آیت الله علیرضا اعرافی روز دوشنبه در نخستین همایش بین المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی در مشهد افزود: به منظور پیوند بین پیروان ادیان ابراهیمی هر چه از مسائل عام به سوی مسائل خاص پیش برویم، مشترکات بین پیروان بیشتر می شود.
وی اظهار داشت: در عصر حاضر تشکیل جبهه مشترک بین ادیان ابراهیمی و توحیدی بسیار موثر است زیرا نیمی از جمعیت دنیا شامل چهار میلیارد نفر زیر چتر ادیان ابراهیمی و توحیدی قرار دارند.
وی گفت: دو میلیارد و 200 میلیون نفر از مردم دنیا مسیحی و بیش از یک میلیارد و 600 میلیون نفر نیز مسلمان هستند.
مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: جبهه مشترک بین پیروان ادیان ابراهیمی و توحیدی زمانی شکل می گیرد که به مشترکات باور داشته باشیم و در این صورت می توان نظام مبتنی بر تربیت دینی بوجود آورد.
وی علومی نظیر حقوق و فقه، اندیشه های تاریخی و تمدنی، کلام و الهیات، اخلاق و ارزش ها را از حوزه هایی برشمرد که ادیان ابراهیمی می توانند در آن به جبهه مشترک دست پیدا کنند.

* خانواده، نخستین نهاد تربیتی
یک فعال لبنانی در حوزه تربیتی نیز در این همایش گفت: خانواده نخستین نهاد تربیتی است که ایمان را برای جامعه به ارمغان آورده و موجب تعمیق باورهای دینی و توحیدی می شود.
آنتوان حکسور افزود: امروزه یکی از مشکلات غرب، نبود خانواده‌ های دین مدار در آن است و این موضوع در کلیساها نمود و بروز دارد لذا بزرگان مسیحی به دنبال راهی هستند که خانواده ها را به سوی دین سوق دهند.
وی اظهار داشت: در تعلیمات مسیحی آموزش مبتنی بر انجیل است، بر اساس آموزه‌ های مسیحی اگر انسانها به یکدیگر نزدیک شوند در واقع به خدا نزدیک شده ‌اند بنابراین ترویج آموزه‌ های دینی از خانواده آغاز می شود، از این رو اگر خانواده‌ ها دین ‌مدار باشند، کافر و ملحد در جامعه وجود نخواهد داشت.
این فعال حوزه تربیتی کشور لبنان گفت: گروهی دیگر که نسبت به ایمان و دینداری بی توجه هستند، اعتقاد دارند که مدرسه تاثیر بسیار بر رفتار دانش آموزان دارد و وظیفه تعلیم و تربیت کودکان را برعهده معلمان گذاشته اند لذا اگر معلم باایمان و مومن باشد، کودک نیز به این سو گرایش پیدا می کند، در غیر این صورت کودک بی ایمان پرورش می یابد.
یک فعال حوزه تربیت دینی در کشور مالزی نیز در این نشست گفت: امروزه مردم وابستگی شدید به اینترنت و فضای مجازی دارند و این مهم بخشی از هویت و زندگی آنان را تحت تاثیر قرار داده است.
سعیده سراج افزود: یکی از چالش‌ های سیستم آموزش، چگونگی انتقال مفاهیم و نحوه ارائه آن به یادگیرنده است، در این راستا کلاس‌ های آنلاین یا غیرحضوری نمونه ای از سیستم آموزشی است که در کشورهای هند، آمریکا و مالزی اجرا شده و بخشی از مشکلات تعلیم و تربیت را حل کرده است.
نخستین همایش بین المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی با حضور مدیران مدارس تربیتی و آموزشی و اندیشیمندان حوزه تربیت دینی از داخل و حارج کشور تا فردا در مشهد ادامه دارد.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.