلیون نفر بازدیدکننده و 70 میلیارد ریال فروش کتاب داشت. حجم فروش کتاب در این رویداد فرهنگی نیز نسبت به نمایشگاه پیشین 40 درصد بیشتر بود.
تحفه گر افزود: همچنین پارسال اجرای 'طرحهای عیدانه، تابستانه و پاییزه کتابخوانی' در کتابفروشیهای منتخب استان مورد استقبال جدی علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی قرار گرفت و کمک شایانی به فعالیتهای مرتبط با فرهنگ کتابخوانی در خراسان رضوی کرد.
وی ادامه داد: طبق اعلام مرکز آمار ایران متوسط زمان مطالعه در کشور 16 دقیقه است. پارسال میزان مطالعه شهروندان خراسانی از میانگین کشوری بیشتر بود.
معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به برنامه های امسال برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیز اشاره و بیان کرد: بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد امسال تغییراتی جدی نسبت به پارسال خواهد داشت و حضور فرهنگدوستان کشورهای دیگر در آن پررنگتر خواهد بود.
وی 'حمایت از طرحهای ترویج کتابخوانی، برگزاری شانزدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی با معرفی الگوهای موفق و محوریت سال رونق تولید، جشن امضای کتاب و مسابقات کتابخوانی، جشنواره فرهنگی تولیدات کالاها و محصولات فرهنگی ایران، تدوین شناسنامه فرهنگی اقوام و مذاهب، برپایی نمایشگاه کتاب در شهرستانها، جشنواره جام باشگاههای کتابخوانی و برنامه دوشنبه های کتابخوانی در مهدهای کودک، جشنواره تجلیل از مروجان کتابخوانی، اجرای طرح کتابگردیو نیز جشنواره روستاهای دوستدار کتاب را' از دیگر برنامه های امسال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برشمرد.
400 واحد چاپخانه، لیتوگرافی و جعبه سازی در خراسان رضوی دایر و ظرفیت 20 درصد این واحدها به چاپ کتاب اختصاص یافته است. همچنین ٤٤١ ناشر فعال و ٥٣٤ کانون آگهی و تبلیغات در این استان فعالیت دارند.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.