به گزارش ایرنا، جمعیت کلات 37 هزار نفر است که در دو بخش مرکزی و زاوین به مرکزیت شهرهای کلات نادر و زو و 78 آبادی و روستا سکونت دارند اما از آنجایی که زندگی مردم این منطقه با کشاورزی و دامداری عجین شده است می توان کلات را شهرستانی کشاورزی دانست لذا میزان بارشها و اوضاع جوی بر اقتصاد کشاورزی و به تبع آن اوضاع فرهنگی و اجتماعی منطقه بسیار تاثیرگذار است.

* سال زراعی 97-98 پر آب ترین سال کلات
سرپرست اداره هواشناسی شهرستان کلات در خصوص بارانهای فروردین ماه در این شهرستان به خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای سال 1398 تا صبح روز 31 فروردین ماه 188 میلیمتر باران در این شهرستان باریده است که میزان قابل ملاحظه ای است.
محمد رسول روحی افزود: از ابتدای سال زراعی 98-97 تاکنون میزان بارشها در کلات 361 میلیمتر ثبت شد که در سوابق 10 ساله آمار باران سنجی این اداره بالاترین رکورد طی هفت ماه محسوب می شود.
وی میزان بارشهای سال آبی 97-96 کلات را 221 میلیمتر اعلام و بیان کرد: در سالهای گذشته دچار کم آبی بودیم اما پیش از آن بیشترین بارندگی به میزان 379 میلیمتر مربوط به سال زراعی 94-93 بوده است.
سرپرست اداره هواشناسی شهرستان کلات با اشاره به افتتاح ایستگاه هواشناسی این شهرستان در سال 1388 و ثبت میزان پارامترهای مختلف هواشناسی از آن تاریخ به بعد گفت: با مقایسه آمار ایستگاههای باران سنجی شهرستان طی دوره 10 ساله و این که بارندگی در کلات طی اردیبهشت ماه تداوم و افزایش خواهد داشت پیش بینی می شود سال زراعی کنونی دارای بیشترین میزان بارندگی در بازه زمانی یاد شده باشد.

* کلات بیشترین خسارت را از سیل اخیر دید
بر اساس اعلام مسئولان مدیریت بحران خراسان رضوی 13 شهرستان استان تحت تاثیر سیل فروردین ماه امسال و خسارتهای ناشی از آن قرار گرفتند که شهرستانهای کلات، بردسکن و سرخس بیشترین خسارتها را دیدند و از این میان کلات در صدر این فهرست جای گرفت.
فرماندار کلات میزان این خسارتها را افزون بر 330 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: بخش کشاورزی این شهرستان 97 میلیارد ریال، زیرساختهای جاده ای 50 میلیارد ریال، منازل مسکونی 30 میلیارد ریال، تاسیسات آب منطقه ای 20 میلیارد ریال و زیرساختهای عشایری نیز 18 میلیارد ریال در سیل اخیر زیان دیده اند.
مهدی ناصری افزود: سایر بخشها مانند منابع طبیعی، بهداشت و درمان، آب شهری و روستایی، خدمات شهری و اصناف شهر کلات نیز هر کدام کمتر از 10 میلیارد ریال آسیب دیده اند.
فرماندار کلات گفت: بر اثر این بارشها و جاری شدن سیل در مجموع 175 واحد مسکونی در 15 روستا و شهر این شهرستان آسیب دیدند که 119 واحد آن غیر قابل سکونت است.
ناصری عمده فعالیت اقتصادی شهرستان را کشاورزی و دامداری عنوان کرد و افزود: زندگی مردم منطقه تحت تاثیرعوامل ناشی از بارش باران است.

* افزایش برداشت محصولات دیم
یک کشاورز کلاتی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: عمده محصولات کشاورزی در این منطقه، گندم دیم و برنج است که هر دو تاثیرات مثبتی از افزایش بارشها خواهند گرفت.
عباس زیدانلو که اهل دهستان لائین بخش مرکزی این شهرستان است افزود: گندم و جوی دیم از ابتدای دهه 90 به علت خشکسالی در این منطقه کشت نمی شد و حتی برخی کشاورزانی که با وجود کم آبی باز هم از اداره جهاد کشاورزی بذر گرفتند و کشت دیم انجام دادند متضرر شدند.
وی میزان برداشت گندم و جوی دیم در کلات را طی سالهای اخیر بین400 تا 500 کیلوگرم در هکتار عنوان کرد و ادامه داد: با وجود بارشهای خوب امسال برآورد من این است که کشاورزان امسال 1.5 تن در هکتار گندم دیم و کمی بیش ازاین مقدار، جوی دیم برداشت کنند.
این کشاورز کلاتی که دانش آموخته رشته کشاورزی در مقطع کارشناسی است گفت: رسیدن به این میزان محصول به شرط عدم شیوع آفت زنگ، ورس (خوابیدگی ساقه گندم) ، سن و آفت ملخ است که باید در این زمینه تمهیدات لازم اندیشه شود.
زیدانلو در خصوص کشت برنج نیز گفت: برنجی که در کلات کشت می شود از نوع ' دم سیاه صدری بلند' است و بر خلاف برنج پر محصول شمال که حدود پنج تن در هکتار محصول می دهد تنها حدود 2.5 تن در هکتار محصول دارد.
وی افزود: حتی برخی از انواع برنج شمال تا 10 تن در هکتار محصول دارند اما واقعیت این است که برنج کلات با وجود عملکرد پائین در زمینه محصول دهی به عنوان مرغوب ترین برنج ایران شناخته می شود.
وی ادامه داد: افزایش بارشها تولید برنج کلات را در این منطقه به حدود سه تن در هکتار افزایش می دهد و باعث می شود کشاورزان به تولید بیشتر برنج روی آورند و زمینهای بیشتری را به کشت این محصول اختصاص دهند.
او اضافه کرد: گردو هم عمده محصول تولید باغی در کلات است البته برخی محصولات دیگر نیز در شهرستان تولید می شود اما گردوی این منطقه از دیگر محصولات باغی اش معروف تر است.

