اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی روز یکشنبه به نقل از محمد عبدالله زاده ثانی گزارش داد: بررسی شناسایی پیش از تاریخ بخش مرکزی شهرستان داورزن با حضور 'رافائل بیشونه' از ایتالیا و علی اکبر وحدتی از ایران و با هماهنگی پژوهشکده باستان شناسی کشور و اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی انجام شد.
وی ادامه داد: رافائل بیشونه یکی از باستان شناسانی است که دارای' نشان تعامل' فرهنگی با ایران است که نشانی است که به صورت مشترک از طرف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان برنامه و بودجه به پاس تعامل، تفاهم و همکاری به آن دسته از اشخاص حقیقی و حقوقی که در حفاظت از میراث فرهنگی کشور کوشا باشند به آنها اهدا می شود.
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان داورزن گفت: یکی از این محوطه ها مربوط به دوره مس سنگی و عصر مفرغ است و از سایتهای مهم دوره BMAC به حساب می آید و آثار معماری در لایه سطحی و ظروف سنگی و همچنین سفالهای شاخص دوران مشهور به مروی - بلخی از مواد فرهنگی این سایت است.
مجموعهٔ باستان‌شناسی باختر- مرو که به زبان انگلیسی Bactria–Margiana Archaeological Complex و به طور اختصار BMAC نامیده می شود عنوانی است که به تمدن عصر برنز در آسیای میانه می‌دهند و پیشینهٔ آن به حدود ۲۲۰۰ تا ۱۷۰۰ پیش از میلاد می‌رسد و در حوزه‌های ترکمنستان، شمال افغانستان و ایران، جنوب ازبکستان و غرب تاجیکستان قرار می گیرد و مرکز آن در شمال آمودریا واقع ‌است.
عبد الله زاده افزود: در سال 91 محوطه های پیش از تاریخ شهرستانهای جوین، جغتای و سبزوار توسط این تیم بررسی شد که متعلق به دوره BMAC برابر با عصر مفرغ است و بر اساس شواهد باستان شناسی در جنوب ترکمنستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی نیز آثار متعلق به این دوره وجود دارد.
وی ادامه داد: مواد فرهنگی این محوطه پیش از تاریخ شهرستان داورزن با مواد فرهنگی در 'مندیگاک' افغانستان، شهر سوخته زابل و تپه حصار دامغان قابل مقایسه است و مهر مفرغی که طی سالهای قبل در این محوطه شناسایی شده نشان از تعامل ارتباطی این منطقه با بین النهرین داشته است و همچنین بنا بر شواهد به دست آمده، تعامل ارتباطی این منطقه با ایران مرکزی و حوزه شمال شرق قابل مطالعه و نیازمند کاوش باستان شناسی است.
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان داورزن گفت: امید است با پیگیریهای آینده و اخذ مجوزهای لازم از پژوهشکده باستان شناسی بتوان با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی کاوشهای باستان شناسی مشترک ایران با ایتالیا را شروع کرد.
عبدالله زاده افزود: دو باستان شناس ایتالیایی و ایرانی محوطه و سایت دوره 'BMAC' شهرستان داورزن را دارای اهمیت ویژه می دانند.
1922/7496
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.