عبدالرحیم تاج محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: فهرست بناهای آسیب دیده برای ارسال به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به منظور تخصیص بودجه مرمت و بازسازی در حال تهیه است.
وی ادامه داد: به هیچیک از بناهای تاریخی شاخص در شهر تایباد آسیبی وارد نشده اما قسمتی از سقفهای برج و قلعه تاریخی کرات ریزش و رطوبت به قسمتی از مزار شاهزاده قاسم انوار در مشهدریزه نفوذ کرده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایباد همچنین 30 درصد بناهای تاریخی این شهرستان را نیازمند مرمت اعلام و بیان کرد: قدمت بالا و نوع سازه در بناهای تاریخی ایجاب می کند بطور سالانه مورد مرمت اضطراری قرار گیرند. این اقدام در تایباد سالانه 15 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
وی همچنین به شناسایی 25 اثر تاریخی در بخشهای مرکزی و میان ولایت اشاره و بیان کرد: اطلاعات این آثار پس از تایید کمیته ثبت استانی به منظور ثبت در فهرست آثار ملی، به کمیته ثبت کشوری ارسال شده است.
مجموعه تاریخی مزار مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی، رباط تاریخی عباس آباد، میل کرات، محوطه های تاریخی و مزار شاهزاده قاسم انوار در مشهدریزه مهمترین بناهای تاریخی تایباد هستند. تاکنون 95 اثر تاریخی در این شهرستان شناسایی و 45 اثر از این تعداد نیز در فهرست آثار ملی ثبت شده اند.
مرکز شهرستان 120 هزار نفری تایباد در فاصله 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.
7494/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.