دکتر ابراهیم خالقی روز دوشنبه در حاشیه مراسم 'ارمغان مهر' با موضوع پیوند عضو طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: واحد پیوند عضو از بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که شمال شرق کشور را زیر پوشش دارد از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون یکی از مراکز موفق از نظر شاخص اهدای عضو در کشور است.
وی اظهار داشت: تاکنون 844 بیمار مرگ مغزی در واحد پیوند اعضای این دانشگاه تحت عمل جراحی پیوند عضو قرار گرفته اند و جان سه هزار و 150 بیمار را نجات داده اند.
وی گفت: در این راستا هزار و 400 پیوند کلیه، 265 پیوند کبد، 60 پیوند قلب، 6 پیوند کلیه و پانکراس همزمان، سه پیوند ریه، 6 پیوند کبد و کلیه همزمان و یک پیوند پانکراس در واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است.
خالقی افزود: از ابتدای امسال تاکنون نیز بیش از 110 بیمار مرگ مغزی در مشهد مورد جراحی پیوند عضو قرار گرفتند که نجاتبخش 440 بیمار نیازمند بوده اند که این میزان بیشترین تعداد اهدای عضو طی دو دهه گذشته بوده است.
وی اظهار داشت: در فرآیند تشخیص بیماری مرگ مغزی و اهدای عضو افزون بر 100 نفر در قالب تیم تشخیص مرگ مغزی، تیم تایید مرگ مغزی، تیم نگهداری مرگ مغزی، تیم انتقال، تیم هماهنگ کننده، تیم اتاق عمل و تیم های پشتیبانی فعال هستند.

* شاخص اهدای عضو در مشهد دو برابر کشور است
دکتر خالقی همچنین به افزایش چشمگیر شاخص اهدای عضو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اشاره کرد و گفت: شاخص اهدای عضو (پی.ام.پی) در این دانشگاه 21 اهدا به ازای یک میلیون نفر جمعیت می باشد در حالی که میانگین این شاخص در کشور 11 اهدا است.
وی افزود: شاخص اهدای عضو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی سالهای پیشین 10 اهدا بود اما هم اینک با رشد بیش از 100 درصدی روبرو است.
وی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در کنار دانشگاههای شیراز و تهران یکی از سه دانشگاه علوم پزشکی کشور می باشد که بالاترین شاخص اهدای عضو را در کشور به خود اختصاص داده است.
8005 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.