بر همین اساس خبرگزاری جمهوری اسلامی در مشهد میزگردی را به منظور بررسی 'طرح مثلث اقتصادی' و روشنگری بیشتر پیرامون ابعاد آن با حضور مسئولان بخش دولتی و فعالان عمده بخش اقتصادی این استان برگزار کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی و رئیس شرکت نوین زعفران، عضو هیات مدیره خانه صنعت معدن و تجارت و رئیس انجمن تخصصی ماشین سازی خراسان رضوی، عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی و رئیس هیات مدیره شرکت پارت لاستیک در این میزگرد محورهایی از جمله 'فرهنگ سازی، اهمیت زنجیره ارزشی، اعتمادسازی، حرکت دانش بنیان، تفویض اختیاران به استان و تمرکززدایی و کمک به کاهش هزینه های تولید' را مهمترین محورها برای موفقیت طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی برشمردند.

* آنچه تاکنون محقق شده
'مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی' طرحی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی در سایه تعامل ارکان حاکمیتی با فعالان بخش خصوصی است که توسط استاندار خراسان رضوی طراحی و به عنوان اصلی ترین برنامه عملیاتی وی در این استان در حال پیگیری است
'علیرضا رزم حسینی' پیش از حضور در سمت استاندار خراسان رضوی، در زمان تصدی استانداری کرمان طرحی موفق از توسعه را در قلعه گنج کرمان اجرا کرد که مورد توجه و تشویق رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت. وی با الگوگیری از تجربه موفق قلعه گنج 'طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی' را به عنوان برنامه عملیاتی خود در چارچوب تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی اعلام و در همین راستا با تقسیم استان به 12 منطقه (بر مبنای شمار حوزه های انتخاباتی) اجرای آن را پیگیری کرده است.
استاندار خراسان رضوی تاکنون در روند اجرای طرح مثلت توسعه اقتصادی فرهنگی شامل سه ضلع 'کارگزاران حکومتی، سرمایه گذران و کارآفرینان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی' که ائمه جمعه نیز به عنوان ناظران عالی در درون آن جای دارند، به 21 شهرستان سفر و در این چارچوب 55 تفاهمنامه اقتصادی را با مسئولان محلی و شرکتهای اقتصادی بخش خصوصی به عنوان 'معین' امضا کرده و پروژه های سرمایه گذاری تعریف شده است.
خراسان رضوی با وسعت 118 هزار و 851 کیلومترمربع معادل 11 میلیون و 740 هزار و 659 هکتار سهمی هفت درصدی از مساحت کل ایران دارد. این استان شامل 29 شهرستان، 70 بخش و دو هزار و 540 روستا است. خراسان رضوی با 8.1 درصد جمعیت کشور شش میلیون و 434 هزار و 501 نفر را نفر را در خود جای داده است. یک میلیون و 733 هزار نفر از جمعیت خراسان رضوی در روستاهای این استان سکونت دارند.
شش هزار و 508 واحد صنعتی با اشتغالزایی 204 هزار نفر و سرمایه گذاری 103 هزار و 700 میلیارد ریال در خراسان رضوی فعال هستند. 95 درصد سرمایه گذاری بخش تولید صنعتی در این استان متعلق به بخش خصوصی است. بیشترین حجم سرمایه گذاری صنعتی در خراسان رضوی به ترتیب متعلق به صنایع فلزی، صنایع غیرفلزی و معدنی، صنایع پتروشیمی و پلیمری است.
همچنین دو میلیون و 138 هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد. سالانه یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین در این استان زیر کشت 83 نوع محصول می رود که 900 هزار هکتار از این سطح مربوط به زراعت و 300 هزار هکتار آن باغ است. حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی این استان هشت میلیون تن است. زعفران و پسته و گیاهان دارویی از محصولات استراتژیک این استان است که فرآوری در این حوزه با ضعف هایی همراه است.

* مثلث توسعه اقتصادی از کرمان کلید خورد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در میزگرد ایرنا در مشهد گفت: در حوزه اقتصادی موانعی برای توسعه وجود دارد که شامل بوروکراسی اداری، اختیارات محدود مدیران، تعاملات کمرنگ تر بین متولیان بخش خصوصی و دولتی، بی اعتمادی که در بین سرمایه گذاران بخشهای اقتصادی وجود دارد، است.
