ریشه های قطور فرهنگ ایرانی در اعماق تاریخ چندین هزار ساله، آنچنان روحیه ای در ایرانیان ایجاد کرده که سبب می شود در هر شرایطی خصلت شکرگزارانه خود را نسبت به نظم خدادادی طبیعت و بهره گیری از نو شدن طبیعت و بهار حفظ کرده تا سنت نوروز را پاس دارند.
بی شک جنب و جوش بازار یکی از مظاهر تجلی این روحیه گرانبهای ایرانی است که در هر شرایطی حتی جنگ تحمیلی و تحریمهای ظالمانه استکبار و توطئه های دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی، مردم ما آن را حفظ کرده و بر همین مبنا در آستانه نوروز 98 همچون همیشه به استقبال بهار رفته اند.
انعطاف پذیری روحیه ایرانی همراه با پافشاری مردم ما بر تداوم پیگیری مسیر آرمانخواهانه و تحقق اهداف انقلاب اسلامی امسال نیز تجلی خود را در برابر موج گرانیها نشان داد بطوری که صنوف و مردم بخاطر گرانی و رکود در بازار سعی در قناعت دارند، یکی به سود کم و دیگری به خرید کمتر بسنده می کند.
در این میان دولت نیز با اجرای طرح تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی از قبیل گوشت، برنج، شکر و مواد مشابه با قیمت مصوب از طریق فروشگاههای زنجیره ای، شرکتهای تعاونی و برخی صنوف تلاش کرده بخش عمده نیاز مردم را به کالاهای شب عید تامین کند اما در کنار آن، اقلام ضروری دیگر برای عید نوروز همچنان با قیمت زیاد در بازار عرضه می شوند.
نرخ قیمت آجیل و خشکبار، شیرینی و شکلات، کیف و کفش، لباس و اقلامی از این دست که از کالاهای پرطرفدار بازار در آستانه نوروز هستند نسبت به پارسال افزایش چشمگیری داشته اند و این امر موجب کاهش خرید مردم شده است.
صنوف مختلف نیز که تمام سال را در انتظار این ایام به امید فروش بهتر بوده اند با برگزاری جشنواره های فروش، حراج یا فروش فوق العاده سعی در جذب مشتری دارند تا کمی از رکود کاسته شود.
روسای اتحادیه های صنوف پرطرفدار این ایام، در مشهد متفق القول اذعان دارند که بازار شب عید امسال رونق سال گذشته را ندارد اما اصناف برای جذب مشتری به سود کم قناعت کرده اند.

* قناعت صنوف به سود کم و فروش فوق العاده
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آجیل و خشکبار مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: امسال در آستانه عید نوروز اعضای این اتحادیه از اتاق اصناف درخواست کردند به جای حضور در نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره مجوز برگزاری فروش فوق العاده برای آنها صادر شود.
علیرضا ارزانی ممقانی افزود: صنوف زیر پوشش این اتحادیه مشارکت ضعیف در نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره مشهد داشتند و 18 واحد صنفی آجیل و خشکبار در این نمایشگاه حضور یافتند.
وی اظهار داشت: با توجه به رکود بازار ناشی از افزایش قیمت آجیل و خشکبار، هزینه های شرکت در نمایشگاه عرضه کالای بهاره برای صنوف بسیار زیاد است اما در مقابل برگزاری جشنواره فروش یا فروش فوق العاده هزینه اضافی برای صنوف ندارد.
وی گفت: در فروش فوق العاده هم صنوف کالای خود را با هفت درصد تخفیف عرضه می کنند و هم رغبت مردم به خرید آجیل و خشکبار بیشتر می شود.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آجیل و خشکبار مشهد ادامه داد: قیمت آجیل و خشکبار در سال جاری مطابق با افزایش نرخ ارز، رشد قابل توجهی داشت، قیمت انواع آجیل و خشکبار در بازار 200 درصد بیشتر از پارسال و به همان نسبت فروش نیز کمتر بود.
ارزانی ممقانی افزود: هیچ کمبودی در زمینه آجیل و خشکبار در بازار مشهد وجود ندارد اما مردم توان خرید بیشتر ندارند لذا اعضای این اتحادیه به سود کمتر قناعت کرده و با فروش فوق العاده و اختصاص سود کم، سعی دارند مشتری بیشتری جذب کنند.
رئیس اتحادیه صنف شیرینی سازان، شیرینی فروشان، کافه و قنادی مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در آستانه عید نوروز شیرینی فروشان و قنادان در این شهر به دلیل افزایش قیمت تمام شده و کاهش فروش نسبت به پارسال، به سود کم قناعت کرده و شیرینی ها را با سود کمتر از حد متعارف به خریداران عرضه می کنند.
محمد فرزانی افزود: قیمت مواد اولیه برای تولید شیرینی مانند شکر، روغن، انواع مغزها، نارگیل و مواد مشابه نسبت به پارسال 100 تا 300 درصد بیشتر شده و همچنین هزینه های آب، برق، گاز و دستمزد کارگران نیز افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.
وی اظهار داشت: با این حال قیمت شیرینی برای مصرف کننده در بازار این شهر نسبت به پارسال 50 درصد افزایش یافته و به همان نسبت میزان فروش نیز کاهش یافته لذا هزینه و درآمد قنادان همخوانی ندارد.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و تره بار مشهد نیز گفت: در آستانه عید نوروز کمبود میوه در بازار مشهد وجود ندارد اما به طو میانگین قیمت انواع میوه نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش یافته است.
حسین مصدق افزود: به نسبت افزایش قیمت میوه در بازار، خرید مردم نیز کاهش یافته و اغلب مردم تلاش می کنند در حد نیاز خود و نه بیشتر از آن میوه بخرند.
