شهرستان کلات با سه هزار و 276 کیلومتر مربع وسعت از شرق به سرخس، از غرب به درگز، از شمال به کشور جمهوری ترکمنستان و از جنوب به شهرستانهای مشهد و چناران محدود است. کلات در میان هزارمسجد قرار گرفته و همین رشته کوه از سمت جنوب غرب حائلی طبیعی می باشد که این شهرستان را از مشهد و چناران جدا کرده است.
آب و هوای کلات معتدل کوهستانی و ارتفاع آن از سطح دریا در برخی نقاط بیش از دو هزار متر است. بارانهای مستمر بهاری و پاییزی علاوه بر اینکه موجب پرآبی رودخانه های شهرستان شامل ارچنگان، ایده لیک، لایین کهنه، ارتکند و قره سو شده، دامنه و کوهپایه های سرسبزی را برای گله داری و دامداری در این خطه ایجاد کرده است.
بارشهای بهاری همه ساله در کلات به نسبت سایر شهرستاهای خراسان رضوی از شدت بیشتری برخوردار است که شیب تند این منطقه و شدت گرفتن حرکت روان آبها موجب بروز سیلابهای تند در این شهرستان می شود بطوریکه بارندگی و سیل بهار پارسال در برخی روستاهای شهرستان کلات خسارت و تلفات انسانی به جا گذاشت.
فرماندار کلات در باره آمادگی و وضعیت این شهرستان در برابر سیلابهای فصل جاری به خبرنگار ایرنا گفت: کلات منطقه ای سخت گذر با آبادی های گسترده است و با توجه به اینکه بودجه های سالانه بر اساس جمعیت شهرستانها توزیع می شود، این شهرستان اعتبارات کافی دریافت نمی کند.
مهدی ناصری افزود: کاهش اعتبارات موجب شده شاخص دسترسی مردم این شهرستان به راه 23 درصد باشد در حالی که این شاخص به طور متوسط در سایر شهرستانهای استان بیش از 50 درصد است.
وی به 145 کیلومتر مرز مشترک این شهرستان با کشور ترکمنستان اشاره کرد و اظهار داشت: کمبودها منجر به بیکاری و مهاجرت جمعیت به حاشیه شهر مشهد شده که می تواند مولفه های امنیتی در مرز را تضعیف کند.

* ساخت 70 کیلومتر راه جدید
فرماندار کلات با اشاره به سفر اخیر استاندار خراسان رضوی به این شهرستان گفت: در حال حاضر ساخت 50 کیلومتر راه در این شهرستان در دست اقدام است که با افزودن 20 کیلومتر دیگر در قالب مصوبات سفر استاندار و تکمیل 70 کیلومتر راه وضعیت کلات از نظر شاخص های دسترسی به راه افزایش می یابد.
وی به بارانهای چند روز گذشته اشاره کرد و افزود: با اندک بارانی راههای روستایی شهرستان دچار مشکل می شود بطوریکه در بارش های اخیر راه های روستایی قره تیکان به قلیچ آباد و ژرف - آبکمه - باغکند و ارتکند و راه های روستاهای سنگدیوار، چهارراه، لایین کهنه، قله زو و آقداش به دلیل بروز سیلاب، تخریب و مسدود شد.
وی اظهار داشت: آب سد چهچه در پی بارشهای اخیر بالا آمد و تنها راه دسترسی روستای سرجنگل با 67 خانوار جمعیت را که در بالادست این سد قرار دارد مسدود کرد.

* تعطیلی مدارس روستایی
فرماندار کلات از تعطیلی مدارس در روستاهای سنگ دیوار ، ایدلیک ، قله زو، حمام قلعه و آقداش به دلیل مشکلات راه ارتباطی خبر داد و گفت: این شهرستان از امکانات لجستیکی کافی برای رفع مشکلات راه برخوردار نیست و این امر کمک رسانی سریع به مناطق سیل زده را مشکل کرده است.
وی افزود: حتی در بازگشایی برخی راه های روستایی ناچاریم از ناوگان بخش خصوصی و دیگر بخشهای دولتی کمک بگیریم.
وی از آسیب پذیری زیرساختهای شهرستان در پی بارش باران خبر داد و اظهار داشت: براثر باران چند روز پیش زیرساختهای برق و به تبع آن مخابرات شهرستان نیز قطع شد.

* قطع مخابرات در زمان سیل عواقب ناخوشایندی دارد
ناصری گفت: در پی سیل دو سال گذشته کلات، قطع تلفن موجب شد اطلاع رسانی در زمینه حرکت سیلاب در برخی روستاها به کندی انجام شود که عواقب ناخوشایندی به همراه داشت.
مدیر برق شهرستان کلات نیز به خبرنگار ایرنا گفت: روز شنبه 17 فروردین ماه به دلیل بارندگی شدید و رعد و برق ، پست توزیع نیروی برق شهرستان از ساعت 20 و 48 دقیقه از مدار خارج و موجب بروز خاموشی گردید که با تلاش فراوان در ساعت 21 و 25 دقیقه برق شهروندان وصل شد.
حسن رحیمی بدون ارائه توضیح بیشتر افزود: شهرستان کلات 15 هزار مشترک برق دارد.