علی رسولیان افزود: به همین منظور تلاش شد که در گام نخست برای رفع موانع توسعه در استان، بر بوروکراسی اداری فائق آییم و بتوانیم تعامل بیشتری را در بین ارکان حاکمیتی استان بوجود آوریم و اختیارات آنان در حوزه مسئولیتی خویش را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: با وجود همه تلاشها نتیجه لازم حاصل نشد و حتی اختیارات مدیران استانی در حوزه های اقتصادی محدودتر و بوروکراسی اداری در برخی زمینه ها بیشتر شد و نتوانستیم در این زمینه موفق شویم.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: استاندار جدید استان زمانی که مسئولیت استان کرمان را برعهده داشت الگویی مبتنی بر سیاست های اقتصاد مقاومتی را در آن استان پیاده کرد که این الگو متناسب با تاکید رهبر معظم انقلاب بر مردمی کردن اقتصاد بود، الگویی که بوروکراسی اداری و موانع توسعه را کاهش و اختیارات مدیران را افزایش می داد.
وی افزود: اجرای این الگو به عنوان مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در سال 1393 در کرمان آغاز شد. در این الگو ارکان حاکمیتی در یک ضلع، در دو ضلع دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان و سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار می گیرند، در میانه مثلث ائمه جمعه به عنوان ناظرین این مثلث ایفای نقش می کنند.
رسولیان ادامه داد: در راستای اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی، استان کرمان به هشت منطقه تقسیم و این مناطق به سرمایه گذاران و شرکتهای خوشنام بخش خصوصی به عنوان 23 معین اقتصادی واگذار شد تا محوریت توسعه در هر منطقه را برعهده گیرند.
وی گفت: در این الگو همه ارکان حاکمیت همراهی و تعامل جدی با معین های اقتصادی دارند تا اعتمادسازی لازم در بین مردم انجام شود، در این میان تعدادی تسهیل گر برای راه اندازی صندوق های کارگشایی در روستاها آموزش می بینند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: تسهیل گران و معین های اقتصادی با کمک ارکان حاکمیتی مجموعه فعالیت ها یا ظرفیت های اقتصادی که در روستاها وجود داد مانند صنایع دستی، پرورش دام و کشت گلخانه ای را توسعه می دهند.
وی ادامه داد: نتایج حاصل از اجرای این الگو در کرمان بسیار مطلوب بود، به عنوان مثال در سایه اجرای این الگو شاخص های امنیتی در شهرستان محرومی مانند 'قلعه گنج' 70 درصد رشد کرد و نرح بیکاری در آن شهرستان از 27.5 درصد به هفت درصد کاهش یافت.
رسولیان گفت: رهبر معظم انقلاب در چند مراسم از شهرستان قلعه گنج نام می برند و نحوه توسعه آن شهرستان را به عنوان یک مدل موفق از اقتصاد مقاومتی به سایر دستاندرکاران توصیه می کنند.
وی افزود: پیرو این موضوع، رئیس جمهوری پیروی از الگوی مثلث توسعه اقتصادی را به همه استانها از جمله خراسان رضوی ابلاغ می کند لذا از سه ماه قبل و از زمان حضور 'علیرضا رزم حسینی' به عنوان استاندار جدید در خراسان رضوی اجرای الگوی مزبور آغاز می شود.

*مروری بر اجرای الگوی رزم حسینی در خراسان رضوی
معاون استاندار خراسان رضوی همچنین گفت: از آنجا الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در استان کرمان تدوین نشده بود، متناسب با شرایط استان خراسان رضوی این الگو از نو بازنگری و تدوین شد و در دو هفته قبل الگوی پیشنهادی خراسان رضوی طی جلسه ای با حضور همه ارکان حاکمیتی در خراسان رضوی و فعالان بخش خصوصی ارائه شد.
وی افزود: براساس الگوی جدید مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی، خراسان رضوی به 12 منطقه تقسیم و 55 معین اقتصادی برای آنها تعیین شد که تاکنون بسیاری از معین های اقتصادی در مناطق خود وارد مرحله عملیاتی شدند.
رسولیان ادامه داد: تاکنون 90 نفر به عنوان تسهیل گر آموزش های لازم را فراگرفتند تا نسبت به راه اندازی صندوق های کارگشایی در روستاهای خراسان رضوی اقدام کنند، ضمن اینکه تاکنون برای 53 معین اقتصادی 609 پروژه اقتصادی یا سرمایه گذاری 270 هزار میلیارد ریال و 700 میلیون یورو در مناطق تعریف شده است.
