محمد نبوی فرد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: خوشبختانه وقوع سیلابهای اخیر و بارندگیهای شدید در مناطق مختلف استان در حوزه عشایر تلفات جانی در پی نداشته است اما خسارات در حوزه های مالی وارد شده است.
وی اضافه کرد: از این میزان خسارت وارده به عشایر، 168 میلیارد و 660 میلیون ریال خسارت به عشایر شهرستانهای چناران، خواف، بردسکن و سبزوار و 110 میلیارد ریال خسارت نیز به عشایر قوچان که از ابتدای امسال در مراوه تپه استان گلستان مستقر شده بودند وارد شده است.
مدیرکل امورعشایر خراسان رضوی گفت: هر سال در این فصل 450 خانوار از مجموع 800 خانوار عشایری قوچان به مراوه تپه کوچ می کنند و در این منطقه بهار و تابستان را می گذرانند.
نبوی فرد افزود: بیشترین خسارت به عشایر به میزان 40 میلیارد ریال به راههای دسترسی عشایر وارد شده است و دیگر خسارات وارد شده شامل تلف شدن دام، از بین رفتن سرپناه، تخریب اماکن دامی، اسباب زندگی، تاسیسات زیربنایی و بناهای فنی می شود.
وی ادامه داد: تا کنون با کمک هلال احمر، مردم نیکوکار و سازمان حج و زیارت استان 515 تخته پتو، 28 هزار متر مربع پلاستیک، 60 تخته موکت، 69 تخته چادر و محموله های مواد غذایی و زیستی به عشایر آسیب دیده تحویل داده شده است.
وی گفت: هزار و 300 خانواده از مجموع هفت هزار خانوار عشایری خراسان رضوی از وقوع سیل و بارندگیهای شدید خسارت دیده اند.
هفت هزار خانوار عشایری خراسان رضوی با 35 هزار نفر جمعیت در قالب 35 طایفه، بیش از یک میلیون راس دام در اختیار دارند.
عشایر این استان با تولید سالانه 12 هزار تن گوشت قرمز، 17 هزار تن فراورده های دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و 41 هزار و 800 متر مربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش به سزایی در اقتصاد خراسان رضوی ایفا می کنند.
با وجود این که جمعیت عشایری خراسان رضوی کمتر از یک درصد جمعیت شش میلیون و 400 هزار نفری این استان است با ابن حال 15 درصد دام منطقه را در اختیار دارد.
1922/7496
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.