* باران فراوان به کاهش هزینه های دامدار و کشاورز می انجامد
این کشاورز اهل کلات گفت: وقتی باران فراوان می بارد باغداران آب بیشتری در اختیار دارند و در عمل، دفعات آبدهی باغ و به تبع آن هزینه های باغداری کاهش می یابد و از طرف دیگر به واسطه رویش گیاهان دیگر در باغها خطر هجوم آفتها به درختان گردو نیز کاهش می یابد.
زیدانلو افزود: افزایش بارشها ازنظر تامین علوفه نیز تاثیر مثبتی بر روی دامداری شهرستان نیز خواهد داشت چنانکه در سال کم آب اخیر دامداران کلات هر کیلو کاه را به مبلغ 10 هزار ریال خریداری می کردند.
وی ادامه داد: امسال با وجود مراتع سرسبز شاید تا پایان دوره پرواربندی به تامین علوفه و جو برای دامها نیازی نباشد و طی این مدت دام در مرتع نگهداری شود که همین موضوع منجر به کاهش فوق العاده هزینه تولید برای دامدار می شود.
وی گفت: یکی از چالشهای عمده منطقه کلات درگیری و نزاع میان برخی کشاورزان بر سر آب بود که در سالهای کم آب اخیر شاهد افزایش این مناقشات در کلانتریها و محاکم شهرستان بودیم که با وجود بارشهای مناسب امسال امید است این نزاعها هم کاهش یابد.

* گندم بیشترین سطح زیر کشت دیم شهرستان کلات را به خود اختصاص داده است
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کلات نیز گفت: زمینهای کشاورزی این شهرستان حدود 45 هزار هکتار است که 10 هزار هکتار آن شامل هزار و 500 هکتار شالیزار و هشت هزار و 500 هکتار زراعت آبی و باغات مربوط به آبی زارهاست و 35 هزار هکتار آن کشت دیم است.
علی اکبر ایزدی افزود: بر اساس آمار این اداره در سال گذشته گندم با 25 هزار هکتار بیشترین سطح زیر کشت دیم شهرستان را به خود اختصاص داده است و پس از آن کنجد، جو ، تخم شربتی و باغات دیم پسته بیشترین سطح زیر کشت را از آن خود کرده اند.
وی با اشاره به خسارات سیلاب و بارشهای فروردین ماه به زمینها و تاسیسات کشاورزی شهرستان کلات گفت: با وجود همه این خسارتها بارشها در این سال آبی برای بخش کشاورزی بسیارعالی و سودمند است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کلات گفت: سال گذشته تنها 50 تن از محصول گندم دیم شهرستان به سیلوها تحویل شد که با در نظر گرفتن محصول ذخیره شده برای خود کشاورزان، این رقم بسیار کم است اما در سال جاری پیش بینی می شود با انجام کشت و کارهای جدید و بارشهای کافی بیش از 20 هزار تن گندم دیم از کشاورزان تحویل گرفته شود.
ایزدی سطح زیر کشت برنج در کلات را ثابت عنوان و بیان کرد: با وجود کم آبیهای پارسال امکان کشت برنج در محدوده شهر کلات فراهم نشد و کشاورزان با مشکل تامین آب مواجه بودند اما امسال به طور قطع هزار و 500 هکتار شالیزار کلات زیر کشت خواهد رفت.
وی به دو بحران خشکسالی و ترسالی در شهرستان کلات اشاره کرد و افزود: با وجود بارشهای عالی و اراضی شیب دار درشهرستان، اجرای طرحهای آبخیزداری و آبخوان داری می تواند مساله خشکسالی کلات را برطرف کند.
او اضافه کرد: اجرای این طرحها از آسیبهای ترسالی همچون سیلاب، تخریب ذخایرغنی خاک و هدر رفت آب و خروج آن از کشورهم جلوگیری می کند.
مرکز شهرستان کوهستانی کلات در 155 کیلومتری شمال شرق مشهد واقع شده است. این شهرستان از شمال با کشور جمهوری ترکمنستان 142 کیلومتر مرز مشترک دارد.
1922/3221
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.