* باطری تاسیسات مخابراتی کلات فرسوده است
سرپرست اداره مخابرات شهرستان کلات نیز گفت: به دلیل فرسوده بودن باطری های تاسیسات مخابراتی این شهرستان در صورت قطع برق امکان ذخیره نیرو برای بیش از چند ساعت میسر نیست لذا در پی قطع برق خدمات مخابراتی شهرستان نیز مختل می شود.
مازیار حمیدی افزود: در بارندگی اخیر سه مرکز تلفن ثابت به نام های ژرف ، چهچهه و شهید هنرمند (قلیچ آباد) به دلیل قطع برق و پست بی.تی.اس جاده ای بابا فرجی به دلیل آسیب دیدگی فیبر نوری زمینی آن قطع شد.
وی به حضور مسئولان اداره مخابرات در جلسات ستاد مدیریت بحران شهرستان اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به احتمال قطع برق ، برای تامین نیروی برق نقاط حساس از جمله شهر کلات موتور دیزل و باطری مناسب در نظر گرفته شده است.

* بسیاری از راههای روستایی از بستر رودها می گذرد
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی، کمبود ماشین آلات در بازگشایی جاده های روستایی کلات را رد کرد و گفت: بسیاری از راه های روستایی استان از بستر رودخانه ها عبور می کند و یا در اصطلاح دارای آبنما هستند که در شهرستانهایی مانند کلات که بارشها زیاد است آبگرفتگی بیشتری در این مسیرها رخ می دهد.
علیرضا خجسته افزود: راه های یاد شده تردد کمتر دارند و ایجاد ابنیه فنی خاص مانند پل بر روی آنها توجیه اقتصادی ندارد لذا این نوع آسیب دیدگی در راه های روستایی اجتناب ناپذیر است.
وی اظهار داشت: بازگشایی این راه ها منوط به فروکش کردن سیلاب است که اگر زیرسازی های راه در بستر این رودخانه های فصلی آسیب دیده باشد در برخی موارد بازگشایی این مسیرها زمان بر خواهد بود.
وی گفت: برخی مطالبات مبنی بر بازگشایی راهها مربوط به راه های خارج از حوزه عملکرد اداره کل راهداری است در حالی که بازگشایی راه ها در حوزه عملکرد راهداری نیز بر اساس اولویت ها انجام می شود.

* بازگشایی راه های عشایری بر عهده جهاد کشاورزی است
خجسته افزود: ابتدا آزادراه ها و بزرگراه ها بازگشایی می شود و سپس جاده های اصلی و فرعی و بعد جاده های روستایی در اولویت اقدامات این اداره کل قرار دارند.
وی اظهار داشت: خراسان رضوی 20 هزار و 575 کیلومتر راه دارد که 6 هزار و 422 کیلومتر آن بین شهری و 14 هزار و 152 کیلومتر آن راه روستایی است.
وی گفت: از 14 هزار کیلومتر راه روستایی استان نیز حدودی نیمی از آن آسفالته و بقیه شوسه و خاکی است و در رفع انسداد این مسیرها بر اساس اولویت تردد و اهمیت و نوع جاده اقدام می شود.
خجسته افزود: در شهرستانهای مختلف از جمله کلات بخشی از راه ها عشایری یا مربوط به تردد روستائیان در بین مزارع است که این اداره تعهدی برای بازگشایی آن ندارد زیرا راه های عشایری در حوزه فعالیت سازمان جهاد کشاورزی قراردارد.
بر اساس اعلام اداره کل امور عشایری جهاد کشاورزی خراسان رضوی طی بارشهای شدید چند روز گذشته بیشترین خسارت وارده به عشایر به میزان 40 میلیارد ریال مربوط به راههای دسترسی آنان بود.
دیگر خسارت وارد شده نیز شامل تلف شدن دام، از بین رفتن سرپناه، تخریب اماکن دامی، اسباب زندگی، تاسیسات زیربنایی و بناهای فنی بود.
مرکز شهرستان 38 هزار نفری کلات در 155 کیلومتری شمال شرق مشهد واقع است.
کلات با 2 بخش مرکزی و زاوین 68 روستا دارد و 27 هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند. .
در اثر سیل مرداد ماه سال 96 در شمال خراسان رضوی 9 نفر جان باختند که پنج نفر در شهرستان کلات بود.
3221 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.