وی گفت: برای معین های اقتصادی در مناطق مسئولیت ها و وظایفی تعریف شده است که از جمله آنها مطالعه و شناسایی ظرفیت های هر منطقه، آموزش نیروهای انسانی که قصد فعالیت اقتصادی در هر منطقه دارند، اعتمادسازی بین مردم، شناسایی ذی نفعان کلیدی در هر منطقه است.
معاون استاندار خراسان رضوی افزود: در الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در خراسان رضوی به منظور افزایش تعامل بین دست اندرکاران و استفاده بهتر از اختیارات محدود خود در استان، شورای فرماندهی اقتصاد مقاومتی یا ستاد تدبیر استان با ریاست استاندار خراسان رضوی ایجاد و همه ارکان اصلی حاکمیتی در آن قرار داده شدند.
وی ادامه داد: در این شورا رئیس کل دادگستری، دادستان، مدیر کل اطلاعات، مدیر کل بازرسی، فرمانده سپاه، فرمانده انتظامی، رئیس اتاق بازرگانی و باقی دستاندرکاران حضور دارند و مجموعه فعالیت های معین های اقتصادی را حمایت می کنند.
رسولیان گفت: معینهای اقتصادی دو نشست را در حضور استاندار برگزار می کنند که یک نشست مربوط پروژه های سرمایه گذاری مناطق و امضا تفاهمنامه با معینهای اقتصادی است. دومین نشست مربوط به رفع مشکلات معینهای اقتصادی در بخشهای دولتی و بخش خصوصی است.
وی افزود: در این راستا نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی با محوریت بخش خصوصی نیز تشکیل شد که این نهاد توسعه و توانمندسازی منطقه ای، ایجاد اشتغال و ایده و آموزش را در بخشهای مختلف برعهده دارد و همه دستگاه های دولتی موظف به همکاری با این نهاد هستند.

* ضرورت تفویض اختیار
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در میزگرد ایرنا در مشهد گفت: دغدغه اصلی این است که باید عزم و اراده ای آهنین در مسیر اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در دو سال پیشرو بوجود آید تا این برنامه در کل کشور نهادینه شود و به صورت قانون درآید.
محسن شرکا افزود: استاندار خراسان رضوی یک مدیر عملگرا و نخستین استانداری است که با برنامه وارد این استان شده است. باید در نظر داشته باشیم که تنها دو سال تا پایان دولت آقای روحانی باقی مانده و متاسفانه اجرای برنامه های توسعه براساس چشم انداز 20 ساله در کشور به 50 درصد نیز نرسیده است.
وی ادامه داد: الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی یک طرح جهانی است که بومی سازی شده است. در این الگو 'معین اقتصادی' در نظر گرفته شده اما در مدل جهانی آن 'عامل توسعه' تعریف شده است. این عامل توسعه پنج وظیفه اصلی دارد که شامل شناخت فرصت ها و تهدیدها در هر منطقه و در امتداد آن خلق فرصتهای جدید، خلق پول، ایجاد زنجیره ارزش، ایجاد بازارهای جدید، تولید ثروت و اشتغال بر مبنای اقتصاد مولد است.
این فعال شناخته شده اقتصادی بخش خصوصی گفت: هم اینک بزرگترین مشکل کشور بحران تصمیم گیری است. به این معنا که تصمیمات کلیدی و اساسی در کشور گرفته نمی شود و عدم اتخاذ این تصمیمات می تواند تاثیرات منفی بر سرنوشت آیندگان داشته باشد.
شرکا افزود: برای نهادینه کردن الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در کشور باید رئیس جمهوری با توجه به قانون، اختیارات هیات وزیران را به صورت تمام و کمال به استاندار پایتخت معنوی کشور واگذار کند. در صورتی که استاندار خراسان رضوی در بخشهای اقتصادی اختیارات کامل داشته باشد بطور قطع طی پنج سال آینده این استان دیگر نیازی به بودجه ملی سالانه ندارد.
وی ادامه داد: راه توسعه این است که روستاها آباد شوند و حرکت توسعه به صورت معکوس و از روستاها آغاز شود. این موضوع به این معنا نیست که توسعه شهرها را فراموش کنیم.
