نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: در وصف عطار همین بس که در سراسر جهان نیشابور را به اسم خیام و عطار می شناسند و در واقع این بزرگان الگو و نمونه های نیشابور هستند.
حمید گرمابی افزود: در کشورهای اروپایی بسیاری از اشعار عطار و خیام به عنوان مثل مورد استفاده است و امیدوارم که شما دانش آموزان بتوانید ادامه دهنده راه این مفاخر بزرگ باشید و خودتان به علم و دانش مسلح کنید و با وجود شما نام نیشابور در ایران و دنیا بدرخشد.
مدیر آموزش و پرورش نیشابور نیز گفت: عطار به عنوان یک چهره برجسته جهانی شناخته می شود و تنها متعلق به ایران نیست.
حسین مهرآبادی افزود: باید اهتمام بیشتری نسبت به شناساندن این مفاخر ادبی در جهان داشته باشیم که توجه به برگزاری مراسم مختلف در روز ملی عطار می تواند در این زمینه تاثیرات خوبی داشته باشد.
بیست و پنجم فروردین ماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران 'روز ملی عطار' نامگذاری شده است.
'فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری' مشهور به شیخ عطار نیشابوری از عارفان و شاعران پرآوازه ادبیات فارسی است که سال ۵۴۰ هجری برابر با 1146 میلادی در قریه کدکن نیشابور به دنیا آمد.
از دوران کودکی شیخ عطار اطلاعات چندانی در دست نیست و در میان بزرگان شعر عرفانی فارسی زندگی عطار بیش از همه به دلیل فقدان اطلاعات تاریخی در پرده ابهام قرار گرفته است.
ظاهرا داروسازی و داروشناسی که در آن زمان عطاری نامیده می شد را از پدرش می آموزد و در عرفان مرید شیخ یا سلسله خاصی از مشایخ تصوف نبوده است.
از این عارف و شاعر بزرگ آثار و میراثی گرانقدر در دو بخش نظم و نثر از جمله 'منطق الطیر، مصیبت نامه، الهی نامه، مختارنامه٬ تذکره الاولیا و خسرونامه' بر جای مانده است.
عطار در سال ۶۱۸ هجری هنگام ایلغار مغولان به ایران توسط مهاجمان مغول در نیشابور به قتل رسید. مقبره شیخ عطار در نزدیکی شهر نیشابور قرار دارد و چون در عهد تیموریان خراب شد، به فرمان امیرعلیشیر نوایی وزیر سلطان حسین بایقرا مرمت و تعمیر گردید و هم اینک پذیرای گردشگران فراوانی از گرداگرد جان است.
نیشابور در فاصله 127 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
9869/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.