آیت الله سید ابراهیم رئیسی عصر شنبه در آیین تودیع و معارفه تولیت آستان قدس رضوی در تالار ولایت حرم مطهر رضوی افزود: براساس حکم رهبری در منشور هفتگانه حکم انتصاب بنده به عنوان تولیت آستان قدس رضوی، افزون بر 30 سیاست تنظیم و به عنوان راهبرد با استفاده از ساختارهای موجود و ساختارسازی جدید مورد پیگیری و اجرا قرار گرفت.
وی از بنیاد کرامت، معاونت محرومیت زدایی، سازمان فرهنگی، معاونت فرهنگی و علمی و معاونت امور بین المللی از ساختارهای جدید آستان قدس رضوی در دوران تصدی خود یاد کرد.
وی همچنین به تلاش آستان قدس رضوی در تحقق حکم رهبری مبنی بر کمک به افراد نیازمند و محروم اشاره کرد و گفت: اساس کار در آستان قدس رضوی توانمندسازی فقراست.
آیت الله رئیسی افزود: بر این اساس ظرفیت خدمت برای گره گشایی از محرومان تعریف شد به طوری که هم اکنون 200 هزار خادمیار رضوی برای گره گشایی از کار نیازمندان در قالب 2 هزار کانون خدمت یاری در کشور، میلیون ها خدمت بی منت ارائه می دهند.
وی اظهار داشت: بنیاد کرامت در بخش محرومیت زدایی نه تنها در زمان زلزله کرمانشاه بلکه در جریان سیل اخیر نیز وارد عمل شد و امدادرسانی های گسترده داشت.
وی همچنین حرکت به سوی کادرسازی مبتنی بر سیاست های نظام جمهوری اسلامی در چارچوب فعالیت 2 دانشگاه علوم اسلامی رضوی و امام رضا (ع) را از دیگر اهداف و برنامه های آستان قدس رضوی برشمرد و گفت: طی سه سال گذشته چنین سمت و سویی به فعالیت این دانشگاه ها داده شد.
رئیس قوه قضائیه ادامه داد: طی سه سال گذشته تبیین و تغییر رویکردها و کاربری ها بر محور امور فرهنگی و اجتماعی در آستان قدس رضوی پیگیری شده تا برخی از هزینه های اجتماعی به سرمایه های اجتماعی تبدیل شود لذا باید این ظرفیت عظیم را پاس داشت و از آن در جهت محرومیت زدایی بهره گرفت.
تولیت سابق آستان قدس رضوی گفت: براساس پیش بینی ها، تا سال 1400 هزینه های آستان قدس رضوی از فعالیت بخش اقتصادی آن تامین می شود، این در حالی است که سهم این بخش در تامین هزینه های آستان قدس پیش از آن پنج درصد بود.
وی افزود: آستان قدس رضوی دیگر خام فروشی نمی کند به طوری که فروش زمین را تا 70 درصد کاهش دادیم و در مقابل برای ارتقای ارزش افزوده اراضی موقوفی تلاش بسیار انجام گرفت.
آیت الله رئیسی به اقدامات آستان قدس رضوی برای توسعه دولت الکترونیک نیز اشاره کرد و اظهار داشت: این آستان مقدس در این حوزه پیش از این 45 سامانه در اختیار داشت که طی سه سال گذشته 93 سامانه دیگر به آن افزوده شده است.

* محور اصلی فعالیت در آستان قدس رضوی، زائر و زیارت است
تولیت جدید آستان قدس رضوی نیز مسئولیت خود را در این نهاد سخت و سنگین اما شیرین عنوان کرد و گفت: این مسئولیت به خاطر اعتماد رهبر معظم انقلاب به من اعطا شد.
حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی با اشاره به خدمات موثر مرحوم آیت الله طبسی در آستان قدس رضوی افزود: اقدامات آقای رئیسی در طول دوران تصدی در آستان قدس رضوی نیز مورد توجه رهبری قرار گرفت لذا تلاش خواهم کرد راه های پیموده شده این 2 بزرگوار را در آستان قدس رضوی در پیش گیرم.
وی اظهار داشت: محور اصلی فعالیت من در آستان قدس رضوی زائر و زیارت است که آن را فرصتی برای انسان مومن و جامعه ای با فضیلت می دانم لذا همه دستگاه های آستان قدس رضوی باید در همین راستا برنامه ریزی و اقدام کنند.
وی گفت: بر این اساس تربیت زائر و افزایش معرفت و دانش دینی وی علاوه بر خدمات معمول هدفی است که پیگیر تحقق آن در آستان قدس رضوی خواهم بود.
تولیت جدید آستان قدس رضوی افزود: شاخص کارایی و پیشرفت آستان قدس رضوی ، میزان تحقق همین هدف متعالی است، در خصوص سیاست زائرمحوری علاوه بر خدمات متعارف آستان قدس رضوی از رسانه ها بویژه فضای مجازی نیز با حداکثر ظرفیت استفاده خواهیم کرد.