رئیس انجمن تخصصی ماشین سازی خراسان رضوی گفت: یکی از دردناکترین معضلات امروز شهرهای بزرگ حاشیه نشینی است که نشانگر تضاد فرهنگی و درآمدی بین شهر و روستا می باشد. به همین منظور باید 'فرصت های اقتصادی و ثروت' توزیع مناسبی بین شهر و روستا داشته باشد.
وی اظهار امیدواری کرد که بیش از این مسئولان دچار بحران تصمیم گیری نشوند، رئیس جمهوری به صورت پایلوت اختیارات کامل را به استاندار خراسان رضوی برای اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی بدهد تا در نهایت در مدت 5 تا 6 سال آینده این استان از نظر درآمدی خودکفا شود.

* توسعه از روستا آغاز می شود
رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در میزگرد ایرنا در مشهد گفت: از استاندار انقلابی خراسان رضوی و مسئولان انتظار داریم از فرصت بوجود آمده برای اجرای این الگو در خراسان رضوی استفاده کرده و آن را به کل کشور تسری دهند.
علی شریعتی مقدم افزود: یک مشکل جدی مرتبط با الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی، جدید بودن آن است. 55 معین اقتصادی در مناطق مختلف درگیر پروژه هایی هستند که نسبت به آن احساس مسئولیت جدی دارند.
وی ادامه داد: معین های اقتصادی از شرکت های بخش خصوصی و سرمایه گذاران خوشنام خراسان رضوی انتخاب شده اند و بطور معمول از کسانی هستند که در مناطق تحت مسئولیت خود در این الگو ریشه دار و بعضا بومی منطقه محسوب می شوند.
این فعال اقتصادی بخش خصوصی که خود معین اقتصادی یکی از مناطق الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در خراسان رضوی است گفت: معین های اقتصادی در حالی مسئولیت توسعه مناطق را در الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی برعهده گرفته اند که شرایط اقتصادی فعلی کشور پیچیده و نامطلوب است. با این حال عهده داری توسعه یک منطقه توسط این معین ها کار بسیار دشوار و مسئولیت سختی است.
وی افزود: الگوهای متعددی برای توسعه روستایی در کشورهایی مانند مصر، بنگلادش، هند، کره جنوبی و ژاپن اجرا شده که همه آنها مبتنی بر تعیین معین های اقتصادی و استفاده از ظرفیت های مردمی بوده است تا آن بخش اقتصادی یا کشاورزی بر اساس نیاز جامعه روستایی رشد کند.
شریعتی مقدم ادامه داد: بخش عمده ای از اقتصاد خراسان رضوی مبتنی بر صنایع روستایی و محصولات کشاورزی است لذا اگر در الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی اولویت بر توسعه روستایی گذاشته شود، باید در کنار آن توسعه ارزشهای روستایی مانند صداقت، درستکاری، تولیدات سالم و سلامت محور نیز مدنظر قرار گیرد.
وی گفت: حضور معین های اقتصادی در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته، خود به تنهایی یک ارزش به شمار می رود و باید آن را پاسداشت، بهره گیری معین های اقتصادی از ظرفیت های اقتصادی در روستاها می تواند مزیت های استان را به شکل برنامه ریزی شده با کمک مسئولان استانی توسعه دهد.
رئیس شرکت نوین زعفران بر لزوم افزایش بازده تولید در برخی بخشهای اقتصادی تاکید و بیان کرد: به عنوان مثال متوسط تولید زعفران در کشور یک پنجم ظرفیت تولید این محصول است به این معنا که متوسط تولید زعفران در کشور در هر هکتار 3.4 کیلوگرم است اما زعفران کاران نمونه کشور در هر هکتار بیش از 20 کیلو تولید دارند.
وی افزود: در صورتی که برای محصولات کشاورزی مزیت دار کشور 'گواهی معتبر ارگانیک' گرفته شود و بازده تولید و کیفیت محصول افزایش یابد حداقل 40 درصد در هر محصول ارزش افزوده ایجاد شده و دیگر مشکلی به نام نبود بازار وجود نخواهد داشت.

* لزوم هویت سازی برای محصولات کشاورزی
رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد گفت: معین های اقتصادی در الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی باید تلاش کنند تولیدات کشاورزی در مناطق مختلف هویت پیدا کند، در حوزه زنجیره ارزش محصولات کشاورزی، لیبلینگ و واقعیت های غذایی آنها و همچنین کد بهداشتی محصولات فعالیت بیشتری انجام شود.
