محمد نبوی فرد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هدف از برپایی سیاه چادرها را ارائه و معرفی فرهنگ و زندگی عشایری، ارائه خدمات و عرضه محصولات عشایری و نیز ایجاد انگیزه برای توقف مسافران و استراحت آنان ذکر و بیان کرد: در این چارچوب مسافران می توانند محصولات مختلف تولیدی عشایر را به صورت مستقیم خریداری کنند و از مدت استراحت هر چند اندک خود در این مکان لذت ببرند.
وی همچنین به 450 نوع گیاهان دارویی در مناطق عشایری خراسان رضوی، جمع آوری و بسته بندی آنها اشاره و بیان کرد: مسافران و زائران می توانند با بهره مندی از این تولیدات علاوه بر خریداری سوغات، از مزایای مصرف گیاهان دارویی تهیه شده توسط عشایر نیز بهره مند شوند.
مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی ادامه داد: پارسال 123 سیاه چادر عشایری در مسیرهای منتهی به مشهد برپا شده بود. حدود 30 درصد از مجموع هشت میلیون مسافر نوروزی پارسال مشهد به این سیاه چادرها مراجعه کردند.
وی گفت: با توجه به اینکه بیشترین تعداد سوانح رانندگی در فاصله 30 کیلومتری شهرها رخ می دهد توقف مسافران در محل سیاه چادرهای نوروزی عشایر می تواند موجب رفع خستگی، افزایش هوشیاری رانندگان و در نهایت کاهش حوادث جاده ای شود.
نبوی فرد افزود: گذشتهخ از اینها برپایی سیاه چادرهای نوروزی عشایر ایجاد اشتغال و درآمد را برای خانوارهای عشایری در پی دارد که با پوشش محلی در این چارچوب فعال می شوند.
نبوی گفت: هر چادرعشایر استان خراسان رضوی بیش از 10 درصد دام سبک استان را در اختیار دارند و سالانه 12 هزار تن گوشت قرمز، 17 هزار و 500 تن مواد لبنی، هزار و 100 تن الیاف دامی شامل پشم، کرک و مو و 41 هزار و 800 متر مربع دست بافته شامل گلیم، جاجیم، قالیچه و تابلوفرش تولید و به بازار عرضه می کنند.
7496
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.