هادی شریفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در تهیه این نقشه، بستر اولیه رودخانه های شهرستان مشهد طی 50 سال گذشته شناسایی و تفکیک شده، حوضه آبریز هر یک از این رودخانه ها مشخص و حجم سیلابشان نیز محاسبه شده است.
وی اضافه کرد: بعد از جمع آوری این مشخصه ها، نقشه رودخانه های منتهی به شهر مشهد بر روی نقشه کنونی قرار گرفت تا نقاط پرمخاطره یا بستر رودخانه هایی که در نتیجه ساخت و ساز تنگ یا پوشیده شده است مشخص و در نهایت، نقاط مستعد آبگرفتگی در مشهد تعیین شود.
رئیس اداره مخاطرات زمین شناسی اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق گفت: استعلام نقشه مخاطرات زمین شناسی شهری در همه ساخت و سازها از بروز حوادث پیشگیری می کند اما بیشتر سازندگان قبل از ساخت، مشخصات محدوده ای که قصد ساخت و ساز در آن دارند را از اداره کل زمین شناسی استعلام نمی کنند.
شریفی افزود: بهتر است شهرداری مشهد قبل از صدور پروانه ساخت، سازندگان واحدهای مسکونی را ملزم کند که از این اداره کل، مطالعات زمین شناسی منطقه مورد نظر را استعلام کنند.
وی اضافه کرد: نقشه پهنه بندی سیل خیزی شهرستان مشهد پس از تکمیل در اختیار مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی قرار می گیرد تا در پیشگیری از بروز خسارات برای حوادث بعدی استفاده شود.
سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور مسئولیت مطالعات مربوط به زمین شناسی و اکتشافات معدنی، شناخت آبهای زیر زمینی، مطالعات زمین شناسی مهندسی و تحقیقات آزمایشگاهی در این خصوص را در سراسر کشور بر عهده دارد.
اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق در سال 1369 تحت عنوان 'مدیریت شمال خاوری' تأسیس شد که یکی از مناطق پنج گانه سازمان مرکزی در تهران است که در مرحله نخست راه اندازی و توسعه دفاتر منطقه‌ای و در راستای اهداف کلی سازمان زمین شناسی کشور با دید منطقه ای تاسیس و راه اندازی شده است.
هم اکنون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور دارای 16 مرکز منطقه ای در سراسر کشور است و اداره کل منطقه شمال شرق پس از تهران و کرج، بزرگترین اداره کل منطقه ای زمین شناسی و اکتشافات معدنی در گستره کشوری است.
1922/7489
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.