وی افزود: باید بتوان زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی را با کمک دانشگاه ها تشکیل داد، در این راستا باید دانش محور پیش رفت و برای توسعه محصولات کشاورزی هر منطقه از دانشگاه ها در سطح ملی و استانی بهره گرفت تا ارزش غذایی محصولات را افزایش داد.
شریعتی مقدم بسیاری از محصولات کشاورزی خراسان رضوی را دارای قابلیت صادرات ذکر و بیان کرد: هم اینک در ایتالیا هر کارگاه کوچک محلی 10 یا 15 نفره، حداقل از 70 سال قبل تاکنون به صادرات محصولات خود فکر کرده لذا لازم است که دانش صادراتی تولیدکنندگان افزایش یابد.
وی ادامه داد: خوشبختانه دانش عمومی نسبت به مفاهیم اقتصادی در کشور روز به روز رشد بیشتری پیدا می کند، هم اینک بورس به عنوان یک بازار سرمایه که شفاف و فعالیت در آن دارای توجیه اقتصادی است، در بین فعالان اقتصادی جای خود را پیدا کرده است و باید این بازار توسعه بیشتری پیدا کند.

* افراد موفق بومی هر منطقه عامل توسعه هستند
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد گفت: مورد دیگری که باید در الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی مدنظر قرار گیرد، بهره گیری از افراد موفق و صاحب نام در مناطق 12 گانه است، به این معنا که حتما افراد بومی موفق در هر منطقه که یا پست های مدیریتی در کشور دارند و یا افرادی نخبه در دانشگاه ها و حوزه اقتصادی هستند، می توانند به توسعه برنامه های این الگو در هر منطقه کمک کنند.
شریعتی مقدم افزود: معین های اقتصادی باید توسعه مفهوم کارآفرینی و تولید صادرات محور را در هر منطقه از گروه های دانش آموزی و دانشجویی آغاز کنند و در آموزشهای خود نوجوانان و دانشجویان را نسبت به اینکه در آینده به جای دکتر یا مهندس شدن، یک کارآفرین موفق بشوند، سوق دهند.
وی بیان کرد: راه اندازی استارت آپ های محلی و بهره گیری از ایده های نوجوانان و جوانان می تواند به تغییر تفکر عمومی نسبت به شغل آینده کمک کند و ارزش کارآفرینی را در سطح جامعه ارتقا دهد.
این فعال اقتصادی با اشاره به ظرفیت های گردشگری خراسان رضوی گفت: در مناطق روستایی استان بعضا مناظر و جاذبه های طبیعی وجود دارد که نمونه آنها را می توان در اروپا و نقاط خوش آب و هوا آن قاره یافت.
وی پیشنهاد داد، در کنار بهره گیری از مزیت های اقتصادی مناطق 12 گانه در الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی، ظرفیت های گردشگری هر منطقه معرفی شود تا بتوان گردشگر بیشتری به استان جذب و مدت ماندگاری آنان را افزایش داد.

* مدل رزم حسینی نیاز مبرم کشور در شرایط کنونی
عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد گفت: الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی، مدل رزم حسینی است که با دیدگاه و ایده وی شکل گرفته و در استان کرمان و خراسان رضوی به اجرا درآمده و مورد وثوق رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز قرار گرفته است.
عبدالله یزدان بخش افزود: مدل رزم حسینی در شرایط کنونی کشور که رونق تولید اهمیت دارد، یک مدل مناسب برای حوزه اقتصادی به شمار می رود اما در تکمیل این الگو باید شیوه های جدید دیگری را نیز به آن افزود.
وی ادامه داد: مدل رزم حسینی از تمرکز صنایع در مرکز استان و حرکت مردم از روستاها به سمت شهرها جلوگیری می کند و شاید این مهمترین وجه الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی باشد.
این فعالی اقتصادی گفت: هم اینک دستورالعمل ها، رویه ها و موانع قانونی فعالان اقتصادی را دچار مشکل کرده است لذا در اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در وهله نخست باید اندیشید که شرایط قانونی و رویه های معمول به نحوی تسهیل شود که انگیزه برای فعالیت معین های اقتصادی در مناطق ایجاد کند، اعتماد بین مردم و دولت بوجود آورد و در نهایت سرمایه گذاری توسعه یابد.
