رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از این اسناد که در قالب برنامه 'سه شنبه های فرهنگی' برگزار شد گفت: این اسناد مربوط به سالهای 507، 509، 514، 565 هجری قمری و معاصر با دوره سلجوقیان در خراسان است که از لحاظ تاریخ اقتصادی و اجتماعی خراسان و اصطلاحات مالی و دیوانی رایج در این دوره حائز اهمیت است.
حجت الاسلام سید جلال حسینی افزود: اسناد مزبور در سال 1393 از بین کتب خطی پیدا شد و در همان سال توسط اداره مرمت آستان قدس رضوی احیاء گردید.
وی ادامه داد: مرکز اسناد آستان قدس رضوی یکی از بزرگترین آرشیوهای خصوصی ایران است که اسنادی از تشکیلات اداری 500 ساله حرم مطهر امام رضا (ع) در آن نگهداری می ‌شود.
رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: این مرکز بیش از 13 میلیون برگ سند در خود جای داده است و با الگوگیری از سازمان اسناد ملی کشور و اجرای آئین نامه‌ های این سازمان به پردازش اسناد و نیز چاپ و انتشار آنها در قالب کتاب و مقاله پرداخته و از این طریق به محققان خدمت کرده است.
یک نسخه‌ شناس و استاد باستان ‌شناسی دانشگاه تهران نیز در این مراسم گفت: کهن‌ ترین سند تاریخی ایران متعلق به دوره سلجوقیان در مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌ شود.
عماد الدین شیخ الحکمایی با اشاره به سیر تحولات تاریخی ایران، به آتش کشیده شدن مراکز حکومتی در جنگها را عامل اصلی از بین رفتن بسیاری از اسناد تاریخی ایران در طی قرون گذشته ذکر کرد.
وی ادامه داد: تنها به دلیل تقدس بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، مجموعه اسناد یافته شده در آن در دوره‌ هایی از تاریخ ایران از آسیبها در امان مانده است.
کتابخانه آستان قدس رضوی شش قرن پیش از این بر اثر خیرخواهی و ایمان راستین واقفان و اهداء کنندگان با اخلاص و بی نام و نشان به وجود آمد و سپس عواملی نظیر روی آوردن طلاب علوم دینی مقیم شهر مشهد مقدس، زائران فاضل و دور اندیش و بذل عنایت خادمان و شیفتگان بارگاه امام رضا(ع) موجبات رونق آن را فراهم آورد.
از حدود سال 1150 هجری قمری،‌ مکان ویژه ای برای کتابخانه در نظر گرفته شد‌ اما توجه جدی به جایگاه کتابخانه به اوایل قرن 14 شمسی برمی گردد. همین امر مهمترین سبب شتاب در روند توسعه کتابخانه و اقبال روز افزون محققان و کتاب خوانان به این مکان به شمار می رود.
گرچه در طول سالیان بارها محل کتابخانه تغییر یافته اما همواره در جوار مرقد مطهر و داخل حوزه اماکن متبرکه قرار داشته است.
نخستین بنای جامع و مستقل کتابخانه در سال 1330 هجری شمسی در ضلع شمال غربی رواق امام خمینی (ره) کنونی ساخته شد و سپس در سال 1356 هجری شمسی به ساختمان جدید و وسیعی واقع در طبقه فوقانی موزه آستان قدس رضوی واقع در ضلع شرقی همان رواق انتقال یافت.
ساخت بنای با شکوه کنونی نیز که از سال 1360 آغاز شده بود در سال 1372 با مساحت 800 متر مربع زیربنا به پایان رسید و از نیمه دوم سال 1373 مورد بهره برداری قرار گرفت.
1922/7489
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.