وی اظهار داشت: دوران اقدامات جزیره ای به سر آمده است لذا برای ارائه خدمات گسترده تر از توان همه بخش ها استفاده خواهیم کرد تا ارائه خدمت گسترده تر و ارتباط مستمر زائر با حرم مطهر رضوی محدود به اقامت چند روزه وی در مشهد نباشد.
حجت الاسلام و المسلمین مروی گفت: در این چارچوب بهره گیری از ظرفیت های نهادهای مردمی و غیردولتی نیز مدنظر است.
وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب که گسترش اخلاق و معنویت و سبک زندگی یکی از موارد مورد تاکید آن است، افزود: آستان قدس رضوی نیز در این زمینه می تواند نقش موثر ایفا کند.
وی همچنین بر توجه به مجاوران حرم مطهر رضوی در مشهد تاکید کرد و اظهار داشت: مشهدی ها دو شان مهم دارند که یکی میزبانی از زائران و دیگری زائر بودن خود آنان است، جمعیت شهر مشهد باید در موضوع زائر محوری و تقویت زیارت مورد توجه قرار گیرد.
تولیت جدید آستان قدس رضوی همچنین مدیریت انقلابی را شامل جهادی بودن و علمی بودن مدیریت و آن را از مطالبات رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: در آستان قدس رضوی به این مطالبه رهبری پاسخگو خواهیم بود و از اقدامات غیرکارشناسی و شتابزده پرهیز خواهیم کرد.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز در این مراسم با ارائه گزارشی از عملکرد آستان قدس رضوی طی سه سال اخیر گفت: منشور هفتگانه مقام معظم رهبری عرصه ‌های جدیدی به روی آستان قدس رضوی گشود و در همین راستا فعالیت ‎های گسترده‌ ای در حوزه خدمت به زائران و مجاوران به ویژه محرومان انجام شد.
سید رضا فاطمی امین با اشاره به اقدامات آستان قدس رضوی در راستای تسهیل امر زیارت افزود: در این راستا زائرشهر و زائرسرای رضوی با ظرفیت اسکان روزانه بیش از 12 هزار زائر احداث شد و شرایط تشرف بیش از یک میلیون زائر زیارت اولی به حرم مطهر رضوی فراهم گردید.
وی اظهار داشت: پذیرایی از زائران در میهمانسرای حضرت امام رضا (ع) حدود 2 و نیم برابر و فعالیت‌ های فرهنگی در حرم مطهر رضوی برای زائران ایرانی و غیرایرانی به صورت چشمگیر افزایش یافت و اقدامات گسترده ‌ای در راستای توسعه صحن‌ ها و رواق ‌های حرم مطهر انجام شد.
وی گفت: در حوزه محرومیت ‌زدایی 247 پروژه زیرساختی در دهستان ‌های محروم اجرا شد و 98 هزار نفر از محرومان کشور از خدمات رایگان پزشکی آستان قدس رضوی بهره ‌مند شدند.
فاطمی امین افزود: خادمین این آستان مقدس نیز در حوادث طبیعی همچون زلزله و سیل به کمک هموطنان حادثه دیده شتافتند.
وی احداث پردیس ‌های امام رضا (ع)، توانا، مجتمع دانشجویی، باغ اردوگاه خاتون، راه اندازی شبکه ماهواره‌ ای امام رضا (ع)، توسعه دانشگاه علوم اسلامی رضوی، افتتاح مرکز مشاوره رضوی و اعزام مبلغان دینی به بسیاری از کشورهای اسلامی را از دیگر اقدامات آستان قدس رضوی طی سه سال اخیر برشمرد.
وی اظهار داشت: برای توسعه محصولات دانش بنیان نیز اقدامات اساسی انجام شده بطوری ‌که آستان قدس رضوی توانایی تأمین 100 درصد داروی مورد نیاز بیماران هموفیلی کشور را دارد.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: در سال 94 تعداد شرکت ‌های زیان ده آستان قدس رضوی 14 شرکت بود در حالی که امروز فقط یک شرکت زیان ده متعلق به آستان قدس رضوی وجود دارد و سود این شرکت‎ ها نیز نسبت به سال 94 حدود پنج برابر شده است.
وی با اشاره به طرح 'توسعه مفهوم خدمت، خادم و مخدوم' به عنوان طرح ابتکاری آیت الله رئیسی طی سه سال گذشته افزود: این طرح ظرفیت بسیار بزرگ برای گره ‌گشایی از مشکلات محرومان فراهم کرد بطوریکه با اجرای آن تمام ارادتمندان به حضرت امام رضا (ع) می توانند از طریق خدمت به مستمندان خادم این آستان نورانی باشند.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.