وی اظهار داشت: از هفته آینده توزیع میوه طرح تنظیم بازار شامل پرتقال و سیب در بازار مشهد آغاز می شود که این موضوع تا حدی قیمت سایر میوه ها را کاهش خواهد داد.
رئیس اتحادیه صنف کفاشان مشهد هم گفت: واحدهای صنفی زیر پوشش این اتحادیه از فروش فوق العاده در آستانه عید نوروز استقبال کردند لذا هر روز درخواستها از اتحادیه در این خصوص افزایش می یابد.
اسماعیل پورملائکه افزود: دلیل اقدام به فروش فوق العاده واحدهای صنفی فروشنده کفش در مشهد پایان فصل و خالی کردن انبارهاست لذا تاکنون 15 واحد صنفی در این شهر اقدام به فروش فوق العاده کرده اند و این تعداد رو به افزایش است.
وی اظهار داشت: امسال در پی افزایش نرخ ارز، قیمت مواد اولیه برای تولیدکنندگان کفش تا 6 برابر افزایش یافت و بر قیمت تمام شده کالا تاثیر گذاشت.
وی گفت: کفشی که اکنون در بازار به فروش می رسد مربوط به مواد اولیه خریداری شده به قیمت پارسال و کالاهای موجود در انبارهاست لذا درصد افزایش قیمت کفشها نسبت به سال گذشته تغییر زیاد نداشته و قیمتها کاملا کارشناسی شده است.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در آخرین روزهای سال و در آستانه نوروز 200 واحد عرضه پوشاک در این کلانشهر در چارچوب برنامه فروش فوق العاده اجناس خود را با 30 درصد تخفیف به شهروندان ارائه کرده اند.
جواد مفیدی افزود: فروش فوق العاده واحدهای صنفی پوشاک در مشهد تا 15 فروردین ماه سال آینده ادامه دارد.
وی اظهار داشت: امسال خرید لباس از سوی شهروندان نسبت به اواخر پارسال 40 درصد کمتر شده و به همین نسبت فروشندگان پوشاک نیز به سود کمتر قانع شده اند.
رئیس اتحادیه صنف سراجان (تولیدکنندگان و فروشندگان کیف، چمدان و کمربند) مشهد نیز گفت: امسال در پی افزایش نرخ ارز قیمت مواد اولیه برای تولید کیف نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش یافت.
حسین اصغر ثابتی افزود: با این حال به دلیل رکود بازار و کاهش توان خرید مردم، قیمت کیف در بازار مشهد 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: در آستانه عید نوروز وضعیت خرید مردم در بازار مشهد مانند گذشته نیست، کیف نیز جزو اقلام ضروری مردم به شمار نمی رود و زمانی که شرایط اقتصادی و معیشتی مردم نامطلوب است، تلاش آنان معطوف به تامین اقلام ضروری زندگی می شود لذا در این ایام شرایط خرید و فروش کیف در بازار مشهد رونق گذشته را ندارد.

* فروشندگان به حداقل سود راضی هستند
مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: براساس قانون نظام صنفی سود مجاز در فروش برخی کالاها مانند مواد غذایی 15 درصد، پوشاک 20 درصد و لوازم خانگی هفت درصد است.
امیر دلداری افزود: مصرف کننده با دانش اینکه سود مجاز برای فروش هر کالا حداکثر 20 یا 30 درصد است، نباید تخفیفات 50 درصدی یا 80 درصدی عرضه کالا در بازار را معقول بداند.
وی اظهار داشت: با این حال برخی فروشگاه های زنجیره ای حجم زیادی از کالاها را از یک واحد تولیدی خریداری می کنند و آن واحد به دلیل حجم زیاد خرید، تخفیفاتی را در فروش خود اعمال می نماید که در این صورت تخفیفات با درصد بالا در برخی فروشگاه ها معنا پیدا می کند.
مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی گفت: در شرایط کنونی تخفیفات 50 درصدی به بالا در مغازه ها و حتی فروشگاه های زنجیره ای مشهد نسبت به گذشته کاهش یافته است.
دلداری افزود: هم اکنون عمده اتحادیه ها طبق قانون، مجوزهای حراج و فروش فوق العاده برای واحدهای صنفی صادر می کنند و با فرستادن بازرسان خود در سطح شهر، فاکتورهای خرید و قیمت فروش کالا در واحدها را کنترل می کنند.
وی اظهار داشت: حداکثر تخفیف در فروش فوق العاده 15 درصد است و براین اساس در آستانه عید نوروز بسیاری از واحدهای صنفی در مشهد تقاضای فروش فوق العاده داشته اند اما فروش فوق العاده با تخفیف 50 یا 80 درصد توجیه اقتصادی ندارد.
وی گفت: گرانی، رکود در بازار و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده است فروشندگان برای فروش کالا حتی از سود مجاز خود نیز صرف نظر کنند، با اینکه بازار مشهد در آستانه نوروز شلوغ است اما فروش کالا چندان چشمگیر نیست.
مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی گفت: در این شرایط مردم تلاش می کنند حداقل های معیشتی خود را از بازار تامین کنند لذا خرید چندان رونق ندارد.
وی افزود: برای نظارت بر بازار شب عید، اتاق اصناف با همراهی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، طرح ویژه نظارت نوروزی را برخلاف روال سالهای گذشته که از ابتدای اسفند ماه آغاز می شد، امسال از ابتدای بهمن ماه آغاز کردند که تا 15 فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد یافت.
هم اکنون 87 هزار و 506 واحد صنفی دارای جواز کسب در رسته های مختلف تولیدی، توزیعی، خدمات عمومی و خدمات فنی در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد فعالیت دارند.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.