علی رستمی روز سه شنبه در جلسه ستاد بحران شهرستان تربت حیدریه که با موضوع کنترل سیلاب برگزار شد افزود: هر چند نمی توانیم مانع وقوع حوادث طبیعی شویم اما حداقل می توانیم آن را مدیریت کنیم و در چنین شرایطی در کنار اقدامات فیزیکی نباید از اقدامات روانی و به خصوص کنترل فضای اطلاع رسانی غافل شد.
وی با تاکید بر اطلاع رسانی به موقع توسط مسئولان و حفظ آرامش مردم اضافه کرد: در زمان وقوع حوادث طبیعی عده ای در فضای مجازی به سرعت مردم را تحریک می کنند و در چنین شرایطی باید با اطلاع رسانی به موقع ضمن القاء حس آرامش، از اقدامات شتابزده پرهیز کرد.
فرماندار تربت حیدریه گفت: متاسفانه در وقایع اخیر شاهد بودیم که یک موضوع محلی بلافاصله تبدیل به یک مساله ملی و حتی بین المللی شد و بدتر آن که رسانه های داخلی نیز نتوانستند فضای مجازی را کنترل کنند.
رستمی ضمن انتقاد از آمارهای متناقص ارائه شده در این نشست توسط دو نفر از مدیران دستگاههای اجرایی افزود: البته مشکل آمارهای متناقض و مغایر، به تریت حیدریه اختصاص ندارد و یک معضل کشوری است.
وی ادامه داد: گزارشهای ارائه شده حاکی از اقدامات پیشگیرانه مدیران مربوطه است و به جز در شهر کدکن که از دو محور دچار انسداد است در بقیه محورها مشکل خاصی وجود ندارد لذا کسانی که قصد سفر از کدکن به نیشابور را دارند نباید از این مسیر تردد کنند تا این محورها بازگشایی شوند.
فرماندار تربت حیدریه گفت: بخشداران و به خصوص دهیاران باید توجه خود را روی سیل بندها و سدهای خاکی متمرکز کنند و به محض وقوع سیلاب با بهره گیری از امکانات محلی نظیر تراکتور، مسیر انحرافی ایجاد کنند تا مشکلی برای اهالی به وجود نیاید.
رستمی افزود: نکته بعدی حفظ و حراست از جاده های اصلی است که باید شبانه روزی رصد شوند تا راه بندان ایجاد نشود و یا جاده ها تخریب نشوند و از اینها مهمتر برآورد لحظه به لحظه خسارتهاست که هر دستگاهی باید ریز آنها را جمع بندی و در اختیار رسانه ها قرار دهد.
فرماندار تربت حیدریه همچنین از شهرداران چهار بخش این شهرستان خواست تا عصر امروز ساکنان مکانهایی از شهر که نیاز به تخلیه دارند را به نقاط امن منتقل کنند.
رئیس اداره هواشناسی تربت حیدریه هم در این نشست گفت: از ابتدای سال زراعی کنونی یعنی از اول مهرماه پارسال تا ششم فروردین امسال 192.9 میلمتر باران در این شهرستان باریده است در حالی است که در کل سال زراعی 96 تنها 154.1 میلیمتر باران در این شهرستان باریده بود.
رضا صفایی افزود: در سال 1396 نیز میزان بارندگی در شهرستان تربت حیدریه 132.6 میلیمتر بود و این در حالی است که در سال 1397 میزان بارندگی 245 میلیمتر بود.
وی اضافه کرد: از شب گذشته تا امروز نیز در بخش مرکزی تربت حیدریه 9.8، بخش کدکن 12، بخش بایگ 10.6 و بخش رخ هفت میلمتر باران باریده است.
مدیر امور آب منطقه ای تربت حیدریه نیز گفت: هم اکنون 45 بند خاکی در این شهرستان وجود دارد که غالبا در اراضی کشاورزی و ملی واقع شده است که از بین آنها سه بند پر خطر است.
