ابراهیم قاسم پور دوشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تمام اعضای شورای بحران این شهرستان تا پایان فعالیت سامانه بارشی در منطقه در حال آماده باش هستند.
وی با اشاره به بارش بیش از 100 میلیمتر باران در ایستگاه جلال آباد این شهرستان اظهار داشت: شهرستان بردسکن طی 2 روز گذشته بیشترین بارندگی کشور را داشته است.
وی گفت: بارش تاثیرگذار طی سال زراعی جاری در این شهرستان تاکنون 340 میلیمتر بوده که نسبت به سال زراعی گذشته بیش از سه برابر شده است.
قاسم پور افزود: در حال حاضر 87 نفر از اهالی روستای سیف آباد در بخش مرکزی این شهرستان در زائر سرای حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بردسکن اسکان داده شده اند.
وی اظهار داشت: برخی جاده های این شهرستان از جمله جاده اصلی شهر بردسکن به بجستان در محدوده تقاطع شفیع آباد، کال دهان قلعه و مسیر انابد به درونه و چند راه روستایی به دلیل جریان سیلاب و نبود امکان رفت و آمد هنوز مسدود است که تلاش برای بازگشایی آنها ادامه دارد.
وی گفت: طی 24 ساعت گذشته 138 فقره آبگرفتگی و 15 فقره گیر افتادن خودروها در سیلاب و گل و لای رخ داد که توسط نیروهای آتش نشانی رفع شد و هم اکنون 10 گروه فعال در سطح شهر عملیات رهاسازی را در دست اقدام دارند.

* به رغم سرریزشدن بندهای کاشمر مشکل خاصی در این شهر وجود ندارد
فرماندار کاشمر نیز گفت: با وجود سرریز شدن حدود 15 بند خاکی، مشکل خاصی در این شهرستان وجود ندارد
و جریان سیلاب به خوبی مدیریت شده است.
محمد علی نبی پور افزود: در حد فاصل روستای محمدیه و سرحوضک بخش مرکزی کاشمر بروز سیلاب مشکل ساز شد که با همکاری اعضای ستاد مدیریت بحران جریان سیل هدایت شد و مشکل خاصی برای روستا و مزارع آن ایجاد نشد.
وی اظهار داشت: در روستاهای دیگر بخش مرکزی کاشمر از جمله فرشه و نای نیز با وجود سرریز شدن بند خاکی و جاری شدن سیل مشکل خاصی گزارش نشده است.
وی گفت: در حال حاضر راه روستایی کلاته نای بسته است که نیروهای امدادی به کمک هفت خانوار این روستا شتافته اند.
نبی پور افزود: در بخش کوهسرخ نیز بند خوشرود و بند روستای موشک سرریز شد اما اعضای ستاد بحران اوضاع را به خوبی مدیریت کردند.
وی اظهار داشت: براورد خسارات سیلابها نیز طی یکی دو روز آینده اعلام می شود.

* سیلاب در خلیل آباد فروکش کرد
فرماندار خلیل آباد هم گفت: با فروکش کردن سیلاب در این منطقه مشکل خاصی وجود ندارد.
مجتبی شاکری افزود: 11 بند خاکی در شهرستان وجود دارد که بارندگی دیروز و امروز منجر به سرریز شدن آنها شد اما اوضاع به خوبی کنترل گردید.
وی اظهار داشت: برآورد دقیق از خسارتهای مالی وارده بر اثر سیلاب صورت نگرفته که این اقدام طی روزهای آینده با کمک کارشناسان در بخش های مختلف انجام خواهد شد.
سامانه بارشی که از عصر دیروز شهرستانهای کاشمر، خلیل آباد و بردسکن در جنوب غربی خراسان رضوی را تحت تاثیر قرار داد منجر به سرریز شدن بندها ، بروز سیلاب و وارد آمدن خسارتهای مالی شد اما تاکنون خسارت جانی در پی نداشت.
بر اساس پیش بینیهای اداره کل هواشناسی خراسان رضوی بارش شدید باران که از شنبه شب در این استان آغاز شده تا فردا 27 فروردین ادامه دارد.
بارندگی شدید در این مدت موجب جریان سیل در شهرستانهای کلات، درگز و سرخس واقع در شمال، بجستان در جنوب و خلیل آباد و بردسکن در جنوب غرب خراسان رضوی و خساراتی در این مناطق شده است.
شدیدترین این خسارتها مربوط به شهر کلات بخاطر آبگرفتگی دهها منزل مسکونی است که منجر به صدور تخلیه یکی از محلات آن شد.
سه جاده فرعی و 28 راه روستایی در این استان بر اثر سیلاب مسدود شده است که 9 راه روستایی از این تعداد در کلات و بقیه در شهرستانهای بجستان، تربت جام، صالح آباد، خلیل آباد، جوین، درگز، باخرز، سرخس، تایباد، فریمان و بردسکن واقع است.
همچنین 12 نقطه در سطح شهر سبزوار واقع در غرب خراسان رضوی دچار فرونشست و چهار روستای در معرض خطر سیل در شهرستانهای خلیل آباد و بردسکن در جنوب غرب و تربت حیدریه و بجستان در جنوب این استان از جمعیت تخلیه شده اند.
از روز گذشته تاکنون 233 مورد آبگرفتگی معابر و منازل در شهرستانهای کلات، بردسکن، خلیل آباد، بجستان، مشهد و سرخس رخ داده، برق هشت روستا در شهرستانهای بردسکن، سرخس و کدکن تربت حیدریه و آب 20 روستا در شهرستانهای کلات، سرخس، نیشابور و قوچان نیز قطع شده است.
در پی تداوم بارش شدید هفت سد نیز در خراسان رضوی سرریز شده و چهار سد دیگر در آستانه سرریز قرار گرفته اند. هشت رودخانه نیز در نقاط مختلف استان بخاطر حجم بارشهای شدید سیلابی شده اند. با این وجود بخاطر تمهیدات و اقدامات پیشگیرانه دستگاههای مسئول و نظارت مستقیم استاندار خراسان رضوی و دیگر مدیران استانی تاکنون سیل در این خطه خسارت جانی نداشته است.
7497 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.