حسن گرمئی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بطور میانگین سالانه حدود چهار تا پنج هزار نوزاد مبتلا به کم شنوایی مادرزادی در کشور متولد می شوند و با توجه به اینکه تعداد بسیار زیادی نیز پس از تولد یا بر اثر بیماریهایی که شنوایی را تهدید می کند، دچار کم شنوایی می شوند، اجرای طرح غربالگری شنوایی نوزادان اهمیت بسیار دارد.
وی اظهار داشت: نقص شنوایی نوعی معلولیت پنهان و یکی از شایعترین ناهنجاری های بدو تولد است که به دلایلی مانند نداشتن علائم ظاهری در کودک، ناآشنا بودن خانواده ها با علایم اولیه، نداشتن اطلاع از مراکز پیشگیری، درمان و توانبخشی، این عارضه با تاخیر بسیار زیاد شناسایی می شود و بر رشد گفتار، زبان و شناخت نوزادان اثر بسیار منفی دارد.
وی با تاکید بر اینکه طرح غربالگری موثرترین راه برای شناسایی زودهنگام ابتلا به نقص شنوایی در نوزادان است، گفت: غربالگری شنوایی توسط کارشناس شنوایی سنجی انجام می شود و آزمایش بسیار سریع و بدون درد است.
گرمئی افزود: طرح غربالگری و سنجش کم شنوایی بدو تولد در بیمارستان های آموزشی درمانی نهم دی و تامین اجتماعی تربت حیدریه با همکاری اداره بهزیستی شهرستان انجام می شود و خانواده ها قبل از ترخیص نوزاد از بیمارستان باید نسبت به انجام غربالگری کم شنوابی اقدام کنند.
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با زیرپوشش داشتن سه شهرستان تربت حیدریه، مه ولات و زاوه به 350 هزار نفر از ساکنان آنها در جنوب استان خراسان رضوی خدمات ارائه می دهد.
این دانشگاه 190 تخت در بیمارستان 9 دی تربت حیدریه و 20 تخت در بیمارستان مه ولات دارد.
شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
7079/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.