سیدحسن حسینی عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اینک تمام دریچه های خروجی سد گلستان باز هستند و آب با دبی 1.5 مترمکعب آب در ثانیه ازآنها خارج و به کال چهل بازه در طرقبه می ریزد. این جریان آب در ادامه با عبور از کانالهای شهری مشهد در وکیل آباد، قاسم آباد، منطقه امامیه و میدان معراج در محل تصفیه خانه پرکند آباد وارد کشف رود می شود.
وی ادامه داد: حجم آب ورودی به حوضچه سد گلستان نیز حدود 1.5 مترمربع بر ثانیه برآورد شده لذا مدیریت آب آن بدون هیچ مشکلی در حال انجام است.
فرماندار بینالود گنجایش سد گلستان را 2.5 میلیون مترمکعب ذکر و بیان کرد: بخشی از آب رود جاغرق، دیگر رودخانه های منطقه شامل دهبار و ازغد در رودخانه گلستان تجمیع شده و به دریاچه پشت سد گلستان در بخش طرقبه این شهرستان می ریزد.
وی به دو سد دیگر واقع در این شهرستان به نامهای 'چالیدره و طرق' نیز اشاره و بیان کرد: بخشی از آب رود جاغرق به سد چالیدره با یک میلیون مترمکعب ظرفیت ذخیره می ریزد و بقیه آن راهی سد گلستان می شود.
حسینی گفت: آب رودخانه های مغان و مج هم به سد طرق با 34 میلیون مترمکعب ظرفیت وارد می شود و هم اینک با وجود بارشهای شدید فقط نیمی از ظرفیت این سد پر شده است.
سد گلستان که از آن با عنوان 'بند' نیز یاد می شود با قدمت 500 سال در هشت کیلومتری غرب مشهد و پنج کیلومتری شمالشرق شهر طرقبه بر روی رودخانه گلستان و در محدوده شهرستان بینالود قرار دارد. این سد وقف مسجد گوهرشاد و آستان قدس رضوی است. ترمیم و بازسازی این بند تاریخی در سال 1390 موجب افزایش شش متری ارتفاع تاج شد و افزایش قابل توجه ظرفیت آبگیری آن شده است.
رودخانه کشف رود نیز از به هم پیوستن دو رود فرعی جاری شده از کوههای هزارمسجد و بینالود و دیگر مسیلهای متصل به آن تشکیل می شود و از شمال شهر مشهد می گذرد.
3221/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.