وی افزود: در صورتی که در گام نخست رویه های معمول و قوانین و مقررات برای سرمایه گذاران قدیمی در مرکز استان تسهیل و مشکلات آنان برطرف شود، به طور قطع فعالیت در قالب الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی برای معین های اقتصادی در شهرستان ها معنای بیشتری پیدا می کند و معین ها عملکرد بهتری دارند.
یزدان بخش ادامه داد: مدیران خراسان رضوی باید تفویض اختیار بیشتری از مرکز دریافت کنند به نحوی که دیگر نیازی به مراجعه مکرر سرمایه گذار به پایتخت برای رسیدگی به امور خود نباشد، استاندار نماینده تام الاختیار دولت در خراسان رضوی است و می تواند با همکاری بخش خصوصی و سایر مدیران بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی را حل کند.
وی گفت: اینکه 95 درصد از سرمایه گذاری حوزه صنعت خراسان رضوی مربوط به بخش خصوصی است، ظرفیتی قابل توجه برای توسعه اشتغال و رونق تولید به شمار می رود لذا باید در مواجهه با معین های اقتصادی استان در سال جاری تدبیر ویژه ای صورت گیرد.
رئیس هیات مدیره شرکت پارت لاستیک افزود: در مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی باید سهم بخش خصوصی (معین های اقتصادی) مانند سایر بخشها باشد، ضمن اینکه مسئولان ناظر در میانه مثلث باید در تسهیل شرایط، رفع موانع تولید و بوروکراسی اداری تلاش بیشتری نمایند.

* اقتصاد گردشگری موفقتر از توسعه صنعتی
یزدان بخش ادامه داد: در اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در خراسان رضوی حتما لازم نیست صاحبان صنایع در مناطق دوازده گانه نسبت به پروژه های سرمایه گذاری اقدام کنند بلکه می توان با بهره گیری از ظرفیت های گردشگری هر منطقه فعالان اقتصادی را در این حوزه نیز بکار گرفت.
وی گفت: اجرای یک پروژه صنعتی در منطقه روستایی نیاز به زمان و سرمایه بیشتری دارد در حالی که تنها با ساخت یک راه یا تفرجگاه در یک منطقه روستایی می توان اقتصاد گردشگری را فعال و ارزش افزوده ایجاد کرد.
عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی افزود: مدل رزم حسینی الگویی است که می تواند کل استان و حتی کشور را متحول کند و از تمرکزگرایی در حوزه اقتصاد نجات دهد، در صورتی که بوروکراسی اداری رفع شود، اجرای این الگو سرعت بیشتری می گیرد.
وی ادامه داد: در این برهه از زمان که دیگر نمی توان فروش نفت را به عنوان یک درآمد قابل اتکا برای دولت به شمار آورد، رونق تولید در بخش صنعت و کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است و مدیران بیش از گذشته به اهمیت تولید و اشتغال پی برده اند.
یزدان بخش گفت: در این شرایط الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی مورد توجه بیشتری قرار می گیرد لذا لازم است هر چه سریعتر این الگو در استان اجرا شود و نتایج مثبت حاصل از آن بدست آید.
وی بر لزوم 'راه انداختن راه اندازی تورهای صنعتی برای گردشگران، توجه به موضوع آب و استفاده بهینه از آن در بخش کشاورزی، افزایش سقف تسهیلات بانکی برای تولیدکنندگان، اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش قیمت تمام شده تولید را برای اجرای موفقیت آمیز الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در خراسان رضوی' تاکید کرد.

* رفع گسست اجتماعی در سایه مثلث توسعه اقتصادی
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد گفت: آنچه در درون الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی نهفته ایجاد تعاملی است که بین مدیران و ارکان حاکمیتی و فعالان بخش خصوصی بوجود می آید و در واقع این الگو، گسست اجتماعی را برطرف می کند.
شرکا افزود: در این الگو به ظرفیت های مختلفی که در خراسان رضوی وجود دارد، کرسی داده شده است، از ظرفیت های آستان قدس، سپاه، بخش خصوصی، ائمه جمعه، قوه مقننه، قوه قضائیه، قوه مجریه در سایه تعامل استفاده شده و این درست همان چیزی است که خلا آن در استان احساس می شد.
