محمدحسن صدیقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به محدودیت منابع فسیلی و آثار مخرب زیست محیطی حاصل از مصرف آنها، گرایش جدی به استفاده از انرژیهای پاک در تولید برق افزایش چشمگیری یافته است.
وی ادامه داد: از میان منابع انرژیهای تجدید شونده استفاده از منابع آبی جهت راه اندازی نیروگاههای برق آبی کوچک به سبب مزایای فراوانی که نسبت به سایر نیروگاهها دارند از اهمیت فراوانی برخوردار است لذا شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با بررسی و ظرفیت سنجی سدهای فعال در سطح این استان و در گام نخست ساخت نیروگاه برق در محدوده سد ارداک را در دستور کار قرار داد.
مدیردفتر درآمد زایی و تجهیز منابع مالی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: بر اساس برنامه ریزی ساخت نیروگاه برق آبی با ظرفیت حدود 450 کیلووات در پایین دست سد ارداک در دست اقدام است.
وی افزود: سد مخزنی ارداک با مساحت حوضه آبریز 485 کیلومترمربع و آورد سالانه حدود 32 میلیون مترمکعب آب در فاصله 69 کیلومتری شمال غرب مشهد قرار دارد. این سد با هدف استفاده بهینه از جریانهای دائم و فصلی سیلابی رودخانه، مهار، ذخیره سازی و تنظیم آب جهت تامین نیاز بخشهای شرب و صنعت شهر مشهد ساخته شده است.
هم اینک 9 نیروگاه بزرگ حرارتی شامل 'توس، گازی شریعتی، گازی قاین، سیکل ترکیبی خیام، سیکل ترکیبی شریعتی، سیکل ترکیبی کاوه، سیکل ترکیبی فردوسی، سیکل ترکیبی شیروان و گازی شمس سرخس' با ظرفیت تولید پنج هزار و 200 مگاوات برق در خراسان فعالیت دارند.
سه میلیون و 346 هزار و 663 مشترک در استانهای خراسان شمال، خراسان رضوی و خراسان جنوبی زیر پوشش شبکه برق منطقه خراسان هستند. شبکه برق منطقه خراسان از طریق خطوط انتقال به شبکه برق استانهای سمنان، گلستان، یزد، سیستان و بلوچستان متصل است.
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.