مهدی طلعتی افزود: این سه بند عبارتند از شوربیگ، عبدآباد و آبدارو که حجم ذخیره آب آنها حدود یک میلیون مترمکعب است و در گذشته توسط جهاد سازندگی ساخته شده اند.
وی ادامه داد: مدل به روز شده هواشناسی نشان می دهد بیشتر بارشهای تربت حیدریه در بخش کدکن و جلگه اتفاق خواهد افتاد بنا بر این لازم است برای پیشگیری از تلفات سیلاب تدابیر ویژه ای در این مناطق اتخاذ شود.
مدیر امور آب منطقه ای تربت حیدریه گفت: در حوزه پیشگیری از خسارتهای احتمالی در سال گذشته 190 هکتار از اراضی بستر کالها و رودخانه ها شامل کال کامه، رودمعجن، حصار، سالار و شصت دره پاکسازی و هم اکنون 55 تابلو هشدار سیل در مسیلهای فعال نصب شده است.
طلعتی افزود: تابستان گذشته شناسایی بندهای غیرفنی و غیرقانونی با مشارکت جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست در دستور کار قرار گرفت که مشخص شد 45 بند در بستر رودخانه ها، کالها و اراضی زراعی احداث شده اند و شش بند نیز پتانسیل خطر پذیری بالای دارند که برای سه بند روستاهای آبدارو، شوربیگ و عبدآباد در جلگه رخ باید طی امشب و فردا تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.
وی ادامه داد: هم اکنون سه اکیپ آب منطقه ای با تجهیزات در مناطقی که خطرپذیری بالایی دارند مستقر شده اند که در ابتدا به وضعیت کال پیشکوه که به صورت غیرفنی احداث شده است و پتانسیل خطرپذیری آن خیابان آبشار تا میدان مرکزی شهر تربت حیدریه را تحت الشعاع قرار می دهد رسیدگی می کنند.
مدیر امور آب منطقه ای تربت حیدریه گفت: دو اکیپ دیگر آب منطقه ای در محدوده شهرک ولی عصر(عج) یا کال خرابه و شهر رباط سنگ مستقر شده اند و از دستگاهها می خواهیم در صورت نیاز این اکیپها تجهیزاتی چون بیل مکانیکی و لودر را در اختیارشان قرار دهند.
طلعتی افزود: خروجی سد نسر نیز از دو روز قبل باز شده و هم اکنون شش مترمکعب آب در ثانیه از آن خارج می شود و ظرفیت ورودی آب آن هم پنج متر مکعب در ثانیه است ضمن آن که حجم مخزن این سد 300 هزار متر مربع است که تحت کنترل است تا آب مورد نیاز از دسترس خارج نشود.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای تربت حیدریه هم با انتقاد از اداره آب منطقه ای این شهرستان گفت: این اداره موظف است در طول سال بخش بالادست رودخانه ها را ارزیابی و رصد کند به عنوان نمونه آب رودخانه ورودی کدکن در هنگام وقوع سیل از زیر پل عبور نمی کند و با طغیان به روی جاده می آید که باید برذای این وضعیت فکری کرد.
حسین شیرمحمدیان افزود: شرکت گاز تربت حیدریه هم بعد از عملیات گازرسانی پسماندهایش را جمع نمی کند و همین باعث می شود مسیر آب منحرف شود که البته راهداران با بیل مکانیکی این پسماندها را جا به جا و مسیر آب را باز می کنند اما ممکن است بعضی از نقاط از دید راهداران پنهان مانده باشد.
محمدصادق مجتهدی شهردار تربت حیدریه نیز گفت: در بازدیدهای منظمی که از سطح شهر انجام شده مشکل خاصی مشاهده نشده است با این حال هم اکنون 22 دستگاه پمپ آبکش آماده به کار است تا در صورت وقوع احتمالی سیل از آنها کمک گرفته شود.
شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.
1922/7079/6121
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.