وی توسعه را مبتنی بر چهار اصل و دو چاشنی ذکر و بیان کرد: این چهار اصل شامل تعامل، گفت و گو، احترام و درک متقابل، شناخت و تقویت فصل مشترک می شود و صداقت در رفتار و گفتار، تلاش خردمندانه و آینده پژوه نیز چاشنیهای آن به شمار می روند.
رئیس انجمن تخصصی ماشین سازی خراسان رضوی ادامه داد: میانگین سرانه درامد مردم استان با داشتن سالانه بیش از 30 میلیون زائر 25 درصد از میانگین کشوری کمتر است و این یکی از شاخص هایی است که نشان می دهد تعامل بین بخشهای مختلف در استان وجود نداشته و از ظرفیت ها به نحو مطلوب استفاده نشده است.
وی گفت: در سایه اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی تعامل بین بخشهای مختلف در استان بوجود آمده است، برای نخستین بار 18 نماینده از استان در مجلس شورای اسلامی طی جلسه ای با استاندار در کنار هم قرار گرفتند و برای همکاری در این الگو اعلام آمادگی کردند، از سوی دیگر در سایه این الگو همه ارکان حاکمیتی و مدیریتی پای کار آمده اند.
شرکا افزود: تا زمانی که تعامل نزدیک و فضای گفتمانی و درک متقابل از یکدیگر در استان شکل نگیرد، توسعه اتفاق نمی افتد و خوشبختانه با اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در استان، این توسعه در حال شکل گیری است.

* فرهنگ سازی مهمترین رکن الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی هم در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد گفت: یکی از مهمتری اهداف الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی، فرهنگ سازی در حوزه کار و کارآفرینی است زیرا این فرهنگ در کشور دچار مشکل است.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب می فرمایند که 'کارآفرینی عبادت است' پس کارآفرین یک عابد به شمار می رود، برای فرهنگ سازی در این خصوص در سایه تعاملی که در قالب اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در خراسان رضوی بین بخشهای مختلف بوجود می آید، باید همه یکصدا فریاد بزنند که 'کارآفرینی یک عبادت و کارآفرین عابد است.'
رسولیان ادامه داد: تاکنون ارکان حاکمیتی، نمایندگان مجلس، ائمه جمعه از پروژه های اقتصادی الگوی مزبور حمایت مطلوبی داشتند، ضمن اینکه همه پروژه های اقتصادی هر شهرستان طی نشستی در حضور استاندار بررسی می شود و تعهدات دستگاه های اجرایی در آن مورد تاکید قرار می گیرد.
وی گفت: در مسیر اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی در استان هر دستگاه اجرایی که اختیاراتش در این حوزه محدود بوده و یا بطور کلی اختیاری ندارد موضوع را به صورت مکتوب گزارش می کند تا در ستاد تدبیر و فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی بررسی و از طریق نمایندگان مجلس در سطح ملی پیگیری شود.
معاون استاندار خراسان رضوی افزود: بر این اساس نتیجه بررسی مبنی بر اینکه درخواست سرمایه گذار پروژه تایید شده اما به دلیل محدودیت اختیارات مدیران استان پاسخگویی به آن دشوار است، به صورت شفاف اعلام خواهد شد.
وی ادامه داد: هدف در این الگو اجرای یک سرمایه گذاری عظیم از سوی معین های اقتصادی در روستاها نیست بلکه هدف ایجاد اعتماد، مطالعه و شناسایی ظرفیت های منطقه ای، فرهنگ سازی، آموزش و تغییر در شیوه کشاورزی یا فعالیت اقتصادی هر منطق است.
رسولیان گفت: معین های اقتصادی با شناسایی ظرفیت های هر منطقه، افراد کارآمد و صاحب تجربه در پروژه های اقتصادی مزیت دار روستایی مانند صنایع دستی، کشت گلخانه ای یا انرژی خورشیدی را بکار می گیرند، با بهره گیری از صندوق های کارگشایی و اصلاح شیوه های فعالیت کمک می کنند تا درآمد مردم با کمترین هزینه افزایش یابد.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی، دولتی نیست بلکه مردمی است، در الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی که برگرفته از سیاست های اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب است، تلاش شده تا اقتصاد مقاومتی برگرفته از ظرفیتهای مردمی پیاده سازی شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: اپلیکیشن یا پورتال اینترنتی برای تبادل تجارب و دانش روز بین معین های اقتصادی الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در حال طراحی است که بزودی رونمایی می شود.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.